Ibu bukanlah penyakit dan tidak menghalang anda bekerja


Kehamilan bukan penyakit! Refleksi bidan terhadap wanita yang dinafikan hak untuk meneruskan profesion mereka kerana mereka mengharapkan bayi

Dalam Artikel Ini:

Kehamilan bukan penyakit

Beberapa hari yang lalu berita seorang wanita, seorang profesional, yang tidak boleh menjadi doktor kerana, hamil, tidak dibenarkan untuk menyokong tempoh latihan wajib sebelum pemeriksaan kelayakan profesional. Impak pertama boleh menjadi berita apa pun dan anda mungkin berfikir: latihan sangat berat dan berisiko di beberapa jabatan untuk satu wanita hamil. Sebenarnya, lawatan ke perubatan pekerjaan memberitahu doktor bahawa dia harus mengelakkan jabatan seperti penyakit berjangkit dan pertolongan cemas dan sebaliknya dia dikecualikan sepenuhnya daripada kemungkinan mengambil pemeriksaan dan latihan kualifikasi.

Saya secara spontan berfikir mengenai subjek ini, adakah mungkin seorang wanita masih harus dianggap "sakit" dan tidak sesuai untuk pekerjaan hanya kerana dia memutuskan untuk mempunyai anak? Adakah kehamilan masih dianggap sebagai penyakit? Terdapat kes-kes dengan diagnosis khusus oleh pakar sakit ginek yang menghadiri di mana kehamilan dianggap berisiko, sebagai contoh, ancaman kelahiran pramatang, hipertensi, dan gestosis, tetapi mereka dipilih dan diperakui. Dalam semua kes lain, kehamilan adalah hanya satu keadaan di mana wanita dijumpai, yang tidak patologi dan tidak mempunyai peningkatan risiko yang lebih besar daripada penduduk umum.

Bersalin dan hak. Berita mengenai Akta Pekerjaan

Semua ini didokumentasikan oleh kajian selama bertahun-tahun dan mengingat seorang wanita dengan kehamilan fisiologi sebagai orang yang sakit hanyalah satu diskriminasi. Malangnya saya percaya bahawa doktor yang dimaksudkan bukan satu-satunya kes dan di atas semua, bidang perubatan bukan satu-satunya bidang di mana ini berlaku. Keadaan ini adalah transversal untuk semua profesi, ia berlaku kepada banyak wanita yang tidak diambil jika mengandung atau dengan niat untuk mewujudkan sebuah keluarga. Sekiranya mereka disewa ia berlaku bahawa tugas yang diamanahkan kepada mereka adalah lebih rendah daripada yang disebabkan oleh mereka hanya kerana "tidak lama lagi ia tetap di rumah".

Moms, wanita, ada undang-undang, undang-undang yang mengatakan itu kehamilan fisiologi bukanlah penyakit yang tidak mematahkan dan tidak menghalang kerja. Sekiranya semuanya adalah fisiologi dan anda merasakannya, anda juga boleh bekerja sehingga ke akhir bulan kehamilan kelapan. Sudah tentu anda memerlukan perlindungan dan perhatian terhadap jenis kerja yang akan anda lakukan tetapi tidak ada yang menyangkal anda bekerja hanya berdasarkan keadaan kehamilan. Sekiranya ini berlaku terdapat banyak persatuan bukan keuntungan yang berurusan dengan hak wanita dalam kehamilan, merujuk kepada mereka sebagai perantara dengan majikan.

Izinkan saya sekarang menjadi refleksi dari seorang wanita dan profesional yang dilahirkan. Wanita yang ingin kanak-kanak sering mendapati diri mereka terpaksa menangguhkan untuk mengatasi keadaan ekonomi yang lebih stabil, mereka mendedikasikan diri mereka untuk belajar dan bekerja, untuk latihan peribadi dan profesional. Sering kali ini adalah pilihan yang wajib dan apabila mereka akhirnya berjaya mencapai kestabilan yang diperlukan, kerja mencipta masalah mereka. Umat ​​sekalipun kadang-kadang harus ingat dari mana, hanya melalui perjalanan, pengembaraan seorang wanita hamil adalah mungkin, penerusan spesies adalah mungkin dan juga mungkin bekerja.

Saya tidak hamil sama seperti, dalam nama keselamatan khayalan perempuan, anda menghalang wanita, profesional, peluang untuk bekerja (selepas bekerja keras) dan menjadi seorang ibu.

Masyarakat yang tidak menghormati ibu, wanita dan kelahiran adalah, pada pendapat saya, masyarakat yang ditakdirkan untuk pupus. Kelahiran adalah kehidupan sendiri, ia adalah permulaan segala-galanya dan setiap wanita sepatutnya dapat memilih kapan dan bagaimana tanpa melepaskan identiti profesionalnya. Moms, wanita dan profesional Saya fikir kita perlu bersama-sama untuk membolehkan kita menikmati pengalaman ini dengan lebih baik. Kami membuat suara kami didengar dengan segala cara yang mungkin dan kami tidak pernah berhenti menghendaki rasa hormat dan kesaksian untuk badan dan kerja kami.

Video: RUQYAH PEMUSNAH SEGALA SIHIR & AIN/SHIELD YOURSELF: RUQYAH TO DESTROY ALL TYPES OF WITCHCRAFT & AIN