Ibu bapa menjadi sedikit demi sedikit


Ibu bapa tidak dilahirkan... ibu bapa menjadi. Ia bukan episod terbentang tepat pada masanya, tetapi ia berlangsung seumur hidup dan termasuk tugas-tugas yang berkaitan dengan peranan dan kedudukan yang setiap subjek menduduki dalam keluarga

Dalam Artikel Ini:

Ibu bapa menjadi satu

Apabila mereka berada menunggu bayi bapa masa depan dan ibu masa depan berkelakuan berbeza dan mempunyai, di atas semua, jangkaan yang berbeza dan membuat projek yang berbeza.

Manusia memproyeksikan realiti masa depan pada anaknya, dengan kontur yang tepat, seperti tingkah laku dan projek yang akan mengikatnya kepada anaknya. Oleh itu, ia adalah satu cara aktif dan konkrit untuk membayangkan kanak-kanak dan hubungan dengannya berdasarkan "buat bersama".
Sebaliknya, wanita itu cenderung membayangkan kanak-kanak itu sebagai sebahagian dari dirinya sendiri, di dalam tubuhnya dan fikirannya. Dan dia membayangkan ia telah dilahirkan: ia masih kanak-kanak yang sangat kecil, yang akan dipegang di tangan, dipelihara, ditutupi, dipanaskan, cuddle, dsb...

Jika anda menjangkakan bayi... anda mahu "belum ibu 1.0"

Membuat rancangan atau fantasi adalah sihat dan adil, selagi projek untuk kanak-kanak itu tidak hanya pergi ke satu arah. Jika anda meninggalkan ruang untuk itu, maka anak itu sendiri akan berpura-pura diterima untuk apa itu dan bukan untuk apa yang boleh berlaku.

Walau bagaimanapun, tidak boleh dilupakan bahawa, walaupun semasa kehamilan, ibu dan anak membentuk satu badan, pada masa yang sama dua orang yang berbeza, masing-masing dengan nasib mereka sendiri dan projek kehidupan mereka sendiri. Kanak-kanak dilahirkan secara percuma, dan bebas mesti terus hidup.
Jika kanak-kanak itu, yang dewasa, akan melihat dirinya masih dikelilingi oleh kekangan dan jangkaan, ketidakpuasan dan kehilangan harga diri akan timbul di dalam dirinya. Kanak-kanak itu nampaknya akan menyesuaikan diri dengan semua ini kerana dia masih merasakan bahawa ibu bapanya lebih kuat daripada dia, tetapi penerimaan yang dipaksa ini adalah benih pemberontakan, keangkuhan dan keganasan.
Untuk menjadikannya berkembang dengan baik, ia mengambil cinta di atas semua.

Ayah hari ini

Seorang tokoh baru muncul seorang bapa, seorang bapa yang tahu bagaimana untuk melepaskan kakinya untuk hidup selaras dengan wanita dan anaknya sendiri.
Ayah baru ini lebih berhubung dengan pengalaman sehari-hari, juga kerana hari ini manusia lebih berpeluang untuk menerima dan menggunakan komponen "feminin" keperibadiannya, seperti kelembutan. Ini adalah transformasi yang baru, masih dalam proses.

Terdapat keupayaan yang lebih besar pada lelaki untuk berkongsi peristiwa misteri bahawa wanita itu tinggal di dalam dirinya dengan mengandung. Dan ia menunjukkan ini dalam banyak cara, juga melalui kelembutan hubungan tubuh, dari jarak fizikal dan bukan sahaja seksual, seperti ketika dia merengut perut bayi atau mendekati telinga untuk mendengar denyutan jantung bayi.

Bapa berpartisipasi dalam kebahagiaan, kepuasan, kebanggaan wanita untuk kanak-kanak yang tumbuh di dalam dirinya tetapi juga kepada kebimbangannya, untuk kebimbangannya: dia mengantarnya ke pakar sakit ginekologi, ke kursus penyediaan kelahiran, memilih pakaian dengannya, buaian, nama itu.

Menjadi ibu bapa bukan episod terbentang dalam masa, tetapi berlangsung seumur hidup dan termasuk tugas-tugas yang berkaitan dengan peranan dan kedudukan yang setiap subjek menduduki dalam sistem keluarga.

Video: Motivasi dan Pengembangan Diri - Sedikit Demi Sedikit Lama-Lama Jadi Bukit