"Lautan apabila anda tidak berada di sana" oleh Mark Lowery


"Lautan ketika anda tidak berada di sana", ulasan buku Mark Lowery. Kisah bercuti dua saudara, yang menjadi petualangan. Novel lucu dan bergerak di mana kita bercakap mengenai Sindrom Asperger melalui perspektif yang tidak pernah berlaku

Dalam Artikel Ini:

"Lautan apabila anda tidak ada", Kajian

Akhirnya ia sentiasa menjadi perjalanan. Dalam panggung wayang seperti dalam kesusasteraan. Dan semestinya dalam kehidupan. Ia adalah dengan permulaan perjalanan yang walaupun cerita yang paling indah bermula. Mereka yang terbuat dari pertumbuhan dan penemuan. Dan sekali lagi kesedaran, persahabatan dan kehidupan. Kanak-kanak kecil, ibu bapa yang tidak curiga dan perjalanan untuk menjalankan pada dasarnya adalah beberapa elemen penting yang diperlukan untuk menjadikan cerita yang baik menjadi cerita yang tidak dapat dilupakan. Musim panas terutama. Cerita yang membuatkan anda mahu mengambil beg ransel dan berjalan kaki. Untuk mencari dan mengetahui siapa yang bepergian di sebelah anda.

Buku untuk kanak-kanak Musim panas 2018

Kerana cerita semacam itu selalu berakhir dengan cara yang sama: mereka yang telah mengembara dengan kamu tidak lagi akan keluar dari hidupmu. Tidak lagi. Jika saya fikir "Lautan ketika anda tidak berada di sana" oleh Mark Lowery saya fikirkan Berdiri oleh saya oleh Stephen King (Saya fikir cerita yang sebenarnya dipanggil Badan dan bukan filem), saya fikir Goonies atau lebih baru-baru ini Perkara yang tidak dikenali. Saya fikir betapa baiknya untuk kembali kira-kira dua puluh tahun untuk menghidupkan pengembaraan seperti ini. Mungkin kecil (jika dilihat oleh orang dewasa) seperti mengambil kereta api atau berkhemah keluar malam. Begitu kecil untuk muat dalam gear seumur hidup, dan dapat mengubah jalan selama-lamanya. Takdir, sesuatu yang kemudiannya akan diberitahu selama-lamanya.

Bahawa apabila anda adalah orang tua anda anak-anak anda tidak lagi akan mendengar anda bercakap tentang masa itu. Lowery adalah novel lucu, halus dan bergerak: sebuah cerita yang menyentuh secara mendalam, perjalanan kereta api dari dua orang saudara yang menjadi petualangan yang tidak dapat diramalkan, sama seperti kehidupan itu sendiri. Terdapat perjalanan yang tidak dilupakan, saat-saat yang masih diukir di dalam hati. Seperti cuti terakhir yang Martin dan adiknya Charlie (kedua-dua protagonis) menghabiskan di sebuah kampung kecil di pantai Cornish.

Sinopsis

Ia adalah musim panas dan setiap hari kedua-dua kanak-kanak itu pergi ke pelabuhan untuk mencari seekor ikan lumba-lumba yang mendorongnya ke perairan jernih teluk di arus air pasang. Ramai bulan telah berlalu sejak itu, tetapi Martin dan Charlie bersedia melakukan apa saja untuk melihat lagi lumba-lumba itu, melompat-lompatnya. Malah untuk melarikan diri dari rumah pada hari Sabtu pagi dan untuk perjalanan hampir seribu kilometer, termasuk pengembaraan, melarikan diri berani, yang kelihatan mencurigakan, hooligan yang mabuk yang ingin memberi anda pelajaran, polis yang pertama menyelamatkan awak dan kemudian melihat anda untuk memahami di mana anda pergi dan jika - di atas semua - anda telah memberi amaran kepada ibu bapa anda. Martin adalah abang dan suka sedikit Charlie dengan sindrom Asperger.

Novel ini juga menawarkan rangka kerja yang bersifat puitis dan asli di mana patologi dijelaskan melalui perspektif yang tidak kudus (atau klinikal) daripada abang yang merasakan berat tanggungjawab untuk menjaga adik lelaki, tetapi pada masa yang sama dirinya keinginan untuk menjalani hidupnya dan menjalani masa kanak-kanak yang dia layak walaupun sedikit Charlie. Seperti semua cerita yang dicirikan oleh perjalanan (dan kami sentiasa kembali ke tema ini) Perjalanan bukan sahaja akan menjadi geografi, tetapi juga dalaman dan introspektif. Bagi kedua-dua protagonis. Perjalanan bermakna menemui dan menemui. Dan walaupun untuk kedua-dua protagonis "Lautan apabila anda tidak ada" sudah tiba masanya untuk melakukannya. Ia adalah buku manis dan pahit yang pada akhirnya meninggalkan perasaan yang baik. Ingin menjadi lebih baik, dengan diri anda dan dengan dunia di sekeliling kita. Dan dalam tempoh sejarah di mana dunia di sekeliling kita hanya nampak menolak dan tidak lagi diterima, ia tidak begitu jelas. Tiada apa-apa.

Video: