Permainan yang paling sesuai untuk pelbagai peringkat umur kanak-kanak


Panduan lengkap untuk permainan kanak-kanak, dibahagikan mengikut umur dan jenis

Dalam Artikel Ini:

Permainan untuk kanak-kanak

Bayi dan kanak-kanak belajar banyak bermain. Anak-anak kecil membawa tangan kecil mereka ke mulut mereka, melihat kaki kecil mereka, wajah orang dan akhirnya mengarahkan tangan kecil ke arah perkara yang menarik perhatian mereka, mereka tertarik dengan bunyi, warna dan bentuk. Yang lebih tua suka suka membina, membongkar, mencipta. Ibu bapa mesti merangsang kanak-kanak untuk belajar dan juga mencadangkan permainan yang sesuai untuk kanak-kanak pada pelbagai peringkat umur.

27 bulan

Bagaimana kanak-kanak tumbuh bulan demi bulan (36 gambar) Langkah demi langkah ketika seorang anak membesar

Permainan yang sesuai sehingga 6 bulan

Sesetengah nasihat untuk mula bermain dengan bayi dari minggu pertama dan pada permainan yang paling sesuai untuk dicadangkan dalam fasa ini.

  • yang rangsangan deria mesti mempunyai hak istimewa pada kanak-kanak sehingga enam bulani. Menyanyi, bertindak menyanyikan sajak kecil, dan bermain dengannya bergerak ke irama lagu atau irama irama adalah permainan yang sangat dihargai oleh bayi dan walaupun sangat kecil ia boleh dilambaikan dan digerakkan kerana pergerakan ini membolehkan pembangunan keseimbangan dan koordinasi meletakkan asas untuk merayap masa depan.
  • Sedikit tidak peduli untuk mempunyai banyak permainan, dan tidak mempunyai yang rumit. Bola mudah yang dimainkan, atau bunyi gemerincing yang, jika digoncang mula menghasilkan bunyi, sudah cukup. Kanak-kanak mereka tertarik dengan warna dan bunyi, dan mereka sangat berhati-hati untuk mempelajari objek yang dicadangkan kepada mereka supaya ia berguna untuk menggantungnya giostrina atau rattle muzik ke buaian. Pada mulanya ia akan menjadi bunyi untuk mencerobohinya, maka dengan berlalunya bulan, kedua-dua objek itu akan ditangkap dan diperhatikan juga secara manual.
  • Sekitar empat bulan, adalah baik untuk memilih permainan yang boleh dibawa ke mulut anda untuk penerokaan dan mereka selamat.
  • Pada enam bulan permainan bunyi lebih menarik dan tipu daya kanak-kanak yang memahami bahawa ia adalah pergerakan yang menghasilkan bunyi bising. Pilihan untuk mainan kerincingan untuk dipakai di mulut mesti tertumpu terutamanya pada pergerakan, ringan dan mudah dibasuh. Berhati-hati untuk tidak membeli barang-barang yang mempunyai komponen kecil atau lubang di mana anak-anak boleh meletakkan jari mereka.
  • Permainan yang sangat bagus untuk dilakukan dengan kanak-kanak itu adalah untuk membuatnya memerhatikan sebuah buku dengan angka-angka cantik yang menggambarkan objek dan nama mereka. Malah wajah-wajah orang akan sangat mencintainya dan mengapa, kenapa tidak biarkan dia melihat foto-foto yang menunjukkan nama orang yang dia lihat?

Permainan kanak-kanak dari 6 hingga 18 bulan

Beberapa petunjuk mengenai pembangunan kognitif dan permainan yang sesuai untuk kumpulan umur ini.

  • dari 6 bulan kanak-kanak memahami hubungan sebab-akibat: jika ia bertindak dengan cara tertentu, ia menyebabkan tindak balas tertentu. Kemudian dia melemparkan, menggoncang, merosot, menghantam segala-galanya untuk menyebabkan bunyi bising, akan menunggu penghargaan daripada ibu bapa, akan ketawa dan akan banyak keseronokan apabila dia terkejut dengan penemuan baru.
  • Ke arah saya 10 bulan akan memperoleh ketangkasan dan akan mula bergerak lebih banyak lagi. Oleh itu, lebih baik untuk mendapatkannya beberapa troli, kerusi kecil, kereta kecil, apa sahaja yang dapat ditariknya dan bergerak sendiri akan membuatnya sangat penasaran.
ABC permainan untuk kanak-kanak

Apabila kanak-kanak membesar kecerdasannya menjadi lebih terperinci. Ia akan pergi dari pemasangan kiub sederhana, ke bangunan kayu, ke teka-teki gergasi dan anda akan kagum dengan kemudahan pembelajaran mereka: permainan mesti dipilih dengan memerhati kecenderungan kanak itu.

Akhirnya ingat bahawa bermain dengan bayi membantu bersosial. Sebagai contoh:

  • membuang bola dan minta dia menarik diri,
  • Lihatlah bayi di cermin,
  • membina menara kiub bersama-sama dan bermain dengan muzik.

Permainan kanak-kanak dari 18 hingga 36 bulan

Dari lapan belas hingga tiga puluh enam bulan, kanak-kanak mula meniru ibu bapa mereka, tetapi juga untuk memahami kesamaan objek dan mula menyusunnya dengan urutan logik.

  • yang anak patung ia boleh berguna untuk mula mengaitkannya; mencadangkan hal yang sama yang ibu lakukan kepada mereka dengan anak patung ini membolehkan anda memahami emosi kanak-kanak itu, perbuatan sederhana ini juga menekankan keperluannya, jika ia memerlukan cuddles atau perhatian misalnya.
  • Objek rumah adalah permainan mudah yang sempurna. Misalnya, menuang air dengan gelas, menggunakan pakaian lama untuk berpakaian, membuat buih sabun, membuat setem dengan kentang, menarik dengan jari anda adalah permainan pembelajaran yang hebat. Dapatkan satu senarai calon di mana dia boleh menulis dan memadamkan seberapa banyak yang dia mahu. Jadikan ia secara aktif mengambil bahagian dalam pembersihan rumah, walaupun hanya mengeluarkan serbet yang telah jatuh ke tanah, ia akan berasa berguna dan bersifat partisipatif dan anda akan kagum dengan bagaimana anda ingin berasa berguna untuk ibu anda.

Permainan kanak-kanak pada 3 tahun

Dalam kumpulan umur ini, kanak-kanak bermula membiak realiti bersenang-senang meniru angka yang dia lihat. Dia mahu menjadi seorang doktor, seorang anggota polis, seorang penari dan ia akan mengambil masa yang lama untuk bermain dengan fantasi. Dan sekali lagi:

  • dia akan mula menghargai bantuan yang boleh diberikannya kepada ibunya apabila dia menggalakkannya untuk dibantu dan akan menumbuhkan penghargaan awal untuknya muzik.
  • Papan kekunci mudah atau gambarajah boleh menjadi dua alat berguna untuk membuatnya memahami perbezaan yang wujud antara nota ketinggian yang berbeza.
Permainan dari 0 hingga 36 bulan

Permainan selama 4 tahun

Pada usia 4 tahun kanak-kanak mula pergi ke tadika dan mungkin sibuk selama berjam-jam hari aktiviti berstrukturdan diselia oleh orang dewasa. Oleh itu, aturan pertama permainan dalam kumpulan umur ini adalah: biarkan mereka bermain bersendirian. Menggalakkan kemerdekaan dan bahkan kesepian yang tidak begitu negatif tetapi, sebaliknya, merangsang kreativiti dan imaginasi. Sediakan permainan pendidikan kanak-kanak, tetapi juga mudah supaya mereka boleh menggunakannya sesuai dengan yang mereka mahukan. Oleh itu, teruskan, untuk:

  • anak patung dan anak patung;
  • haiwan yang disumbat dan watak-watak yang boleh mereka cipta cerita dan tetapan;
  • teka-teki pertama;
  • kit pembinaan asas sesuai untuk zaman ini dengan mana mereka boleh membina secara bebas;
  • pasta dibentuk dengan pelbagai bentuk.

Permainan untuk kanak-kanak 5 dan 6 tahun

Ini adalah usia yang penting, dan sama pentingnya untuk mencadangkan permainan dan aktiviti yang menggalakkan pembangunan tetapi juga kemahiran yang akan digunakan di sekolah.

  • Pada 5 tahun kanak-kanak bersiap sedia untuk sekolah rendah jadi mereka baik-baik saja permainan dengan huruf dan nombor, tetapi juga orang-orang yang suka kemahiran motor yang halus: permainan yang sempurna yang memerlukan anda memasang dan membuka kaset, membuka dan menutup padlocks dan kunci, tetapi juga pin yang membolehkan anda melatih koordinasi mata. Lebih-lebih lagi, aktiviti kegemaran sentiasa ada kreatif: Pada dasarnya bahan yang cukup mudah didapati di rumah, seperti gam, kertas, warna, gunting dan sebagainya..., untuk mencipta pekerjaan kecil dan karya seni kecil.
  • Pada 6 tahun anak-anak kami memulakan persekolahan mereka dan permainan harus, oleh itu, berada di atas segalanya kebebasan ekspresif, fantasi, relax, selepas menghabiskan banyak jam dalam kelas belajar. Permainan ini, dalam fasa ini, menganggap pentingnya lebih penting lagi kerana ia berfungsi untuk menyatukan kemahiran yang dipelajari di sekolah, menyumbang kepada pembentukan keperibadian dan membantu dalam pengurusan emosi. Sebagai tambahan kepada pekerjaan dan projek kreatif yang kanak-kanak menghargai pada usia apa-apa, ia adalah masa yang sesuai untuk memperkenalkan set pembinaan yang agak kompleks dan permainan sosial pertama, bermula dari Permainan Angsa klasik. Dan banyak lagi: kereta dan anak patung dan teka-teki untuk dikarang.

Permainan selama 7 tahun

Tujuh tahun sekarang bermain dan belajar mereka menguasai: anak-anak telah memperoleh semangat yang sangat kritis dan semangat, mereka berani, mereka membina, mereka ingin menemui banyak perkara baru dan mereka tidak pernah berpuas hati dengan pengetahuan, mereka juga suka bermain dengan kawan-kawan. Apa jenis permainan dan aktiviti yang boleh kami tawarkan kepada anak kami? Pertama sekali, berhati-hati untuk mengikuti selera peribadi beliau. Kini keutamaannya di-root dan kita dapat faham jika anak suka, contohnya bermain dengan bangunan atau kereta, atau jika dia suka teka-teki. Berikut adalah beberapa idea:

  • Permainan papan: ditinggalkan permainan asas 6 tahun, sudah tiba masanya untuk memperkenalkan Monopoli, tetapi juga Guess Who dan permainan kad terkenal SATU;
  • permainan eksperimen: memanipulasi cecair dan warna untuk mencipta lendir, pasta DIY yang boleh dibentuk dan permainan sains;
  • bangunan: walaupun bata asas tidak pernah masuk ke loteng, pada zaman ini, kanak-kanak yang suka membina akan bersenang-senang dengan kepingan magnetik atau tubular yang dapat menghasilkan struktur yang sangat kompleks.

Permainan untuk kanak-kanak 8 tahun

Kami telah memasuki pentas di mana kanak-kanak menghabiskan banyak masa di buku, melakukan kerja rumah, atau melakukan sukan dan, sebagai alternatif, permainan video! Jadi bagaimana kita boleh merangsang mereka bermain semula dan menggantikan masa yang dihabiskan di hadapan skrin dengan menghabiskan masa bermain? Sukar, tetapi tidak mustahil. Yang penting ialah mencadangkan aktiviti-aktiviti yang merangsang kreativiti, memberikan mereka rasa belajar sesuatu yang baru dan terlibat dalam cabaran yang akan dihadapi.

  • Permainan papan: kini kanak-kanak menghargai jenis permainan ini, pertama sekali kerana anda sering boleh melakukannya dengan ibu dan ayah, dan kemudian kerana itu adalah persaingan yang akan dimenangi. Risk Perfect, Scarabeo, Taboo dan banyak lagi, tetapi juga catur dan dam;
  • permainan kad: tidak hanya Rubamazzetto, tetapi juga permainan yang lebih rumit dengan peraturan yang lebih tepat seperti Briscola atau Burraco;
  • ditetapkan untuk membina: selepas 8 tahun set ini menjadi luar biasa, mereka terdiri daripada kepingan yang sangat kecil yang berfungsi untuk membina istana atau kapal angkasa dalam butiran terkecil. Aktiviti yang merangsang kemahiran motor dan kemahiran kognitif, serta melatih kesabaran dan kepekatan;
  • permainan pendidikan dan saintifik.

Permainan kanak-kanak percuma untuk dimuat turun

Sekiranya anda memikirkan tuhan-tuhan permainan untuk dimuat turun secara percuma pemikiran itu terus berjalan App dan permainanyang mana kita boleh melancarkan muat turun pada telefon pintar kami untuk anak-anak kami. Dan tentu saja PlayStore dan iTunes menawarkan banyak permainan online untuk mengunduh yang dapat kami penyaring berdasarkan harga dan usia. Tetapi di Internet ada juga permainan percuma yang dapat kita dapatkan dan kemudian bermain bersama.

  • Permainan puisi: terdiri daripada geladak dengan 48 kad yang mengandungi kata-kata yang beraliran antara satu sama lain
  • Tangram: ia adalah permainan kuno yang membantu dalam memahami angka-angka dan ruang. Berikut adalah blog yang boleh dimuat turun secara percuma.

Permainan luaran

Pada mana-mana kanak-kanak umur harus dibawa ke udara terbuka untuk bermain dengan bebas dan menyatakan diri mereka melalui pelbagai jenis kemahiran motor. Sama ada ia membaling bola atau bermain frisbee, melompat dan berlari, mendaki pokok atau berjalan jambatan Tibet kecil di taman permainan, aktiviti luaran adalah penting dalam musim panas dan musim sejuk.

Dan di taman atau di halaman kami, anak-anak juga boleh menghabiskan masa dengan kawan-kawan dan mereka permainan dengan siapa kita dibesarkan:

  • Patung cantik
  • Satu, dua, tiga bintang!
  • Warna, warna
  • Bola beracun
  • La Campana (yang mana seseorang memanggil Minggu).

Permainan untuk kanak-kanak di rumah

Permainan apa yang boleh kita lakukan dengan anak-anak kita pada petang Ahad atau pada mereka yang agak membosankan musim sejuk? Beberapa cadangan berguna untuk cuba meyakinkan mereka untuk mematikan TV dan tablet mereka:

  • ingatan dan domino: ini permainan klasik yang boleh dibeli dengan mudah di kedai mainan, tetapi juga dibuat dengan kadbod dan warna;
  • kerja rumah dan aktiviti kreatif: ia sentiasa menjadi idea yang baik untuk memberi kanak-kanak berus, warna, bahan-bahan yang berlainan dan biarkan mereka bebas untuk bereksperimen. Tetapi ia juga boleh menjadi idea yang baik untuk mencari bersama untuk tutorial di Internet untuk membina lebih banyak objek dan pekerjaan yang merangsang;
  • penyamaran: tiba-tiba memakai kostum superhero, lanun atau kostum koboi walaupun ia bukan Karnival adalah salah satu aktiviti kegemaran kanak-kanak dari semua peringkat umur dan memberi laluan kepada banyak permainan lain untuk dicipta dan cerita yang dapat ditafsirkan.

Permainan Krismas

Masa tahun apabila banjir hadiah dan mainan baru tiba pasti Krismas. Apa nasihat untuk menguruskan fasa ini?

  • Bersih: melibatkan anak-anak anda pada bulan November dengan meminta mereka memberikan kepada anak-anak kurang bernasib baik mainan yang tidak digunakan lagi, peluang yang baik untuk memupuk kemurahan hati mereka dan untuk mengajar nilai kitar semula. Dengan cara ini anda akan memberi ruang untuk kedatangan permainan baru;
  • mengajar mereka nilai perkara: hanya kerana Santa datang tidak bermakna anda boleh menulis surat dengan berpuluh-puluh permintaan untuk setiap jenis mainan. Untuk mengelakkan salinan dan klon orang yang sudah ada, mainan tidak sesuai untuk umur mereka, permainan terlalu mahal;
  • beli mainan dengan baik terlebih dahulu, jadi anda boleh memilih antara banyak tawaran yang ada di kedai dan e-dagang dan mungkin mendapatkan pakej di rumah dengan selesa mengelakkan belanja Krismas yang ramai;
  • jika anda ingin membuat hadiah yang tidak ada dalam surat itu, pilih salah satu lagi permainan yang sesuai dengan umur (yang biasanya jelas dicetak pada pakej) dan yang menghormati citarasa kanak-kanak.

Video: Permainan Matematik Menyeronokkan