Bermain dengan bayi: aktiviti dan idea


Panduan untuk permainan bersama dengan anak-anak kecil: bagaimana bermain dengan bayi dan apakah aktiviti yang menyeronokkan yang boleh kita lakukan dengan bayi yang baru lahir

Dalam Artikel Ini:

Bagaimana bermain dengan bayi

Permainan ini adalah alat pertumbuhan utama untuk bayi. Justru dengan bermain bahawa anak kita akan menemui tangannya yang kecil, dia akan mula menafsirkan dunia dan akan membuat penaklukan kecilnya, seperti belajar duduk. Hubungan dengan ibu bapa dan orang lain di sekelilingnya juga dimediasi dengan pendekatan yang suka bermain. Tetapi bagaimana anda bermain dengan bayi? Tiada resipi tunggal, hubungan antara ibu bapa dan anak-anak adalah penemuan berterusan, penggantian emosi. Membina hubungan ini akan memberi kita kecemasan yang sama, kekerasan jantung yang sama yang dapat menawarkan hanya cerita cinta yang hebat. kita lihat bagaimana bermain dengan bayi dari bulan pertama.

2) Memperbaiki kemahiran motor halus

Permainan untuk membangunkan kepintaran (11 imej) Sepuluh aktiviti yang meningkatkan perkembangan intelektual kanak-kanak berumur dua hingga lima tahun

Permainan untuk bayi pada 1 bulan

Pada hari-hari pertama kanak-kanak menghabiskan sebahagian besar masa untuk tidur, selepas itu fase-fase yang bangun akan memanjangkan dan akan membolehkan kita bersenang-senang dengan anak kami.

Untuk bermain dengan anak-anak kita, bagaimanapun, kita mempunyai beberapa kemungkinan.

Permainan ini juga cara terbaik yang mereka ada bapa untuk memasuki alam semesta kanak-kanak yang sangat muda. Mum mempunyai lebih banyak peluang untuk berinteraksi dengan anaknya dan penyusuan susu ibu adalah contoh utama. Sebaliknya, permainan ini membolehkan anda menubuhkan hubungan pertama antara bapa dan anak. Ayah boleh bermain dengan ciuman, kulit bersentuhan kulit, dan yang paling boleh bercakap dengannya: nada suara lelaki, lebih rendah daripada wanita, telah sangat popular dengan kanak-kanak kerana mereka berada di benjolan bayi.

Permainan untuk bayi pada 2 bulan

yang lullabies mereka akan merangsang dan bersantai kanak-kanak dan anda boleh berjalan dan bermain dengannya. Bayi sangat sensitif terhadap irama, masa lalu di perut ibu dicirikan oleh irama hati dan juga hampir selalu berjalan.

juga bercakap dengan dia nada suara lembut yang berubah-ubah dan menemui yang menariknya lebih banyak, boleh menjadi cara yang baik untuk berteman.

Permainan untuk bayi pada 3 bulan

Apabila kanak-kanak telah menyelesaikan i tiga bulan, kita boleh bermain dengannya dalam banyak cara lain. Pada fasa ini, sebenarnya, mengenali rupa dan suara orang, tersenyum dan lebih responsif terhadap solicitations anda. menawarkan kepadanya rangsangan bagaimana lampu, warna dan bentuk akan menjadi cara terbaik untuk membantu mengembangkan kemampuan deria anda. Malah ototnya akan mendapat manfaat daripada permainan.

Ingatlah bahawa pada minggu-minggu ini dia berlatih untuk memperbaiki dirinya kemahiran motor dan koordinasi: Jika, misalnya, dia cuba memahami objek atau permainan yang berubah-ubah di atas katilnya, dia hanya memperoleh pengalaman dan tidak perlu memberikannya kepadanya. Anda akan merosakkan semua yang menyeronokkan!

Dalam tempoh ini, anda boleh meletakkannya perut ke bawah pada permaidani lembut dan biarkan ia bergerak bebas sambil duduk di sebelahnya.

Anda boleh membeli salah satu daripada mereka permaidani lembut yang terletak di lantai yang meriah dan penuh dengan lukisan yang akan mempesona kanak-kanak itu. Ia akan bergerak untuk cuba mengatasi objek dengan memperkuat tulang dan tulang belakang.

Permainan untuk bayi baru lahir pada 4 bulan

Apabila anak anda bertambah tua, anda akan menemui dengan mainan yang paling disukainya dan aktiviti mana yang melibatkannya. Bermain dengan anak anda akan membantu anda untuk mengenali dia dan ia akan menjadi cara yang baik untuk mengalih perhatiannya dalam situasi ketidakselesaan, contohnya ketika dia tidak terlalu baik atau harus makan.

melakukan aktiviti dengan kanak-kanak ia juga memberi kesan kepada beliau tidur / bangun irama, jika anda ingin menjamin anda malam yang tenang, dapatkannya pada siang hari, biarkan ia letih dan pastinya akan lebih mudah untuk tidur.

Ia tidak perlu, pada hakikatnya, untuk membeli dunia permainan dan mengisi biliknya. Ia cukup untuk menganjurkan satu sudut bilik dengan permaidani lembut, sesetengah kelincingan, bola, mainan kecil, sudu yang boleh dimasukkan ke dalam mulut anda dan biarkan ia bergerak dengan bebas dengan mengambil apa yang anda inginkan.

Pentingnya bermain percuma pada kanak-kanak

Permainan untuk bayi pada 5 bulan

Tiba masanya membaca buku-buku: berwarna-warni, penuh dengan objek dan haiwan dan, lebih baik lagi, sentuhan (dengan bahagian kasar, lembut, melekit untuk merangsang rasa ingin tahu kanak-kanak dan 5 deria). Membaca kepada anak-anak dari bulan-bulan pertama membawa banyak faedah dan menggalakkan pembangunan kognitif, bahasa dan akan membawa kesan penting kepada pembelajaran di zaman sekolah. Duduk duduk berjongkok dan letakkan banyak buku di sebelah anda. Semak imbas halaman dan beritahu nama haiwan atau objek dan tunjukkan mereka dengan indeks. Tukar nada suara, lakukan ayat-ayat haiwan: membuat bacaan masa yang menyeronokkan dan menarik untuk kanak-kanak.

Ia juga masa rasa untuk merealisasikannya bakul pertama khazanah. Idea Montessori yang mendasari permainan mudah ini yang kanak-kanak suka mengetahui apa yang ada di dalam bekas. Untuk merangsangnya, letakkan objek rumah dengan konsistensi, bahan, bentuk dan warna yang berbeza dalam bakul. Kain, objek plastik, bekas, bola dan apa-apa objek lain selagi selamat dan saiz yang sesuai untuk kanak-kanak kecil (yang cenderung meletakkan segala sesuatu di dalam mulutnya).

Permainan untuk bayi pada 6 bulan

A enam bulan kanak itu mula memahami bahawa dia tidak bersatu dengan ibunya dan dia seorang individu yang bebas. Dia mungkin mengalami sedikit kecemasan pemisahan apabila ibunya pergi dan dalam tempoh ini klasik itu sempurna permainan Cu-cu Settete. Ibu menutupi wajahnya dengan tangannya berkata Cu-cu dan kemudian membuka tangannya mendedahkan senyuman mega, berseru dengan Settete.

Dengan cara ini, kanak-kanak itu tidak hanya akan bersenang-senang dengan dunia untuk melihat ibu kelihatan dan hilang tetapi juga akan belajar untuk abiurasi idea bahawa jika ibu tidak ada untuk seketika kemudian selalu kembali. Oleh itu, jika seseorang tidak dilihat tidak bermakna ia telah hilang dan tidak wujud.

Mainan untuk bayi baru lahir

Apabila kanak-kanak belum lagi tiga bulan adalah lebih baik untuk menghadkan peluang untuk dihubungi dengan objek, muzik akan dihargai oleh anak anda serta tunggangan yang digantung di buaian dan di dermaga.

Lebih baik memilih kuning dan merah dalam pilihan warna, mereka kelihatan seperti mereka yang merangsang bayi lebih.

Apabila mainan berkembang, mereka akan semakin kompleks dan akan mempunyai tujuan untuk merangsang kemahiran kognitif dan motor kanak-kanak. Mereka sempurna, bermula dari 3 bulan:

  • buku-buku lembut, penuh lukisan berwarna-warni
  • mainan lembut
  • jousts yang menyala dan mengeluarkan bunyi dan lagu
  • permaidani permainan
  • mainan yang mengeluarkan bunyi dan muzik seperti xylophone
  • tambak rattle, seperti harga Fisher ini
  • pembinaan lembut dari kepingan yang sangat besar
  • puncak pemintalan klasik, seperti yang dijual di Amazon
  • bola.

Video: Keseronokan Permainan Pasir Bersama Anak Anak