Ibu suri ibu: mitos untuk menghilangkan


Dalam dunia berorientasikan karier dan berorientasikan karier, terdapat banyak klise untuk menghilangkan ibu yang tinggal di rumah dengan pilihan. Terdapat orang yang menghakimi tanpa memahami gaya hidup tertentu yang memerlukan perspektif yang berbeza dan sedikit daripada biasa

Dalam Artikel Ini:

disunting oleh Laura Losito
Dalam dunia yang berorientasikan karier dan berorientasikan karier, terdapat banyak tempat umum untuk dibuang ibu yang tinggal rumah dengan pilihan: seperti dalam semua perkara terdapat kebaikan dan keburukan, tetapi ada orang yang menghakimi tanpa memahami gaya hidup tertentu yang memerlukan perspektif yang berbeza dan sedikit 'dari biasa.
Ibu suri rumah vs ibu yang bekerja
"Apa yang awak buat sepanjang hari?"
Salah satu soalan paling kerap yang melayang di udara setiap kali seorang ibu bekerja bertemu seorang suri rumah: sedang di rumah mungkin bermaksud berbaring di sofa yang menonton TV sepanjang hari? Sebenarnya, pada hari Ibu sepenuh masa detik-detik kebosanan sangat jarang berlaku: antara peperiksaan perubatan, pembersihan, penyediaan makanan dan sebagainya, semua kemajuan yang dilakukan secara umum adalah untuk bermain dengan kanak-kanak.
"Berada di rumah adalah kemewahan."
Ya dan tidak: itu, ya, tetapi tidak sepenuhnya. Ia adalah kemewahan untuk dapat menyusun secara bebas dan melakukan perkara-perkara mengikut masa dan keutamaan mereka sendiri. Ia adalah di atas semua kemewahan yang tidak dapat dipertimbangkan untuk dapat menghabiskan banyak masa dengan anak-anak mereka dan melihat mereka berkembang. Ia adalah kemewahan kerana terdapat banyak ibu yang ingin tinggal di rumah tetapi tidak boleh. Tetapi ada juga yang ingin kerjaya dan tidak memilikinya, atau tidak mempunyai profesion yang cukup menguntungkan untuk menampung kos nurseri dan pengasuh, dan sebagainya... Ringkasnya, selagi ibu (suri rumah atau tidak) melakukan pekerjaan yang terbaik mungkin untuk membesarkan anak-anak mereka, semuanya ok!
Ibu di tempat kerja atau ibu di rumah: siapa yang lebih bahagia?
"Jadi anda mengorbankan / adakah anda mengorbankan kerjaya anda?"

Kita mesti melihat sama ada ia lebih berfaedah untuk anak-anak kita mempunyai rumah atau di tempat kerja; jika bagi kami lebih baik menjadi suri rumah atau ia akan memberi kami lebih banyak "kehidupan ganda" ibu dan profesional. Terdapat juga mereka yang mempunyai kerjaya cemerlang tetapi lebih suka berhenti selama tahun-tahun pertumbuhan anak-anak yang paling produktif: ia adalah pilihan, bukan pengorbanan. Dan, jika esok akan menjadi lebih sukar untuk kembali ke tempat kerja, ia tetap menjadi keselesaan untuk mengetahui bahawa ia berbaloi.
"Kenapa awak selalu letih?"
Dan, dalam beberapa kes, kurang diplomatik "ceroboh" tersirat oleh "letih". Andaian itu menjaga anak bermakna bekerja 24 jam sehari, walaupun pada waktu malam jika terdapat bayi baru lahir yang tidak mahu tidur. Masa percuma tidak wujud, kerana kerja sentiasa ada, di bawah mata kita sendiri, dalam bentuk lampin kotor atau longgokan piring untuk dibasuh. Dia berjuang, dia tidur sedikit dan teruk, sukar untuk mendapatkan teratur dan mengambil irama, dan apabila anda mengambil semua perubahan dan anda perlu memulakan. Kemudian keletihan mental ditambah kepada keletihan fizikal: sukar, dan itu adalah tanggungjawab yang besar!
Seorang ibu meletakkan jawatan dari pekerjaan suri rumahnya. Parodi video Brenna
"Ia mestilah melahirkan maut."
Di atas semua, rakan tanpa kanak-kanak tidak dapat memahami bagaimana ibu sepenuh masa boleh menghabiskan setiap jam sehari dengan anak-anak mereka, 365 hari setahun ketika mereka masih muda sehingga mereka tidak pergi ke tadika lagi. Tetapi hidup dengan kanak-kanak adalah pengembaraan: ia adalah emosi berterusan untuk melihat mereka berkembang dan belajar.
"Di manakah minat anda?"
Memang benar bahawa dengan kanak-kanak, terutamanya sepenuh masa, kita cenderung untuk melupakan diri kita jika kita berpihak kepada menjadi seorang ibu. Tetapi sebenarnya, melakukan ibu sepenuh masa tidak mengecualikan membina hobi atau bakat, atau menemui yang baru yang boleh digunakan untuk keseronokan atau untuk pertumbuhan anak-anak, seperti fotografi atau memasak!
"Bukankah awak membuang derajat kamu?"
Pendidikan tidak pernah sia-sia, sebaliknya: anak-anak kita hanya boleh mendapat manfaat daripada budaya dan pendidikan kita.

Video: Inilah Wanita Yang Suka Datang ke Rumah Kita Pada Waktu Maghrib