"Anak saya makan sedikit!" Apa yang perlu dilakukan?


Ibu mempunyai banyak kebimbangan tentang membesarkan anak, terutamanya untuk makanan. Apa yang harus dilakukan jika anak tidak makan? Nasihat daripada pakar pemakanan untuk menangani fasa penolakan makanan

Dalam Artikel Ini:

Apa yang perlu dilakukan jika anak tidak makan

"Anak saya makan sedikit!"Berapa banyak ibu telah mengulangi frasa ini sekurang-kurangnya sekali? Berapa banyak ibu yang bimbang bahawa bayi mereka tidak cukup makan? Sudah tentu ini adalah salah satu retakan utama ibu di seluruh dunia dan sepanjang masa, jadi bagaimana untuk menyelesaikan masalah ini? pertama kita perlu memahami sama ada masalah yang kita perhatikan sebenarnya. Ibu sering mempunyai banyak jangkaan dan banyak kebimbangan tentang pertumbuhan anak-anak mereka, terutamanya berkaitan dengan pemakanan, yang cenderung terlalu terkawal. Walau bagaimanapun, kami banyak memberi perhatian, kerana ini hanya sekadar kesan kami dan kami mungkin berisiko untuk membawa kanak-kanak tersebut sebagai makanan berlebihan.

Kanak-kanak yang makan kurang dengan haba: apa yang perlu dilakukan

Marilah kita ingat bahawa obesiti kanak-kanak adalah salah satu masalah terbesar zaman kita. Jadi apa yang perlu dilakukan? Keadaan boleh menjadi 4:

  1. anak makan dengan betul dan kesan kami salah
  2. kanak itu Dia makan sedikit kerana masalah fizikal atau patologi
  3. kanak-kanak makan sedikit untuk sebab-sebab psiko-emosi
  4. kanak-kanak makan sedikit disebabkan fasa pertumbuhan yang normal

Oleh itu, apabila kita berada di hadapan seorang kanak-kanak yang kelihatannya terlalu kecil makan, Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah menghubungi pakar pediatrik. Dia akan dapat memberitahu kita jika pertumbuhan mencukupi dan oleh itu ketakutan kita adalah tidak berasas (kes 1) atau jika terdapat masalah sebenar yang menyebabkan kanak-kanak memberi makan sedikit (kes 2). Jika sebaliknya pertumbuhan tidak mencukupi, namun tiada patologi yang dapat dikesan, masalahnya boleh menjadi psiko-emosi (kes 3), dalam hal ini perlu menghubungi ahli psikologi khusus dalam menangani situasi ini.

Tetapi ada satu lagi kemungkinan yang agak kerap: anak itu hanya satu fasa pertumbuhan yang halus, di mana penolakan makanan adalah benar-benar normal. Terdapat dua fasa jenis ini: menyapih (6-9 bulan) dan peralihan kepada pemakanan autonomi (antara tahun kedua dan ketiga). Dalam hal ini, lihat sahaja nasihat di bawah!

  • Hormati masa kanak-kanak

Penyusuan adalah proses yang sangat rumit untuk kanak-kanak, yang bertemu dengan selera, bau, tekstur dan cara makan yang baru baginya, jadi anda harus bersabar dan menghormati waktunya, tanpa tergesa-gesa.

  • Biarkan mereka berkenalan dengan makanan

Atas sebab yang sama yang dinyatakan di atas, adalah baik bahawa kanak-kanak dapat mengetahui apa yang ada di dalam piring, sentuh, letakkan di mulutnya sendiri. Sebelum meletakkan objek di mulut kanak-kanak menganalisisnya dengan baik dan perkara yang sama berlaku untuk makanan; "pastrocchiare"Ia satu-satunya cara dia dapat mengenali dia. Jadi mari kita memperkenalkan hidangan kecil makanan bayi dan biarkan dia mengendalikannya seperti yang dia inginkan, tanpa perlu mengambilnya. Di sini juga anda perlu mendapatkan kesabaran yang super untuk membersihkan semua yang akan kembali ke mana-mana!

  • Makan bersama-sama

Adalah sangat penting bahawa dari masa menyapih bayi diletakkan di atas meja bersama keluarganya dan berkongsi dengan mereka saat makan, ingatlah bahawa anak itu mengikuti apa yang dilakukan orang lain, jadi anda harus menjadi yang pertama untuk memberikan contoh yang baik!

  • Tukar plat

Adalah normal bahawa makanan tertentu tidak sesuai dengannya, dan penting untuk menghormati dan tidak memaksanya untuk memakannya. Sebaliknya, ulang semula mereka selepas beberapa lama dengan pengubahsuaian yang sesuai. Sebagai contoh, anda boleh mencadangkan memasak yang berlainan, kualiti makanan yang berbeza atau bentuk yang berbeza (misalnya bola ikan, potong sayuran dengan acuan, buah dalam salad buah...). Atau anda boleh menggabungkan makanan yang tidak disukai dengan yang bukannya suka bayi. Tetapi berhati-hati: jangan tambah gula, madu, garam atau sos untuk membuat hidangan yang lebih enak !!!

  • Jangan selalunya membenarkan alternatif

Jika kanak-kanak tahu dia sentiasa boleh mempunyai sesuatu yang dia suka lebih daripada hidangan yang dicadangkan, dia tidak akan cuba merasainya!

  • Biarkan dia makan secara mandiri

Dari kira-kira dua tahun kanak-kanak itu akan dapat makan sendirian dan juga akan mula mahu menjadi bebas, jadi proses ini tidak boleh dihalang, jika tidak, anak akan cuba menghilangkan pengaruh ibu bapa melalui perbuatan protes seperti tidak makan.

Kanak-kanak yang tidak mahu mengunyah. Apa yang perlu dilakukan?
  • Melibatkan anak dalam menyediakan makanan

Apabila bayi besar dan mula memilih makanan tertentu secara selektif, anda boleh cuba mengenali mereka dengan lebih baik, misalnya dengan melibatkan mereka dalam penyediaan beberapa hidangan, atau dengan membiarkan mereka menanam beberapa sayuran di taman sayuran.

  • Dapatkan bantuan dari rakan dan adik-beradik

Kita semua lebih cenderung untuk melakukan sesuatu jika seseorang menawarkan kepada kita bahawa kita merasa lebih "serupa" dengan kita. Oleh itu, walaupun kanak-kanak itu bersetuju untuk merasai makanan baru kerana abang atau budak lelaki itu mencadangkan kepadanya.

  • Jangan paksa anak makan

Akhirnya, tetapi mungkin yang paling penting! Kanak-kanak, sejak lahir, mempunyai rasa lapar / rasa kenyang, jadi saya benar-benar dapat tahu bila tiba masanya untuk makan dan ketika sudah tiba masanya untuk berhenti. Selalunya kami menawarkan hidangan yang terlalu banyak, berpura-pura bahawa mereka menamatkan mereka dan mekanisme ini merosakkan persepsi mereka tentang kelaparan. Dengan cara ini mereka akan datang untuk memisahkan tindakan makan daripada keperluan untuk memberi makan kepada diri sendiri, yang boleh membawa kepada permulaan obesiti.

Video: 5 Peluang Usaha Modal Kecil 2018 Modal 100 Ribu UNTUNG BESAR