Puerperium: bagaimana untuk menghadapi dengan tenang 40 hari selepas bersalin


Bagaimana untuk mengatasi puerperium, 40 hari selepas melahirkan? Puerperium adalah momen yang halus untuk ibu baru: inilah cara untuk hidup dengan aman

Dalam Artikel Ini:

Bagaimana untuk berurusan dengan Puerperio

Selepas penghantaran memulakan tempoh ajaib, sengit dan halus pada masa yang sama, ia dipanggil puerperium. Ia dicirikan oleh lebih kurang 40 hari di mana badan ibu, terutama alat alat kelaminnya, perlahan-lahan kembali normal. Tubuh ibu tidak sakit tetapi pada masa kehamilan dan melahirkan anak telah menjalani begitu banyak perubahan yang sekarang, untuk kembali seperti dahulu, memerlukan waktu, tenang dan berehat.

Semasa kehamilan semua perhatian wanita difokuskan pada melahirkan dan sedikit atau tidak apa-apa kepada tempoh serta-merta. Ini juga mengapa ia sering dijumpai bersedia selepas kelahiran anak kami dan anda berisiko terjejas oleh puerperium dan tidak hidup dalam cara yang sihat dan gembira sehingga sering muncul tekanan dan kebimbangan selepas bersalin.

Sediakan anak-anak yang lebih tua untuk adik / kakak

Homecoming dengan bayi baru lahir (9 imej) Nasihat untuk pulang dengan bayi baru lahir. Segala-galanya mesti bersedia untuk penerimaan kanak-kanak itu

Puerperium, apa maksudnya?

Dengan istilah "Puerperio" dari bahasa Latin "puerperium"secara literal menunjukkan melahirkan anak. Ibu adalah wanita yang baru saja melahirkan anak. Perkataan Puerperio menunjukkan tempoh yang bermula sejurus selepas kelahiran dan berakhir dengan capoparto (haid pertama selepas bersalin). Pada amnya ia adalah tempoh 40 hari atau 6 minggu.

Apa yang berlaku selepas melahirkan anak

Dengan kelahiran bukan sahaja kanak-kanak dilahirkan, tetapi juga keluarga. Semua baki yang dicapai sebelum bersalin dipersoalkan. Seorang wanita dan seorang lelaki menjadi ibu bapa, satu-satunya anak menjadi abang. Perubahan penting yang mesti hidup dengan ketenangan dan kesabaran.

Ibu kemudiannya harus berurusan dengan tubuhnya yang perlahan-lahan harus kembali normal, dengan gangguan postpartum dan irama tidur-bangun yang sama sekali berbeza dari sebelumnya dan dengan bayi baru untuk menjaga dan mengetahui. Ia satu tempoh penuh dengan emosi, pengalaman yang timbul, kebimbangan, kegembiraan dan kesusahan. Itulah sebabnya penting untuk menjalaninya dengan betul.

Hari ini kita berisiko tidak hidup ini 40 hari dengan cara yang perlahan dan tenang, kita cenderung kembali normal tanpa memberi berat yang tepat untuk tempoh peralihan penting ini. Pada masa ibu nenek kami tinggal 40 hari di rumah masa perbelanjaan berehat dan menjaga pendatang baru, suri rumah lain menjaga kerja rumah. Kita mesti pulang sebanyak mungkin untuk mendapatkan semula masa penting ini!

Apa yang perlu dilakukan selepas melahirkan

Pertama sekali penting untuk tiba pada masa ini puerperium, untuk mengetahui bahawa ia adalah satu tempoh yang sukar dan ia perlu dibantu. Semasa mengandung, fikirkan orang-orang yang boleh mendekati anda dalam tempoh 40 hari ini: adakah anda mempunyai pasangan yang benar-benar boleh membantu anda? Adakah anda merasakan bahawa ibu anda adalah titik rujukan yang kukuh untuk anda? Adakah anda mempunyai ibu saudara, sahabat atau orang yang boleh dipercayai yang memahami anda dan memberi anda kegembiraan semasa kesulitan? Jika tidak, fikirkan sama ada terdapat bidan di kawasan anda yang boleh datang ke rumah anda atau doulas (doula adalah angka sokongan ibu ke-360 darjah yang boleh membantu anda dalam masa yang sangat halus dalam hidup anda).

Dalam 40 hari ini, anda hanya perlu berfikir tentang pemulihan dan anak anda. Kerja rumah, pembersihan, perbelanjaan, memasak dan lain-lain adalah aktiviti yang akan diwakilkan kepada orang yang dipercayai yang senang membantu anda. Jangan merasa bersalah untuk tempoh jeda ini: ia adalah cara terbaik untuk cepat pulih secara fizikal dan mental dan untuk menumpukan masa kepada anak anda!

Ini penting sekali jangan bersendirian dalam ini 6 minggu selepas penghantaran! Dan pada masa yang sama, sekarang lebih dari sebelumnya, adalah perlu untuk lawatan dos, menangguhkannya, menjelaskan bahawa anda perlu berehat, diam dan kesunyian dalaman dan luaran.

Postpartum: latihan pantas untuk kembali ke bentuk

Keletihan emosi selepas penghantaran: bagaimana untuk mengatasinya

yang 40 hari selepas penghantaran mereka sering digambarkan sebagai sejenis "gelembung". Kita tersisih dari dunia dan semua tenaga kita, pemikiran dan perhatian kita betul-betul ditujukan kepada keluarga baru yang dilahirkan. Dalam jenis ini penebat berpanjangan timbul keraguan, kesusahan, kegembiraan, kebimbangan yang akan mencetuskan keadaan kebimbangan dan rasa tidak mencukupi. Semua ini adalah perkara biasa kerana tubuh dan minda kita mesti menghadapi angin ribut peristiwa dan emosi dalam masa yang terhad. Walau bagaimanapun, adalah penting, untuk menimbulkan masalah dan keraguan tangisan pembebasan atau perkataan yang ditujukan kepada mereka yang dapat memahami kita dan tidak memenjarakan ketidakselesaan kita di dalam diri kita kerana mereka berisiko menjadi penyakit fizikal atau psikik.

Kerugian selepas bersalin

Terdapat orang-orang yang, dalam masa yang sedemikian halus, mendapat manfaat daripada bercakap, siapa yang menulis, yang masih menangis: cari jalan anda untuk melepaskan diri dan lepaskan diri! Kebanyakan masa, untuk berasa lebih baik, hanya lepaskan wap dan dapatkan kata-kata keselesaan, hanya pelukan atau menangis bersama.

Puerperio berfungsi hanya ini: untuk pulih dari pandangan mata emosi!

Jika anda hidup hingga akhir dengan cara yang perlahan dan damai ini 40 hari mereka akan terbukti menjadi berharga dan tidak dapat dilupakan: anda pasti dapat berhenti untuk seketika yang mungkin tidak akan berlaku lagi dalam kehidupan, anda akan mengalami kekuatan kelambatan dan kesunyian yang indah, anda akan memberikan anak anda sambutan yang penuh hormat dan manis, tubuh anda akan kembali ke normalisasi secara semula jadi dan tanpa memaksa.

Mampu menjalani masa ini dalam cara yang tenang juga akan membantu anak anda membiasakan diri dengan dunia, lampu, bunyi, iramanya tetapi dengan cara yang perlahan dan hormat terhadap lelaki kecil ini yang hidup selama 9 bulan di dunia benar-benar berbeza dan lebih teredam!

Keluar dari puerperium dan kembali normal

Hanya dengan hidup puerperium Dengan cara ini, anda akan mempunyai kemungkinan, apabila tempoh ini berakhir, untuk merasakan lagi normalisasi, anda akan menjalaninya dengan cara yang baru, ia akan dihargai lebih banyak. Seolah-olah anda menemui semula bersama-sama dengan anak anda. Langkah pertama yang akan anda lakukan selepas kelahiran akan membuat anda gembira, badan anda akan benar-benar bersedia untuk bergerak seperti dahulu!

Saya harap anda dapat menjalani kehidupan yang diperlukan sepenuhnya pengasingan dari dunia, untuk memaksa anda untuk melambatkan, untuk mengatakan tidak, untuk mengeluarkan emosi anda, untuk menangis dan memeluk begitu banyak: ia adalah tempoh yang menguatkan jiwa ibu baru, yang meletakkan asas kukuh untuk pembentukan keluarga baru, yang membantu lelaki kecil itu masuk ke dunia kita!

Video: 4 Proses Pemulihan yang dilakukan Setelah Melahirkan Normal