Tiada kerja rumah di lebih daripada 160 kelas asas


Tiada kerja rumah di kelas asas: projek yang melibatkan organisasi yang berlainan minggu sekolah, akan memulakan percubaan di lima wilayah Itali

Dalam Artikel Ini:

Tiada kerja rumah di kelas asas

Berapa banyak ibu bapa dan terutamanya berapa ramai kanak-kanak yang ingin idea sekolah tanpa kerja rumah, dengan waktu petang percuma untuk menikmati aktiviti kegemaran, melupakan latihan beberapa jam, tema dan sebagainya. dalam Finland, mengaku pemegang sistem pendidikan terbaik di planet ini, dan di mana ia diamalkan pendekatan antara disiplin semasa pelajaran, tugas telah dimansuhkan untuk beberapa waktu.

Menurut guru-guru, meninggalkan pelajar lebih bebas semasa jam-jam yang berlalu dari sekolah akan merangsang kreativiti dan kemampuan mereka untuk bersosial dan menghadapi dunia luar. Tambahan pula, seperti yang dijelaskan oleh prinsipal Finland otak perlu berehatkerana jika dia bekerja dengan tidak henti-henti, dia berhenti belajar.

Dan di Itali?

Menurut penyelidikan (tidak dikongsi oleh ramai) negara kita akan mempunyai sistem sekolah yang tidak mencukupi yang terdiri daripada terlalu banyak jam, hari kelas, dan waktu petang yang dibelanjakan untuk buku. Oleh itu cadangan itu secara eksperimen untuk menghapuskan kerja rumah yang akan dilaksanakan di 166 kelas lima wilayah Itali (Biella, Verbania, Milan, Turin dan Trapani).

Selepas beberapa inisiatif, rayuan dan petisyen dalam talian dan di media sosial kita berpindah ke fakta. Mungkin anda akan ingat permintaan pada halaman Facebook "Basta Taste" yang dibuat oleh Maurizio Parodi, yang dikumpulkan 25 ribu persetujuan dalam beberapa bulan kebelakangan ini. Untuk pertama kalinya projek konkrit harus bermula, yang kesan dan hasil dari segi prestasi akan dianalisis dengan teliti.

Memudahkan kerja rumah membayangkan, sudah tentu, satu lagi organisasi minggu sekolah, menekankan guru dan pengetua yang telah menyertai proposal. Matlamatnya adalah untuk merawat subjek yang sama selama kira-kira dua minggu, dan dengan pendekatan interdisipliner, memihak perbandingan antara guru-guru mata pelajaran yang berbeza. Pada waktu pagi, pelajaran teori akan diadakan, dan pada sebelah petang konsep akan dikaji semula dan dikaji semula dengan pendekatan yang lebih praktikal. Ini akan membantu para pelajar untuk mengasaskan pandangan dengan cara yang lebih pelengkap, cepat, menguntungkan dan tanpa dibebani dengan kerja rumah.

Pendekatan revolusioner yang akan diuji terutamanya di dalam kelas asas, tetapi itu juga dipertimbangkan untuk melanjutkan ke sekolah menengah. yang uji kaji Ia bermula tahun lepas dengan 36 kelas di Biella, dan ia memanjang tahun ini ke bandar-bandar lain. Hasilnya akan dipantau dan dianalisis, dan kami akan segera mengetahui apakah model penghapusan tugas Finland boleh menjadi alasan untuk perbincangan untuk pembaharuan di Itali.

Video: cara pasang engine motor