Kelahiran tidak menyakitkan dalam analgesia: kebaikan dan keburukan


Analgesia epidural, kebaikan dan keburukan. Bilakah perlu dipertimbangkan? Memberi kelahiran adalah, atau sepatutnya, perkara yang paling alami di dunia, tetapi kesakitan dialami secara berbeza oleh setiap wanita, sehingga kadang-kadang ia boleh menjadi sekutu dan kadang-kadang musuh

Dalam Artikel Ini:

Analgesia epidural, kebaikan dan keburukan

Memberi kelahiran adalah, atau sepatutnya, perkara yang paling alami di dunia, tetapi kesakitan semasa buruh dialami secara berbeza oleh setiap wanita, sehingga kadang-kadang dia boleh menjadi sekutu dan kadang-kadang musuh. Berikut adalah bila untuk mempertimbangkan analgesia epidural.
Ia tidak lama lagi, benjolan bayi kami akan meletup dan lelaki kecil / menendang tidak sabar untuk mengenali antara satu sama lain! Kami membuat banyak fantasi dan kami membuat kebimbangan dan ketakutan tentang "kelahiran" kami, membaca cerita, maklumat, bercakap dengan saudara-mara dan spacialists. Jadi mari kita buat sedikit pemikiran juga epidurals. Walau bagaimanapun, sebelum memutuskan, kami mengambil kira semua: PRO, TERHADAP DAN KAEDAH ALTERNATIF.

Bercakap mengenai persalinan bermakna bercakap tentang sakit fizikal yang mengiringi wanita sejak subuh waktu. Sekiranya sampai pada masa yang singkat ia diandaikan bahawa wanita itu harus menderita sakit buruh dan penyerahan sekarang ada kemungkinan memilih melahirkan analgesia. Jika bagi sesetengah wanita, kesakitan melahirkan adalah makna melahirkan, orang lain dengan rela akan melepaskan kesakitan. Jadi, memandangkan ubat itu memberi kami kemungkinan ini, kenapa tidak memberitahu kami dan menilai semua peluang itu?

Kehamilan: empat latihan yang berguna untuk persediaan untuk bersalin

Kesakitan Epidural

Bidan saya di kursus persiapan kelahiran mendakwa bahawa sakit melahirkan adalah penting! Ini sebenarnya, berbeza dari kesakitan yang lain, mereka bertujuan untuk membimbing wanita itu di jalan kelahiran, menandakan permulaan buruh dan kemajuan ini; kesakitan meningkat apabila tahap berkembang dan berkomunikasi kepada wanita bahawa semuanya berjalan secara fisiologi dan baik. Nampaknya kesakitan akan dibuat direka khas untuk ditoleransi oleh setiap wanita: sebenarnya, jika benar bahawa pada setiap penguncupan kesakitan sangat kuat dan meletihkan, ia juga benar bahawa penggantian ini dengan detik-detik kecil jeda yang membolehkan kita mengambil nafas dan mendapatkan semula tenaga. Di samping itu, kesakitan itu sendiri menghantar organisme isyarat untuk melepaskan endorphins, hormon yang bertindak sebagai ubat penghilang rasa sakit semulajadi dan juga membantu bayi untuk menahan tekanan keturunan sepanjang kanal lahir, sesuatu yang tidak berlaku di dalam lahir dalam analgesia.

Malah oxytocin, hormon yang dilepaskan semasa buruh hanya kerana ia timbul dari kesakitan, hilang dan oleh itu penting bahawa ia diberikan secara sintetik, akan bertemu dengan kelahiran yang semakin terinformalisasi dan perubatan. Sudah tentu ia bukanlah penderitaan buruh dan melahirkan anak yang menjadikan seorang wanita sebagai ibu dan ibu-ibu yang mengalami analgesia tidak perlu merasa "Kurang ibu" kerana mereka tidak mengalami kesakitan melahirkan anak! Ibu dilahirkan dengan kelahiran anak-anak kita dan kita menjadi hari demi hari, menjaga mereka dan mengasihi mereka, cuba memberi mereka yang terbaik dan membina sebuah dunia yang menyesuaikan diri dengan keperluan mereka dengan tidak menyesuaikan diri dengan keperluan kita.
Jika semua wanita dimaklumkan dengan betul, oleh pakar sakit puan, bidan, atau menghadiri kursus penyediaan persalinan, akan ada permintaan kelahiran yang jauh lebih sedikit dalam analgesia atau bahkan permintaan bahagian caesar. Sudah tentu itu setiap wanita mesti bebas memilih untuk memanfaatkan anestesia jika dia memilih tetapi akan diberi jaminan tentang potensinya, iaitu, dia boleh menghadapi melahirkan anak tanpa menggunakan epidural, oleh itu ia adalah wajar untuk bercakap tentang melahirkan anak tanpa rasa sakit, tanpa menasihati dia sebagai seorang priori.

Selalunya, terutamanya di kalangan ibu bongsu atau ibu yang sudah ada di "pintu", epidural adalah hampir fesyen, hanya merasakan kawan yang membuatnya dan dengan serta-merta kita berorientasikan pada analgesia atau bahkan mungkin takut dengan cerita ibu, saudara perempuan dan ibu saudara, secara harfiah ketakutan dengan idea melakukan jam kerja, anda mahu mengecualikan kemungkinan ini dan memilih untuk kelahiran tanpa rasa sakit.

Wanita itu mesti sedar akan dapat menanggung kelahiran, dia mesti yakin bahawa dia mempunyai potensi untuk menghadapi persalinan tanpa alat luaran dan kepastian ini hanya memberikan maklumat yang begitu banyak dari kakitangan yang terlatih dan terlatih, yang mesti jelas dalam buruh dan penyampaian, tidak seorang pun dari kami mengharapkan ia berjalan, tetapi bersedialah, sedar apa yang akan terjadi, perasaan yang anda akan rasakan, kekuatan kami, membantu kami dengan pelbagai teknik (urut, bernafas, dan lain-lain), bebas bergerak dan memilih kedudukan yang menyokong kesakitan, sedar bahawa kesakitan di sana mesti melalui seperti gelombang, kemudian belajar untuk mengalu-alukannya dan tidak menolaknya, tentunya ia akan membantu kita membuat pilihan yang lebih sedar dan mungkin kita akan cuba melahirkan tanpa pertolongan luar dan tanpa mengambil risiko untuk berubat secara berlebihan kelahiran bayi kita.

Apakah epidural itu?

Dengan epidural kelahiran itu tidak lagi semulajadi dan fisiologi tetapi medicalized; ia dilakukan oleh pentadbiran anestesia, yang dijalankan oleh kateter plastik tipis di kawasan epidural atau peridural kolom vertebra dan ini memerlukan kawalan berterusan tekanan arteri ibu dan detak jantung janin. Pada wanita yang mengalami masalah pembekuan darah, scoliosis, alergi yang dikenali sebagai anestetik atau yang mempunyai jangkitan di kawasan yang meminjamkan dirinya ke pentadbiran dadah, tidak mungkin dilakukan.

  • Dalam beberapa kes, di mana wanita itu sangat cemas dan takut dan lebih suka membuat bahagian caesarean daripada kelahiran semulajadi, epidural ditunjukkan;
  • Dalam sesetengah kes, di mana buruh berlangsung selama terlalu banyak jam dan ibu berada di had kekuatan fizikal dan tidak lagi bekerjasama, campur tangan dengan epidural dapat mencegah seksyen caesar.
  • Juga dalam keadaan lain, di mana ibu mengalami beberapa patologi, seperti jantung dan / atau kegagalan pernafasan atau pada risiko strok, atau di mana tekanan tenaga kerja tidak dapat ditangani, Analgesia epidural adalah disyorkan jika tidak penting.

Sering melahirkan semula jadi dalam analgesia epidural bertukar menjadi penghantaran yang didorongiaitu keperluan untuk mentadbir oxytocin atau campur tangan dengan alat untuk mendapatkan anak itu seperti cawan forceps dan sedutan dan dalam beberapa kes untuk campur tangan oleh bahagian caesar.
Perbuatan epidural dengan menghalang rangsangan saraf rangsangan yang menyakitkan di kord rahim, menghilangkan rasa sakit yang meninggalkan persepsi kulit dan kepekaan kulit yang tidak berubah, sehingga membuat rasa kontraksi merasa tetapi tanpa rasa sakit.

Epidural, kesan sampingan

Kadang-kadang terdapat kesan sampingan seperti demam, sakit kepala, masalah berjalan, hipotensi (menurunkan tekanan darah), sakit belakang dan gatal-gatal dan sementara, beberapa yang lebih penting seperti sakit kepala tahan, inkontinensia kencing dan sakit belakang yang rendah dapat bertahan.

Apabila bidan mengesyorkan epidural

Dalam beberapa kes, kakitangan perubatan itu sendiri mencadangkan kepada ibu masa depan analgesia epidural.

  • Satu contoh apabila tenaga kerja menjadi terlalu lama dan melelahkan, dan ibu menunjukkan tanda-tanda keruntuhan dengan tekanan yang kuat yang tidak dapat tidak mempengaruhi bayi;
  • walaupun wanita itu benar-benar memerlukan caesarean kerana dia mempunyai fobia yang sebenarnya dari ketakutan kelahiran faraj, analgesia disyorkan, untuk menyelamatkan pembedahan;

Bila hendak mengelakkan anelgesia epidural

Menjadi persekitaran yang selesa dan meyakinkan dengan bantuan yang sesuai, perhatian tetapi tanpa mengganggu, meninggalkan wanita itu bebas untuk bergerak dan mengalami kedudukan yang paling membolehkannya menanggung dan menghadapi rasa sakit, boleh menjadi senjata melawan epidural. Mempunyai syarikat di bilik penyampaian dan semasa buruh, dapat memilih pasangan yang disayangi (rakan kongsi, kakak, ibu) dan tidak tahu menghadapi detik-detik ini sahaja yang disegani dan disokong dapat menjadi titik lain yang memihak

Pro-epidural

Epidural sebagai kaedah untuk memerangi kesakitan melahirkan lebih berkesan daripada kaedah lain; ia memberikan kelonggaran serta-merta dan mengurangkan pengeluaran hormon tekanan; dalam hal tocophobia, iaitu, ketakutan yang berlebihan terhadap melahirkan anak, ia adalah alternatif kepada pesakit sesar apabila diminta.

Keburukan epidural

  • Perubatan bersalin;
  • mengganggu pengeluaran semulajadi endorfin yang berguna untuk perkembangan buruh;
  • mempunyai beberapa kesan sampingan yang lebih atau kurang serius

Kaedah alternatif untuk memerangi kesakitan

Terdapat begitu banyak terapi yang berguna dan berkesan untuk memerangi kesakitan tanpa menggunakan analgesik, mari mengenali mereka dan bandingkan mereka untuk dapat mengorientasikan diri kita sendiri dan membuat pilihan yang tepat:

  • Kursus penyediaan kelahiran: kursus-kursus ini yang mengiringi wanita itu dari pertengahan kehamilan di jalan yang mengarahkannya ke kelahiran anaknya, bersedia untuk mengetahui dan mengenali tahap-tahap buruh yang berlainan, dari awal hingga saat melahirkan. Wanita yang menghadiri salah satu daripada kursus ini tiba-tiba bersedia pada masa penyampaian, menyedari kebolehannya dan apakah kelahirannya, dan jika dia telah mempelajari teknik relaksasi dan dapat membuatnya bertindak, dengan pernafasan dan latihan autogenous, mungkin akan menghadapi buruh yang lebih pendek dan kurang tertekan, dengan kurang peluang perubatan.
  • Idropuntura: teknik yang sedikit diketahui dan kurang digunakan, juga diamalkan oleh bidan, di mana beberapa titik akupunktur terpilih dirangsang oleh suntikan di bawah larutan fisiologi. Ia menyebabkan pengurangan kesakitan yang berlanjutan sehingga 2 jam dan boleh diulang. Ibu masa depan boleh bergerak dengan bebas.
  • Acupuncture: memerlukan campur tangan dan kehadiran doktor akupunktur yang berterusan, menggunakan beberapa titik yang terletak di tangan, kaki dan ruang sakral, yang boleh dirangsang secara manual atau dengan elektrostimulasi. Ibu tidak boleh bergerak dengan bebas kerana adanya jarum atau wayar elektrostimulasi.
  • Self-hypnosis: Terdapat kursus untuk ibu-ibu masa depan yang, jika dilakukan dengan baik, pada masa yang tepat, membantu ibu untuk memasuki semacam berkhayal cahaya, yang membuat buruh hidup dalam keadaan antara tidur dan bangun, mengurangkan kesakitan.
  • air: antara kaedah yang paling banyak digunakan di hospital kami, rendaman dalam air mempunyai kesan yang santai pada keseluruhan otot, dan mempunyai kesan positif terhadap mood. Ia mengurangkan kesakitan dengan ketara dan memendekkan masa buruh, dalam beberapa struktur untuk fasa expulsif ibu diambil dari tab dan kedudukan tradisional dipilih.
  • urut: melegakan kesakitan dan membantu ibu untuk berehat, di beberapa pusat yang dijalankan oleh pakar obstetri yang sama, yang juga menggunakannya Shiatsu atau Tuj-na, yang bekerja dengan menekan pada titik akupunktur yang sama

Video: BIRTHDAY CONFETTI EXPLOSION!