Ibu hanya? Inilah yang boleh anda lakukan dengan bayi baru lahir anda


Senarai aktiviti yang perlu dilakukan dengan bayi yang baru lahir: dari berenang neonatal dan lain-lain perkara yang indah, santai dan empuk untuk dilakukan dengan bayi anda

Dalam Artikel Ini:

Aktiviti yang berkaitan dengan bayi baru lahir

Mewujudkan hubungan dengan anak anda yang baru lahir tidak semestinya; untuk sesetengah wanita, ia mengambil masa beberapa minggu untuk mula merasakan naluri ibu yang kuat untuk anak mereka, dalam menghadapi malu-malu, keletihan dan kekecewaan. Dari sudut pandangan ini, mungkin idea yang baik untuk melakukan sesuatu aktiviti berkaitan dengan bayi baru lahir, untuk mula merasakan ibu dalam semua aspek walaupun pada masa-masa yang melampaui tugas praktikal seperti penyusuan susu dan perubahan lampin.

3 bulan

Bagaimana kanak-kanak tumbuh bulan demi bulan (36 gambar) Langkah demi langkah ketika seorang anak membesar

Bagaimana untuk berinteraksi dengan bayi yang baru lahir

Walaupun sangat kecil, kanak-kanak itu bertindak balas kepada rangsangan, mengenali suara ibu dan bapa, suka bunyi dan perlahan-lahan, seperti bulan-bulan berlalu, mula merasakan minat terhadap mainan kecil dan mainan bergerak.

Salah satu cara terbaik untuk berinteraksi dengan bayi adalah untuk bercakap dengannya. yang perbualan Ia sangat merangsang baginya: kanak-kanak itu sentiasa pandai mendengar suara ibu dan, untuk menggalakkan pembelajaran, anda boleh menerangkan pelbagai aktiviti seperti yang anda lakukan, memanggil mereka selalunya dengan nama, mengucapkan tahniah kepada mereka.

Anda juga boleh sentuh, menamakan bahagian-bahagian tubuhnya, mengendus dan memanjakannya dan membelikannya untuk menawarkan rangsangan deria.

Tersenyum, berinteraksi dengannya, bermain dengan cucu-settete adalah semua aktiviti penting yang memihak kepada perkembangannya.

Aktiviti dengan bayi berumur 1 bulan

Melakukan komitmen dengan bayi anda mungkin mungkin menjadi stres pada mulanya tetapi, sebagai tambahan kepada faedah khusus jenis aktiviti ini, "tidak dapat dipertimbangkan" adalah hakikat bahawa dengan cara ini anda akan mengambil kebiasaan keluar dengan anak anda.

Tepat seperti ketika anda sedang hamil dan pada umumnya anda merasakan ia bergerak hanya ketika anda masih duduk, dan berehat, bahkan setelah melahirkan banyak anak lebih tenang atau tertidur ketika mereka bergerak. Dengan bantuan satu band anda boleh mengambil bayi dengan anda semasa anda melakukan kerja rumah. Anda boleh cuba untuk membawa sekitar orang-orang kecil semasa tugas anda, mungkin dengan mempunyai seseorang menemani anda untuk melihat jika anda memerlukannya; bukannya membuat anda melawat rumah, mungkin idea untuk mempunyai kopi dengan seorang teman, bahkan di tempat yang mudah diakses dengan berjalan kaki. Menghabiskan masa dengan bayi di udara terbuka, lebih baik jika di sesetengah taman awam atau di taman yang penuh kehijauan, tentunya ia akan positif untuk kesihatannya.

Aktiviti dengan bayi berusia 2 bulan

Inilah yang boleh kita lakukan dengan bayi dua bulan:

  • Berenang neonatal

lahir untuk bekerja pada motilitas psiko-anak yang baru lahir dalam persekitaran akuatik untuknya biasa dan selesa, mewujudkan hubungan yang kuat antara anak dan ibu bapa dengan manfaat yang besar dari kedua-duanya: nampaknya disiplin ini meningkatkan keyakinan diri dan kemampuan belajar kanak-kanak, sambil bertindak secara positif pada sistem peredaran dan pernafasan dan pada rangka. Banyak kolam menganjurkan kursus seperti ini.

  • urut

Satu lagi aktiviti neonatal yang mendapat sambutan hebat ialah urut. Urut boleh dilakukan di pusat-pusat khusus dan secara umumnya dijalankan secara langsung oleh ibu bapa berdasarkan arahan terapi. Juga dalam hal ini, ikatan fizikal dan emosi yang kuat dapat memperkuat hubungan antara anak dan ibu bapa, tetapi faedahnya adalah pelbagai sifat dan jangkauan dari perawatan kolik gas kepada regulasi sistem peredaran darah, kekebalan, gastrousus dan pernapasan; daripada pengurangan tekanan kepada rawatan gangguan tidur, dari kesakitan yang berkaitan dengan pergigian untuk menangis krisis. Seperti berenang, walaupun dengan cara yang berbeza, urutan membantu mengurangkan tekanan yang disebabkan oleh trauma laluan dari rahim ke dunia luar. Sebahagian daripada teknik yang paling banyak digunakan berasal dari Ubat Ayurveda, yang kerana ia dikenali bertindak pada tubuh dan minda. Dalam kes ini anda boleh memaklumkan diri anda ke pusat fisioterapi di bandar anda: secara amnya beberapa pertemuan dengan seorang pakar cukup untuk belajar bagaimana melakukan urutan di rumah.

Bagaimana minggu pertama dengan bayi yang baru lahir?

Permainan untuk bayi baru lahir selama 1 bulan

Anda juga boleh mula bermain dengan bayi, walaupun sangat kecil. Berikut adalah beberapa permainan dan aktiviti.

  • muzik

Di rumah anda boleh terus menjalankan aktiviti dengan bayi yang baru lahir, yang mana anda telah didedikasikan semasa mengandung:mendengar muzik, sebaiknya memilih lagu klasik dengan nada ceria dan positif (seperti empat musim Vivaldi). Ambil bayi di tangan anda dan tarian perlahan-lahan ke bunyi muzik.

  • Permainan pertama

Permainan pertama dengan bayi baru lahir melalui rangsangan sentuhan dan fizikal. Letakkannya dalam keadaan mudah sekali, ia berfungsi untuk merangsangnya pada tahap kognitif dan menggalakkan pergerakan.

  • The rhymes

Sing satu kurang baik atau lagu berirama: suara ibu yang digabungkan dengan musikal ayat-ayat itu adalah rangsangan yang menyenangkan untuk kanak-kanak.

Video: Tips Merawat Bayi Baru Lahir untuk Pasangan Muda