New Martians: bayi digital. Berikut adalah siapa saya


New Martians telah mendarat di bumi: bayi digital. Inilah caranya untuk mengenali mereka, dan bagaimana menangani generasi baru skrin sentuh

Dalam Artikel Ini:

Masih tidak tahu bagaimana untuk berada di tandas untuk kencing tetapi sudah berjalan dengan jari-jari mereka di skrin tablet dan telefon pintar. Dan mereka melancarkan mesej: perpuluhan pribumi digital, anda adalah masa lampau. Di muka bumi baru Marikh telah mendarat: i bayi digital.
BACA JUGA: 10 permohonan utama untuk kanak-kanak di iPad
Pemaju apl mudah alih dan tablet yang didedikasikan untuk anak-anak muda yang baru-baru ini bertemu untuk membentangkan ciptaan mereka di Monterey, California, menyedari hal ini. Di mana salah seorang wartawan Amerika yang paling terang, Hanna Rosin, dia pergi meninjau untuk melihat siapa yang telah bersara generasi X dan Y. Menemui generasi T, seperti skrin sentuh. Berikut adalah beberapa petikan dari tulisan yang ditulis oleh Rosin (yang baru saja menerbitkan sebuah buku yang sangat menarik, penjual terbaik di Amerika Syarikat, Akhir lelaki, Kuda Besi 2013) untuk Atlantik dan diterjemahkan dari'antarabangsa.
"Pada pertemuan itu ada juga anak-anak, banyak dari mereka masih memakai popok... Tetapi kebanyakan masa mereka memandang mereka iPad dan tablet lain bertaburan di dalam dewan seolah-olah mereka adalah kotak gula-gula terbuka. Saya pergi bercakap dengan pemaju dan beberapa daripada mereka memetik satu frasa yang terkenal dari Maria Montessori: "Tangan adalah alat kecerdasan manusia".... Apa pendapat Maria Montessori tentang kejadian ini? Anak-anak yang hadir, kira-kira tiga puluh,... Mereka semua berada di dalam rumah, bersendirian atau dalam kumpulan dua atau tiga, dengan hidung mereka beberapa inci dari skrin dan jari mereka terlibat dalam kegiatan yang Maria Montessori tidak pernah dapat membayangkan. Dua kanak-kanak perempuan lebih tiga tahun bertegas untuk memutuskan mana monyet itu menggelitik. Di sebelahnya, seorang kanak-kanak telah menjadikan jari-jarinya menjadi pena merah-tip yang mana dia merancang karikatur saudara lelakinya. Bantal terikat pada beberapa kerusi untuk membolehkan kanak-kanak berumur 18 bulan mencapai tablet: semua orang tahu cara menggunakannya. "
BACA JUGA: Haiwan Laut dan Nombor untuk aplikasi Kanak-kanak: nombor belajar sambil mempunyai... laut
Tetapi apa yang dikatakan para pakar? Berikut adalah jawapan Rosin.
"Pada tahun 2011 akademi Amerika pedriatics, sebuah persatuan pakar kanak-kanak Amerika Syarikat, telah memperbaharui teorinya hubungan antara kanak-kanak dan media. Pada tahun 1999, beliau menasihatkan TV untuk kanak-kanak di bawah dua tahun, memetik penyelidikan ke dalam pembangunan otak yang menunjukkan betapa pentingnya interaksi dengan orang tua dan orang dewasa lain kepada kanak-kanak dalam kumpulan umur itu. mereka. Dalam laporan terakhir persatuan itu mengakui bahawa sejak itu segala sesuatu telah berubah. Pada tahun 2006, 90 peratus ibu bapa telah berkata bahawa kanak-kanak di bawah dua tahun menggunakan beberapa jenis instrumen elektronik. Tetapi persatuan itu tidak mengubah sikapnya: ia tidak menggalakkan penggunaan pasif dan jenis skrin apa pun. Laporan 2011 membincangkan tentang telefon pintar pintar dan alat teknologi lain dengan skrin baru, tetapi bukan aplikasi interaktif. Ia tidak semestinya merenungkan kemungkinan, bahawa 90 peratus ibu bapa AS mungkin dipertimbangkan, bahawa penggunaan skrin sentuh dapat memberi kesan positif ".
Untuk mengetahui Rosin dia bertanya terus kepada pemaju yang hadir di mesyuarat yang ada bersama anak-anak mereka. Itulah jawapan yang luar biasa.
"Saya tidak membenarkan anak-anak saya bermain terlalu banyak, peraturannya tidak ada tablet sepanjang minggu. Ia adalah pada hujung minggu mereka boleh bermain selama setengah jam, maka itu cukup, jika tidak, mereka menjadi ketagih, ia juga merangsang otak... Satu lagi memberitahu saya yang menyebabkan mereka bermain di kapal terbang dan perjalanan kereta panjang, satu pada hari Rabu dan pada hujung minggu, selama setengah jam, yang paling permisif berkata setengah jam sehari. "
Artikel ini ditutup dengan eksperimen oleh Rosin dengan anak bungsu dari tiga anaknya, Gideon, 4 tahun. Di sini adalah:
BACA JUGA: Haiwan Ladang untuk Kanak-kanak: aplikasi menyeronokkan untuk IPad dan IPhone
"Selama enam bulan saya akan membenarkan Gideon hidup sesuai dengan peraturannya.iPad dalam bakul mainan dan saya akan membiarkan dia bermain setiap kali dia bertanya kepada saya. Pada hari pertama Gideon segera membuat saya ujian. Dia melihat iPad di dalam biliknya dan bertanya sama ada dia boleh bermain dengannya. Ia adalah jam lapan pagi dan kami terpaksa bersiap untuk pergi ke sekolah. Saya berkata ya. Selama 45 minit dia duduk di kerusi bermain sambil saya berpakaian, saya sedang mempersiapkan ranselnya dan saya tidak dapat membawanya bersarapan. Ia tidak sihat dan tidak boleh diterima. Minggu pertama telah berlalu seperti ini, dengan Gideon bermain dengan iPad selama dua jam berturut-turut, pada waktu pagi, selepas sekolah dan sebelum tidur. Kemudian, selepas kira-kira sepuluh hari, dia juga kehilangan minat, kerana ia berlaku kepada semua mainan lain. Dia menjatuhkannya di bawah katil dan tidak menoleh lagi. Selama hampir enam minggu dia tidak menghiraukannya. Sekarang dia mengambilnya dari semasa ke semasa tetapi tidak terlalu kerap. "
Adakah di Itali apa yang dikatakan para pakar? Psikoterapis umur perkembangan Fulvio Scaparro, sebagai contoh, dalam temu bual beberapa bulan yang lalu dikeluarkan di Corriere della Sera dia tidak merasakan veto: "Seorang kanak-kanak tidak boleh bertanggungjawab terhadap apa yang dilihatnya. Tablet adalah sebahagian daripada konteks kontemporari, seperti pada masa kita terdapat telefon cakera. Jika anak-anak kecil itu ingin tahu dan bersenang-senang, ia tidak masuk akal untuk bertanya terlalu banyak soalan dan membiarkan mereka bermain. Selagi ia adalah proses semulajadi, tanpa berfikir: ia mesti bermula dengan serta-merta atau tidak. "Dan Paolo Ferri, profesor Teori dan Teknik media baru, pengarang bersama Anak dan Komputer dan Anak Digital (kedua-dua Etas):" Saya tidak akan menggunakannya. Tetapi sehingga usia tiga tahun, perhatian mereka sangat terhad, mereka cepat letih. Rasa ingin tahu harus dilihat dalam tingkah laku eksplorasi, sama dengan mainan "miskin". Saya dapati TV dari iPad lebih berpindah, yang sebaliknya adalah salib antara sesuatu yang animasi dan sesuatu yang tidak bernyawa: untuk kanak-kanak bersamaan dengan kucing yang tiba-tiba membuat saya, ia mengejutkan mereka. Akhirnya, satu "diet bervariasi medial" ia bagus. Disediakan diselia oleh orang dewasa: tidak pernah meninggalkan anak-anak sahaja dengan mesin ".
BACA JUGA: Aplikasi kanak-kanak yang diilhamkan oleh Montessori
Sebaliknya, masa depan sudah hari ini: data penyelidikan mengenai tablet dan kanak-kanak (antara 3 dan 16 tahun) yang disebarkan oleh Digital Lab pada Pameran Buku Turin yang terakhir adalah jelas. Untuk 48 peratus daripada mereka sangat mudah untuk menggunakannya, 49 menganggapnya mudah dan hanya 3 menyatakan bahawa ia adalah sukar.
Adakah anda ingin cuba memberi tablet kepada anak anda? Berikut adalah tiga aplikasi terbaik yang dianugerahkan pada Anugerah Digital BolognaRagazzi 2013 yang dianjurkan oleh Pesta Buku Bologna untuk aplikasi yang dibuat untuk kanak-kanak berumur 2 hingga 15 tahun: Empat Little Corners (Sepanyol), War Horse (Great Britain) dan apl Itali IdentiKat

Video: Calling All Cars: Crime v. Time / One Good Turn Deserves Another / Hang Me Please