Soalan-soalan yang paling penting untuk bertanya kepada kanak-kanak sekolah sepanjang hari


Soalan untuk meminta kanak-kanak pergi ke sekolah untuk mengetahui sama ada sesuatu yang salah

Dalam Artikel Ini:

Soalan untuk meminta kanak-kanak pergi ke sekolah

Apabila sekolah bermula, setiap daripada kita mempunyai sejumlah besar fobia untuk mengatasinya. Yang paling biasa adalah mereka kerana pengalaman peribadi kita: mungkin sekolah membangkitkan kenangan yang tidak menyenangkan di dalam kita dan kita takut bahawa walaupun anak kita boleh hidup dengan perkara yang sama. Belum lagi cerita buruk yang datang kepada kami dari internet, berita dan juga kesaksian kawan atau saudara-mara.

Betul untuk bimbang? Apakah isyarat apa yang perlu anda fahami? Dan, sebaliknya, bagaimana kita dapat mengelakkan terlalu banyak perlindungan atau mungkin menyebarkan kebimbangan kita kepada anak itu, sehingga berisiko memberi kepadanya kesan bahwa sekolah itu adalah tempat yang berbahaya dan bermusuhan? Untuk meyakinkan diri kita, kita memberitahu diri kita bahawa seorang ibu beberapa perkara "mendengar" mereka. Sekiranya ada sesuatu yang salah, kami akan melihatnya. Tetapi tidak begitu mudah. Dan mungkin tidak ada yang lebih baik, untuk mengetahui jika ada sesuatu yang salah, daripada bercakap terus dengan kanak-kanak itu mewujudkan hubungan amanah. Tetapi anda perlu bertanya soalan yang betul, dan tidak berpuas hati dengan monosyllable yang anda jawab apabila kami bertanya jika ia berjalan lancar di sekolah. Ini tidak bermaksud mengganggu dengan semacam "gelaran ketiga" setiap hari. Ia mestilah dialog, bukan soal siasat. Dan ini adalah soalan utama yang boleh anda tanyakan.

Bagaimana sekolah anda hari ini?
  • Seribu cara untuk mengatakan "bagaimana ia pergi"

Mengetahui jika sekolah adalah persekitaran yang aman untuk kanak-kanak itu adalah perkara pertama. Soalan-soalan berkemungkinan yang memberi jawapan yang terbuka dan oleh itu dialog di antara kita adalah perkara-perkara yang berkaitan dengan keutamaan anda: apakah perkara yang paling anda sukai di antara yang dibuat hari ini? Adakah anda belajar sesuatu yang baru? Kata baru? Bolehkah anda menerangkannya kepada saya juga? Adakah anda sudah tahu apa yang akan anda lakukan esok? Seperti yang anda dapat lihat kunci adalah untuk bertanya soalan tertentu, tetapi juga bahawa mereka tidak meminjamkan diri kepada jawapan "monosyllable". Jika anda telah mempelajari sesuatu yang tertentu, sebagai contoh, anda boleh membincangkannya bersama-sama dalam perbualan sebaya: elakkan memikirkan apa-apa lagi atau melihat telefon pintar semasa bercakap dengan bayi. Soalan-soalan berguna lain untuk mengetahui jika anda merasa selesa di sekolah adalah tempat kegemaran anda dan apa yang akan anda lakukan esok jika ada di tempat guru.

  • Hubungan dengan guru

Terdapat kanak-kanak yang "memuja" dan menghormati guru... dan orang lain yang tidak memberi komen mengenainya. Adakah ini bermakna sesuatu yang salah? Tidak semestinya, tetapi pastikan anda perlu bertanya soalan yang betul. Sebagai contoh, bertanya bahagian yang paling lucu dan bahagian paling buruk (atau yang paling membosankan) pada zamannya. Dengan bertanya soalan-soalan tertentu tentang apa yang dijelaskan oleh guru ini atau hari ini, dan memerhatikannya sebagaimana yang dia katakan.

  • Hubungan dengan para sahabat

Bagi kebanyakan daripada kita, secara paradoks, ia adalah hubungan dengan kawan-kawan yang merupakan sumber kebimbangan, bahkan lebih daripada prestasi akademik atau reaksi dengan guru. Malangnya, fakta-fakta berita sering melaporkan kes-kes membuli dengan menjejaskan kanak-kanak sekolah rendah. Dan adalah tepat untuk memberi perhatian kepada isyarat, yang sering kabur atau bercanggah, bahawa kanak-kanak bocor. Tetapi ada juga soalan yang berguna untuk memahami jika ada sesuatu yang salah. Satu soalan yang baik ialah, contohnya: jika anda boleh memilih, siapa yang anda ingin menjadi rakan sekelas di kelas? Tetapi siapa yang anda lebih suka tinggal dekat? Anda boleh meminta kantin atau selang waktu: apa yang dia makan, yang dia bermain dengan atau siapa dia duduk dengannya. Malah beberapa soalan yang kami nyatakan sebelum ini, seperti "apa yang paling indah pada hari ini" berguna untuk memahami bagaimana hubungannya dengan sahabatnya. Kami bertanya apa yang kanak-kanak itu membuat dia ketawa lebih banyak, dan jika ada seseorang yang ingin menjemput pulang untuk bermain playdate. Selain itu, kita boleh bertanya sama ada sesiapa telah dihukum dan mengapa, dan jika dia telah bertemu dengan anak baru dari kelas lain.

  • Soalan yang lebih umum

Soalan jenis lain boleh digunakan untuk "bingkai" dengan lebih baik bagaimana pengalaman anak kita di sekolah, tetapi bukan sahaja. Dengan bertanya kepadanya, contohnya, apa yang ada di atas mejanya semasa pelajaran atau apa yang tidak difahaminya atau yang paling menarik perhatiannya, kita akan mula mencipta, setiap hari, rutin yang sihat "berbual-bual" di antara kami berdua. Sekiranya kita dapat membuat kisahnya di sekolah, "masa istimewa" kita, yang kita bercakap dan kita benar-benar mendengarkan, tidak akan memalukan baginya untuk berhadapan dengan kita jika ada yang salah. Ya, kerana ketika ada masalah dengan teman sekelas, guru atau belajar, alasan utama mengapa anak tidak percaya adalah malu. Sekuriti adalah kurang dan entah bagaimana orang-orang yang lalai dirasai. Mana antara kita yang tidak pernah berlaku?

  • Sekolah menjadi sebahagian daripada kehidupan kita

Dialog di sekolah boleh pergi lebih jauh. Sebagai contoh, jika di sekolah mereka bercakap mengenai dinosaur, kita boleh pergi ke pameran atau mengambil beberapa buku di perpustakaan, dan ini memberi kita peluang untuk merangsang dialog juga tentang apa yang berlaku di dalam bilik darjah. Pada masa yang dihabiskan bersama-sama, ini membawa "sekolah rumah kecil", akan menjadikannya lebih spontan untuk memberitahu sahabat yang dimarahi, apa yang dia lakukan jenaka lucu, guru yang mengatakan sesuatu yang tidak mengerti, ketika dia mengangkat tangannya untuk mengajukan pertanyaan. Dalam semua ini, perhatian, kita tidak boleh jatuh ke dalam perangkap ibu / kawan. Adalah betul untuk bertanya soalan khusus untuk merangsang komunikasi di antara kita, tetapi kita tidak mengambil apa-apa yang dikatakan oleh kanak-kanak itu dan kita tidak hanya mendengar locengnya, jika dia mengambil tanda buruk atau dimarahi oleh guru.

Ingat bahawa tujuan kita dengan soalan-soalan ini adalah untuk memahami jika semuanya baik-baik saja di sekolah dan jika tidak ada masalah "makroskopik": tetapi pembelajaran adalah sukar dan ia akan selalu datang pada hari apabila anak itu enggan melakukan kerja rumahnya, tidak semestinya untuk kesalahan guru yang tidak boleh menyukainya. Dan hari akan datang apabila dia akan mengatakan bahawa sekolah menghisap kerana "ia sentiasa bersendirian": bukannya dengan segera membimbangkan kita, kita menunggu beberapa hari untuk melihat bagaimana keadaan berubah. Dan ingatlah bahawa anak-anak kita tidak seperti kita: mereka adalah orang kepada diri sendiri dan dikatakan bahawa mereka akan mempunyai masalah yang sama yang menimpa kita. Kecuali kita sendiri, secara tidak sengaja, membuatnya mempercayainya.

Video: Video Inspirasi dan Motivasi terbaik (WAJIB TONTON)