Pilates semasa kehamilan. Temu bual dengan guru Federica Varone


Apakah faedah Pilates semasa kehamilan? Ini dijelaskan oleh Federica Varone, guru dan ketua tarian dan sekolah Pilates

Dalam Artikel Ini:

Pilates semasa kehamilan

Mempraktikkan sukan semasa kehamilan bukan sahaja membantu tubuh mengatasi perubahan yang berlaku sepanjang sembilan bulan, tetapi juga minda untuk mengatasi ketakutan, tekanan dan kesan proses hormon. Tetapi apakah aktiviti yang boleh diamalkan dalam tempoh yang penting dalam kehidupan seorang wanita? Mereka disyorkan sukan dengan latihan tidak terlalu sengit seperti berjalan kaki, berenang dengan perhatian yang diperlukan, senaman aerobik berdampak rendah, yoga dan pilates.

Kami menemu bual Federica Varone, ketua sekolah Ica-do Pila-Dance & Mind pilates dan tarian di Rozzano, untuk mengetahui lebih lanjut mengenai manfaat Pilates dalam kehamilan.

Kenapa mainkan sukan semasa kehamilan
  • Bagaimana disiplin ini dilahirkan?

Kaedah Pilates (juga dikenali sebagai Pilates) adalah sistem latihan yang dibangunkan pada awal abad ke-20 oleh Joseph Pilates. Dia, menarik inspirasi dari disiplin timur kuno seperti Yoga (India) dan Adakah Masuk (Jepun) dan memperdalam kajian anatomi manusia dan haiwan, mewujudkan satu program latihan yang dirancang untuk memulihkan veteran perang dimasukkan ke hospital. Dari situ Yusuf menjadi sangat terkenal dan terbuka: Kembali ke Kehidupan melalui dan kemudiannya Contrologi dan Kesihatan Anda: Sistem Pembetulan Latihan yang Menyusun semula Bidang Keseluruhan Pendidikan Jasmani. "Perkara penting bukan apa yang anda lakukan, tetapi bagaimana anda melakukan apa yang anda lakukan", dia pernah berkata J.H.Pilates. Pikiran orang-orang yang melakukan latihan seperti ini diarahkan ke tubuh, berfokus pada apa yang sedang berlaku ketika ia berlaku: adalah mungkin untuk memahami dengan tepat apa pikiran memerintahkan tubuh dan belajar untuk memahami dengan tepat bagaimana tubuh bergerak. Dengan cara ini, anda akan mendapat pengukuhan otot bukanlah tujuannya sendiri, tetapi dengan niat khusus untuk mengembangkan kekuatan, kawalan dan ketidakstabilan orang yang melaksanakannya. Khususnya di studio kami, kami semua diperakui dalam kaedah covatech, cawangan pilates ini, yang dibangunkan oleh Anna Maria Cova (ahli fisioterapi dan pencipta jenama yang disebutkan di atas) mengambil kira dan termasuk semua penemuan terkini dalam bidang pemulihan dan saintifik dan dalam latihan.

  • Apakah faedah pilates semasa kehamilan?

Semasa kehamilan, tubuh wanita mengalami banyak perubahan baik pada tahap struktur dan fisiologi. Tubuh ini diubah untuk menampung kehidupan baru di dalamnya dan ia adalah kepentingan mendasar untuk menemani semasa transformasi ini. Jangan lupa juga aspek humoral kerana perubahan hormon. Menjaga diri dalam tempoh hidup ini adalah perlu untuk menjamin kesejahteraan fizikal dan psikologi kanak-kanak.

yang Pilates mensasarkan semasa hamil mereka adalah:

  • membubarkan dan menguatkan otot belakang, tertakluk kepada ketegangan tertentu disebabkan oleh ansuran barycentre dan peningkatan berat badan
  • belajar bagaimana untuk mengawal ketegangan dan kelonggaran perineum dengan pernafasan
  • mengaktifkan semula peredaran refluks (vena dan limfa), untuk mengelakkan pembengkakan tipikal anggota badan
  • menguatkan otot abdomen
  • menyesuaikan postur
  • belajar teknik relaksasi yang akan menyumbang kepada kesejahteraan fizikal dan mental ibu semasa dan selepas melahirkan anak
  • mengekalkan hubungan dengan badan anda dan persepsi keretapi, terima kasih kepada teknik meditasi dan teknik terapi tarian.
  • Bilakah Pilates boleh dimulakan semasa mengandung dan sehingga bulan?

Mereka yang sudah mengikuti kelas pilates sebelum kehamilan atau mereka yang sudah melakukan sukan boleh terus berlatih selepas menerima persetujuan pakar sakit puan dan laporkan kepada guru, yang akan membayar perhatian yang diperlukan. Bagi mereka yang memutuskan untuk mendedikasikan masa dalam keadaan ini, dan mungkin ia dihentikan untuk beberapa waktu, akan perlu menunggu akhir bulan kehamilan bulan dan dalam mana-mana hal bertanya pendapat ahli sakit ginek.

  • Adakah terdapat sebarang kontraindikasi atau langkah berjaga-jaga yang khusus?

Adakah terdapat sebarang latihan untuk mengelakkan semasa kehamilan? Tiada contraindications, melainkan masalah khusus. Langkah ya. Kita mesti memberi pinjamanperhatian yang lebih tepat kepada dinding abdomen dan otot perineum. Hubungan ketegangan dan relaksasi mestilah sama. Perineum yang terlalu tonik tetapi tidak sangat terkawal, dan dengan itu tidak dapat berehat, boleh membuat penghantaran lebih sukar.

  • Latihan yang dilakukan oleh proni harus dielakkan yang mudah diganti dengan berdiri atau duduk postur, dan juga postur yang melibatkan pengangkatan kaki yang berlebihan dan pelvis atau tekanan pada perut.
  • Akhirnya, tidak disyorkan untuk merangsang kaki tunggal.
  • Pilates juga berguna untuk kehilangan berat badan atau mengembalikan bentuknya selepas melahirkan?

Ini adalah soalan yang sentiasa membuat saya tersenyum, dan saya sangat kerap melakukannya. Jawapannya tidak, malangnya, walaupun kini kita mendengar pendapat dan teori yang tidak disangkal mengenai subjek jawapan saya adalah ini. Di peringkat fisiologi untuk "membakar" lemak yang berlebihan yang kita perlukan untuk mengaktifkan rantai metabolik, di mana saya tidak akan menghuraikan, tetapi yang diaktifkan secara purata apabila ketukan adalah sekitar 120 / minit. Dan lebih lagi, berita yang sangat buruk yang sentiasa membuat kami terasa gila: rizab lemak mula terlibat sejak aktiviti ke-21. Latihan Pilates tidak termasuk fasa aerobik begitu berlarutan dalam masa ia mengaktifkan proses fisiologi ini. Setelah berkata demikian, mari beralih kepada berita baik.

Pilates yang bekerja pada keanjalan, nada dan postur mempunyai kelebihan besar untuk mengubahsuai badan. Dari pelajaran pertama kita mempunyai sensasi pertama dan kemudian bukti visual yang saya Otot lebih padat dan lebih kencang. Tambah pada ini bahawa teknik pembangunan persepsi badan, kelonggaran dan mindfullness membolehkan anda belajar dengarkan badan dan keperluannyajadi anda belajar, sebagai contoh, a mengawal kelaparan saraf. Selama bertahun-tahun saya dapat melihat bahawa mereka yang mula menjaga diri mereka dengan melakukan jalan latihan seperti ini, di mana mereka dididik untuk menghormati badan dan persepsi, secara spontan mula memberi perhatian lebih kepada apa yang mereka makan. Hakikatnya, saya tidak boleh mengatakan bahawa jogging, berenang atau berjalan kaki adalah asas kawalan berat badan.

  • Adakah ini disiplin yang sesuai untuk kanak-kanak?

Terdapat kursus khusus untuk pasangan ibu dan bayi. Ia adalah kursus yang dilahirkan dari permainan dengan pembantu saya beberapa tahun yang lalu yang kemudiannya diperkuat dan disempurnakan dalam 5 tahun kerja ini. Apa yang berlaku ialah sesuatu sihir, kanak-kanak yang bersentuhan dengan ibu berinteraksi dengannya dan meminjamkan dirinya untuk melakukan latihan. Terima kasih kepada teknik terapi tarian Selain memperoleh keyakinan diri dengan tubuh, seseorang juga belajar untuk mengetahui dan diketahui oleh bayi baru lahir dengan menjalin hubungan yang mendalam dengannya. Anda boleh memulakan program pilates ibu dan anak bermula dari bulan ketiga dan selalu dengan persetujuan doktor rujukan.

  • Beritahu kami dengan ringkas bagaimana pelajaran pilates berlaku

Pelajaran Pilates dibuka dengan sentuhan dengan badan anda dan senaman penggerak dan kelonggaran, kemudian terus dengan penempatan dan menguatkan terima kasih kepada penggunaan alat dan mesin. Akhirnya relaksasi dalam gaya mindfull yang saya benarkan hadir di sini dan sekarang.

Ketahui lebih lanjut

  • Ica-Do di Facebook
  • Ica-Do tapak ini

Video: