Adakah mood buruk ayah menyebabkan masalah dalam perkembangan emosi dan kognitif kanak-kanak?


Apakah peranan bapa dalam keluarga dan apakah akibat dari tingkah laku dan masalah psikologinya terhadap perkembangan emosi dan sosial kanak-kanak itu? Psikologi menjawab

Dalam Artikel Ini:

Suasana hati bapa dan akibat buruk terhadap kanak-kanak

Ikatan emosional dan tingkah laku kedua-dua ibu bapa mempengaruhi perkembangan emosi dan kognitif kanak-kanak dengan cara yang sama. Seperti angka ibu, ke arah mana kanak-kanak bertukar terutamanya pada bulan-bulan pertama sehingga 6-8° dan seterusnya, juga bapa menyumbang kepada pertumbuhan menjadi titik rujukan yang tidak boleh diketepikan. Ia adalah tepat kerana kepentingannya itu mood buruk, atau sebarang gangguan psikik lain, boleh menyebabkan masalah pada kanak-kanak.

Perkembangan emosi dan sosial kanak-kanak

Bon emosi yang pertama, yang ditakrifkan sebagai 'lampiran', merupakan model yang kecil untuk menjadi dalaman, maka, cara yang sama berkaitan. Pada setiap panggilan kanak-kanak ibu bapa, lebih kerap ibu dan terutama beberapa bulan pertama, bertindak dengan cara yang lebih atau kurang sesuai memenuhi keperluannya yang berkhasiat, penyayang atau afektif. Oleh itu, kanak-kanak itu membangun hubungan kepercayaan yang dia bersandar dan, membesar, akan menginternalisasikan ikatan ini yang akan membolehkannya berasa selamat ketika angka rujukan tidak ada dan ini akan membolehkan dia melepaskan dirinya dalam hubungan sosial. Oleh itu, adalah penting untuk mewujudkan hubungan bermakna dengan anak seseorang, tetapi di atas semua untuk bertindak balas secara konsisten dengan keperluannya apa pun sifatnya.

Apabila bapa tidak hadir

Peranan bapa dalam keluarga

Walaupun peranan dalam keluarga dan pasangan itu telah dipertukarkan, fungsi bapa selalu memiliki watak autonomi dan kemerdekaan. Malah, dalam ikatan ibu-anak bapa membantu rakannya untuk melepaskan diri dari kanak-kanak itu dan memotong tali pusat simbiotik yang mereka telah berstruktur, dengan itu membolehkan kanak-kanak membezakan dirinya dari dirinya. Apabila bapa tidak hadir atau menunjukkan masalah perubahan mood, ibu menjadi satu-satunya tempat selamat. Pada masa yang sama, masalahnya tidak dapat dielakkan pada perkembangan emosi dan kognitif kanak-kanak.

Terdapat beberapa faktor yang dapat menimbulkan suasana hati bapa, termasuk tekanan kerja dan alam sekitar, pengalaman emosi yang sangat penting, faktor genetik (kita merujuk kepada penyakit yang lebih penting) dan beberapa orang lain. Seorang ahli kumpulan, tertekan, cenderung membebankan seluruh keluarga dan bukan hanya kepada individu yang boleh menjadi rakan kongsi. Mereka yang hidup dengan orang yang sakit atau dengan masalah emosi atau emosi akan cenderung mempengaruhi suasana semua komponen termasuk kanak-kanak.

Gejala-gejala seperti apati, abulia, pengasingan, menjauhkan diri melalui sikap penolakan hubungan atau hubungan, kegelisahan berterusan yang dinyatakan dengan kemarahan, pencerobohan dan penganiayaan tidak difahami oleh kanak-kanak yang semakin meningkat, terutamanya jika tiada seorang pun menerangkan kepadanya.

Kesan pada kanak-kanak: kenapa ayah menjawab saya dengan teruk?

Terdapat situasi yang berbeza yang dirasakan oleh kanak-kanak yang dia tidak diterima dan akibatnya, mengembangkan satu siri masalah emosi dan kognitif. Rasa bersalah, mengalami kesukaran hubungan dan emosi, masalah gangguan bahasa adalah beberapa masalah yang dapat diwujudkan oleh anak.

Kes Marco

Marco adalah seorang lelaki berusia 32 tahun yang datang ke studio kerana dia mengalami eritrophobia dan kecemasan. Dia sangat gelisah dan berpeluh. Kami faham bahawa sukar untuk menyatakan ketidakselesaannya. Tetapi keberaniannya mendorongnya lebih jauh. Beliau berkata sejak dia masih kanak-kanak, ia adalah kambing hitam untuk humor sakit ayah begitu banyak untuk mengalami serangan panik dan fobia sosial. Pada setiap tanda sedikit kekecewaan bapa ada serangan terhadap harga dirinya dan kewujudannya. Penampakan dan penghinaan tidak berkurangan apabila dia cuba untuk menyatakan dirinya secara bebas dan secara spontan sehingga keupayaannya untuk menunjukkan dirinya sangat dihalang oleh perintah bapa. Seorang lelaki besar yang menakutkannya dan menghalangnya daripada berkembang secara emosi dan kognitif. Malah, sudah dari sekolah rendah, dia mula menderita gagap dan guru-gurunya juga menyedari kesukaran dalam membaca dan menulis.

Tetapi terima kasih kepada 'kecerdasan dan kekuatan emosi' dan usaha pelbagai ibu untuk campur tangan untuk mempertahankannya, dia berjaya menjadi orang dewasa walaupun bersembunyi dan sentiasa mencari tempat dan pekerjaan terpencil yang tidak mendedahkannya terlalu banyak kepada orang lain. Dia takut menjadi merah dan ini menyebabkan dia berasa tidak selesa kerana ia adalah sesuatu yang tidak dapat dikawalnya. Dalam keadaan itu, apabila ia berlaku, dia merasakan denyutan jantung yang cepat dan vertigo yang memberi dia perasaan kehilangan keseimbangan. Dia selalu menggunakan topi dengan visor yang membolehkannya menyembunyikan wajahnya.

Kesimpulan: Sudah jelas bahawa ia tidak semestinya berlaku kepada kes-kes yang melampau seperti ini, tetapi sensitiviti kanak-kanak itu tidak dapat diukur jika tidak mengikutinya dalam pertumbuhan. Semasa evolusi keperibadiannya, kanak-kanak itu mengasimilasikan segala yang mengelilinginya, pertama sekali dari jenis hubungan yang ditakdirkan oleh ibu bapa dengannya, oleh itu dia akan cenderung untuk mengalami sikap dan emosi orang tersayangnya menjadi model afektif utamanya. Sekiranya sumbangan ayahnya tidak mencukupi, tingkah lakunya akan kurang kolaborasi sosial dan akan menunjukkan kesukaran emosi dan rendah harga dikaitkan dengan rasa tidak selamat yang mendalam. Untuk menggunakan metafora, tiang di mana untuk bersandar dan menjalin personaliti seseorang hilang.

Oleh itu, adalah penting untuk ibu bapa, dalam kes ini bapa, untuk menghadapi kesukaran mereka di lokasi berasingan, mungkin menangani profesional dan membuka tahap emosi, menunjukkan kesukarannya. Ia juga benar bahawa ini tidak selalu mungkin dan ia adalah baik untuk menjelaskan kepada kanak-kanak kesukaran yang pada masa itu ibu bapa sedang melalui, untuk menjadikannya sedar bahawa ini tidak bergantung kepadanya sehingga mengelakkan kemunculan rasa bersalah dan pengalaman emosional yang dia sendiri tidak dapat menjelaskan. Di dalam keluarga, penting untuk menunjukkan keseimbangan tertentu dan menjadi pelabuhan yang selamat di mana anda dapat menaiki bot ketika anda berada dalam kesulitan.

Video: Abortion Debate: Attorneys Present Roe v. Wade Supreme Court Pro-Life / Pro-Choice Arguments (1971)