Postpartum: latihan pantas untuk kembali ke bentuk


Selepas kelahiran bayi, keinginan untuk kembali ke bentuk meningkat. Berikut adalah latihan selepas bersalin untuk kembali ke bentuk

Dalam Artikel Ini:

Latihan selepas bersalin

Selepas berbulan-bulan kesukaran dan rasa tidak selamat akhirnya dilahirkan di dalam anak kami, kami bersemangat dan berdedikasi setiap saat untuk mengurusnya. Lampin, makanan, malam putih... tetapi kita tidak boleh lupa kita bukan sahaja ibu, tetapi juga wanita. Tubuh kita telah berubah dan ia akan diambil untuk kembali kepada apa yang dahulu. Berikut adalah latihan selepas kelahiran.

Apa yang boleh kita lakukan sekarang ialah untuk membantu badan kita dengan melakukan sedikit sukan dan kembali kepada diet yang betul, juga untuk mula menurunkan berat badan dengan betul.

Gimnastik selepas bersalin

Jika anda tidak berasa seperti pergi ke gym ada latihan mudah untuk dilakukan di rumah yang akan sentiasa didahului oleh 6/10 minit pemanas (basikal latihan, langkah, berjalan di tempat...). Latihan perlu diulang dalam 3 set untuk 15 ulangan masing-masing. Iaitu, ulangi pergerakan yang sama 15 kali, berehat satu minit dan mulakan lagi 15 ulangan untuk 3 set lengkap setiap senaman.
Saya cadangkan: mereka yang mempunyai masalah kesihatan tertentu tidak melakukan latihan tanpa pengajar dan tanpa persetujuan doktor. Pergerakan mesti dilakukan perlahan-lahan. Berikut adalah beberapa tanda untuk kembali dalam keadaan selepas mengandung.

  • Latihan dengan abdominals

Berbaring di belakang anda (perut ke atas), kaki bengkok dan sedikit terpisah sehingga tapak kaki tersebar sepenuhnya di atas lantai. Lengan terulur ke badan. Tarik perut seolah-olah anda mahu menyertai pusar ke ruang tulang belakang yang membuang udara, mengekalkan beberapa saat kedudukan dan kemudian berehat pernafasan.

Dalam ini video sesi latihan dengan Gabriella Vico untuk menguatkan perut selepas bersalin:

  • Latihan dengan lats

Berdiri. Pegang tongkat (contohnya batang penyapu). Arms melangkah ke hadapan. Tangan harus dihidupkan dengan telapak tangan ke atas dan diletakkan lebar (sebagai bahu). Bawa batang di bawah dada, menjaga siku ketat (mereka mesti menyentuh badan semasa pergerakan). Kembali dengan lengan ke hadapan.

  • Latihan dengan pektoral

Duduk dengan lengan dilipat. Bawa tangan anda di depan dada anda dengan jari anda menyeberang, saling tarik seolah-olah anda mahu menghancurkan sesuatu di telapak tangan anda. Pastikan penguncupan selama beberapa saat dan berehat.

  • Latihan dengan bisep

Lengan di sepanjang sisi. Palms tangan ke atas. Penutup tertutup. Bend tangan anda dengan menaikkan penumbuk anda ke atas, berhati-hati untuk menjaga siku anda dekat dengan badan anda. Setelah melakukan ini, lepasi lagi. Mereka yang lebih terlatih boleh menggunakan dua botol kecil yang penuh dengan air sebagai berat.

  • Latihan dengan trisep

Naikkan satu lengan (mungkin dengan berat kecil di tangan atau botol kecil diisi dengan air) dan bawa ia dekat dengan telinga. Tangan yang lain merangkul pergelangan lengan lengan ringan. Lipat lengan terentang di belakang kepala dan berehat ke atas. Ulangi latihan dengan lengan yang lain.

Untuk nada trisep kami menasihati video ini dibuat oleh Gabriella Vico Fitness. Sesi latihan untuk mendapatkan semula nada tangan dan menghalang kulit daripada menjadi lembap. Ia adalah kira-kira latihan mudah untuk dicapai di rumah atau di luar apabila anda telah menyambung semula penghantaran.

  • Latihan dengan punggung

Sekali lagi berbaring di atas tanah. Kaki bengkok dan sedikit terpisah seperti dahulu. Tumbuh-tumbuhan kaki yang berpegang pada lantai. Lengan dilanjutkan sepanjang badan. Naikkan punggung dengan mengikat mereka dan menjaga bahu dan kembali ke tanah. Kembali ke bawah.

  • Latihan dengan kaki

Sentiasa di tanah. Berdirilah dengan lurus. Angkat kaki dari badan dan kemudian bawa ia dekat dengan yang lain tanpa menyentuhnya (slings sisi). Ulangi berbaring di sisi lain.

Selesai dengan perjalanan selama 15/20 minit.

Oleh Valentina Cuffari

Video: Cara Mengecilkan Perut Setelah Melahirkan | Postpartum Workout