Ibu yang sakit atau ayah yang sakit? Perbezaan besar!


Panduan separa serius antara ibu dan bapa yang sakit. Reaksi tipikal lelaki dan wanita ketika mereka menyadari mereka mengalami demam

Dalam Artikel Ini:

Perbezaan antara ibu dan ayah yang sakit

Ibu akan banyak mengatakan tentang hak asasi manusia ;-). Salah seorang yang pertama menyapa adalah tinggal di tempat tidur, atau sekurang-kurangnya berehat, apabila kita sakit. Bukannya kita membuat keputusan: hanya hari yang terkenal apabila kita bangun dengan demam dan sakit kepala yang berdenyut, buat kali pertama sejak kita menjadi ibu, idea yang tersisa mendatar bahkan tidak menembusi kepala kita. Ia adalah mustahil, kegilaan, kerana komitmen dan deadline tekan dan mereka yang berhenti hilang. Namun, seseorang yang sangat dekat dengan kami dapat melakukannya dengan baik: mari kita lihat bersama-sama panduan separuh serius antara ibu dan ayah yang sakit!

  • Mendapat sakit: reaksi tipikal bapa keluarga

Yang pertama, perbezaan besar sudah di awal, pada masa penemuan. Bapa yang sakit dia biasanya notis dari malam sebelum dia tidak berbentuk, dengan "saya fikir saya mendapat sesuatu" yang menutupi darah di urat ibunya, yang pastinya tidak memerlukan satu lagi anak yang berumur empat puluh tahun dan bersalah. Sebagai alternatif, komunikasi tiba di telefon pada siang hari, diikuti dengan permintaan untuk pergi ke farmasi. Bukan dia, dia tidak boleh pergi ke sana, dia terlalu buruk. Jika kita menulis kepadanya jika dia suka aspirin atau ibuprofen, dia menjawab "asp" atau "ipo", untuk menyatakan bahawa dia terlalu buruk walaupun untuk menaip.

Kebiasaannya kecurigaan menjadi tidak berasas sepenuhnya, tetapi apabila pagi sudah habis (termometer menandakan 37.2) kebimbangan pertama ibu bapa lelaki adalah untuk memastikan bahawa seluruh dunia di sekelilingnya tahu tentang pemulihannya. Dia keluar dari katil dan hanya mengadu dan memastikan postur, pergerakan dan nada suara terbaik mencerminkan keadaan kesihatan yang tidak menentu. Dengan suaranya yang lemah, dia membuat pertanyaan daripada pesakit berusia lima puluh tahun, seperti jus oren dan cawan teh dengan madu.

Perbezaan dalam pendidikan antara ibu dan ayah
  • Ibu: sakit atau tidak, membuat sedikit perbezaan

Kami ibu, bagaimanapun, mudah tiba di tengah atau akhir hari tanpa menyedari walaupun demam. Sudah tentu, apabila penggera berdering dan kita rasa secara harfiah ada yang disyaki samar-samar yang sakit, tetapi untuk ini kita melompat dan klik untuk tugas kita, menyedari bahawa lima minit lebih di atas katil akan membawa maut, lebih banyak sebab kita sakit. Antara ransel, sarapan pagi, tunggangan kereta dan perlumbaan untuk bekerja, kami dengan mudah melupakan penyakit kami sehingga pertengahan pagi, apabila rakan sekerja bertanya kepada kami mengapa wajah kami adalah mayat kelabu.

  • Pergi bekerja dengan orang yang sakit atau tidak: perbezaan antara ibu dan ayah

Ya, kerana ibu yang sakit itu sendiri sekali dalam ribuan dia pulang dari kerja, dan ini kerana beberapa sebab yang baik. Yang pertama adalah bahawa majikan biasa sudah cukup saraf untuk semua masa yang kita panggil di pagi hari meminta cuti dan pergi kerana kanak-kanak itu sakit. Belum lagi waktu kita keluar tengah hari kerana sarang itu memanggil kita mengatakan bahawa seseorang itu cedera. Dan masa-masa ketika kita terpaksa berangkat di tengah-tengah mesyuarat yang panjang, kerana alternatifnya adalah bahawa kanak-kanak mendapati diri mereka sendiri dari sekolah. Singkatnya, kemungkinan penahan kesabaran majikan kita tidak mencukupi untuk menampung penyakit kita. Itu ya, ia adalah betul, tetapi hanya dalam teori.

Alasan kedua ialah, secara objektif, untuk ibu yang sakit untuk pergi bekerja adalah satu-satunya cara untuk mengetahui bahawa dia akan berehat sedikit. Sekurang-kurangnya anda boleh minum kopi dengan rakan sekerja, makan tengahari dengan selamat. Kerana pekerja ibu-rumah itu tidak dapat dielakkan turun hujan banyak perkara untuk dilakukan, dan itu akan memaksa dia berlari sepanjang hari hingga petang. Anda tahu percikan: "Kerana anda pulang esok, bolehkah anda...?" (Mendengar akauntan, membeli-belah, pergi ke bank, melawat ibu saya, membersihkan bilik bawah tanah, dan sebagainya). Di sini, hanya itu.

Tidak perlu dikatakan bahawa ayah yang sakit itu, melainkan jika hari berikutnya tidak mengadakan pertemuan dengan Dalai Lama atau orang yang sama pentingnya, tidak memikirkan akan bekerja. Sesungguhnya, tidak boleh kita panggil bosnya untuk memberi amaran, bahawa dia mempunyai tekak yang sakit?

  • Keperluan ibu dan ayah yang berlainan dalam kesakitan

Bapa yang sakit di rumah adalah salah satu daripada kemalangan yang paling besar yang boleh menjejaskan ibu keluarga. Permintaan adalah tidak berkesudahan dan berterusan: selimut tambahan, jus lain, beras putih, sapu tangan, termometer, piyama ganti, ayam yang disediakan oleh ibunya. Dia mendapat demam dan apabila kita memberitahu dia dia tidak memilikinya, dia melihat kita dengan kemarahan dan kecurigaan, mendesak bahawa termometer pasti rosak.

Ibu sakit menelan pita paracetamol untuk berdiri dan, dua kali sehari di mana dia berjaya merasakan demam, dalam masa tiga minit dia berharap dengan segalanya bahawa ia akhirnya diluluskan. Tetapi ia masih separuh masa lalu. Ibu dengan demam mula berfikir bahawa mungkin, jika dia telah tidur sepanjang hari dengan ayam, jus, penutup dan sebagainya, sudah pastinya. Ia berlaku kepada beliau bahawa mungkin esok dia akan dapat mengambil setengah hari, tetapi kemudian memikirkan tarikh akhir di pejabat, lima mesin basuh akan disetrika dan senarai panggilan telefon dibuat dan secara falsafah mengambil satu lagi tablet paracetamol.

  • Seorang ayah di rumah sakit = ibu dalam undang-undang di barisan hadapan

Ibu bapa yang sakit itu sentiasa diberitahu tentang keadaan kesihatan kanak-kanak yang tidak menentu. Keduanya berada dalam hubungan radio yang tetap, dan ibu mertua menganggapnya penting untuk menyelaras dengan berkesan juga anak perempuan untuk menguruskan keadaan kecemasan ini. Hanya jangan melihat telefon pintar selama beberapa jam, apabila kita mengambilnya, kita dapati 134 mesej pada Whatsapp, semua delusi. Ibu mertua bertanya jika kami membuat ayam rebus, ketika kami memasaknya, untuk keselamatan dia menghantar kami resep, maka kerana kami tidak menjawab dia memutuskan untuk melakukannya, maka dia ingin membawanya dan kemudian meminta kami untuk kembali dari pejabat untuk membukanya, bahawa mungkin pesakit miskin sedang tidur dan tidak mahu bangun.

Akhirnya, berdasarkan keharmonian kita yang tercela, mengawal keadaan dan pergi ke rumah kita, dengan harapan perbuatan membuka pintu tidak membawa maut, dan di sini memulakan penerangan terperinci tentang keadaan kesihatan, diagnosis dan petunjuknya. makanan untuk membeli dan masak.

Ibu yang sakit tidak mempunyai masa untuk memaklumkan sesiapa untuk tidak berasa selesa. Mereka akan menjadi tenaga yang sia-sia. Hanya apabila dia berada dalam keadaan yang tragis, dia memanggil ibunya untuk membantu anak-anaknya, dengan cemuhan besar terhadap bapanya: dia tidak suka mempunyai ibu mertuanya di rumah.

Apakah perbezaan antara ibu dan ayah yang sakit di rumah?

Video: IBU BAPA Tak RESTU Perkahwinan ANAK - Ustaz Azhar Idrus