Kemurungan postpartum: bagaimana mencegahnya semasa kehamilan


Terdapat banyak kes ibu-ibu muda yang setiap tahun perlu berjuang dengan kemurungan pasca-partum: satu kajian mengatakan bahawa ia boleh dicegah semasa kehamilan

Dalam Artikel Ini:

Cara mencegah kemurungan postpartum

Malangnya, setiap tahun terdapat banyak kes ibu-ibu muda yang menghadapi kemurungan post-partum. Dalam kes-kes yang paling melampau, ada pula yang datang, dalam cengkaman raptus kegilaan, untuk membunuh mereka yang baru-baru ini memberikan hidup mereka. Seorang gadis berusia 23 tahun pertama mencekik dan kemudian mencekik anak perempuannya yang baru berusia 5 minggu. Sebabnya? Dia menangis terlalu banyak. Dia juga mempunyai anak lelaki berusia 13 bulan dari lelaki lain dan dimasukkan ke wad psikiatri hospital bandarnya atas tuduhan membunuh diri secara sukarela.

Cerita kemurungan postpartum

Apa yang hendak dikatakan Catherine Bailey, peguam berjaya 41 tahun e ibu kepada tiga orang anak bahawa beberapa tahun yang lalu dia melemparkan dirinya dan meninggal di perairan Thames? Penyiasatan selalu berakhir dengan kisah sedih "Dia mengalami kemurungan selepas bersalin". Otty Sanchez sebaliknya memenggal kepala anak lelaki berusia 3 tahun itu dan memakan otaknya. Nampaknya dia mendengar suara-suara dan bahawa ia adalah syaitan yang mengarahkannya untuk membunuhnya. Ini adalah beberapa kes paling melampau yang kemurungan postpartum boleh tiba. Dalam kebanyakan kes, tragedi semacam ini tidak berlaku, tetapi ibu-ibu tidak dapat dengan senang hati merasakan masa yang indah dalam kehidupan mereka.

Faktor risiko

Saya tidak dapat mencari penjelasan logik dan rasional untuk peristiwa-peristiwa ini. Walau bagaimanapun, saya membaca temuramah menarik yang ditujukan kepada ahli psikiatri Giovanni Cassano, dari Universiti Pisa. Psikiatri mengingat bahawa jika ada kes-kes kemurungan dalam keluarga, mereka digunakan pemeriksaan yang teliti untuk cuba mengelakkan tragedi seperti yang diterangkan.

Jika anda mengalami gejala seperti kecemasan atau gangguan panik, yang mungkin berlaku pada bulan pertama atau selepas bulan ketiga, apabila wanita mula melakukan pemeriksaan pertama, diperlukan untuk membantu wanita hamil dengan psikoterapi. Ubat-ubatan adalah dinasihatkan, walaupun sekali seminggu, untuk menutup lingkaran kemurungan dan memastikan tidur pada waktu malam

Selain itu, untuk psikiatri, faktor-faktor lain juga harus dinilai. Secara khusus jika wanita dalam keluarga boleh mendapat pertolongan dari orang lain dan di tempat pertama suami.

Faktor risiko mereka banyak tetapi mereka adalah penunjuk yang kuat dan tidak sukar untuk memberikan bantuan yang mencukupi, walaupun terdapat beberapa keluarga yang menolaknya. Ia akan mencukupi ujian psikologi yang dilakukan oleh pakar sakit puan bersama-sama dengan peperiksaan untuk memantau keadaan pesakit. Jika kemurungan dirawat semasa mengandung, bahaya selepas penghantaran dikurangkan. Segala-galanya adalah mengenal pasti faktor-faktor risiko terlebih dahulu dan kemudian menggiatkan kawalan

Kadang-kadang apa yang boleh menakutkan ialah ubat kata. Atau sebaliknya, ramai yang masih berfikir bahawa mereka yang menggunakannya harus dianggap sebagai "berbeza" dan bodoh. Ia tidak seperti itu. Kita mesti belajar untuk saling mencintai dan apabila kita faham ini kita juga akan faham bagaimana ia tidak menjadi pil untuk membuat perbezaan.

Bolehkah kemurungan dihalang? Tips

Kemurungan postpartum boleh dicegah dan dirawat lebih awal pada permulaan pertama sebelum mengakibatkan kemurungan sebenar.

  • Sekiranya kita perlu menghadapi perubahan seperti bergerak, menangguhkan apabila bayi akan mempunyai sekurang-kurangnya 6 bulan hidup, kami akan mengelakkan begitu banyak tekanan yang boleh menjadi kemurungan;
  • Dengan bayi baru lahir, sukar untuk melakukan semua perkara yang boleh kita lakukan sebelum ini dan masa seolah-olah tidak cukup. Kami meninggalkan stereotaip wanita super dan mari kita hadkan diri untuk melakukan perkara-perkara penting dan apa yang memberi kesejahteraan kepada bayi, mengelakkan tekanan dan stres yang tidak perlu, kami mewakilkan pihak ketiga di mana mungkin, kami mencari kolaborasi untuk rumah, dan lain-lain.
  • Sekiranya kita boleh, sudah sejak mengandung, kami cuba mencipta kenalan dengan ibu-ibu yang akan datang atau baru yang lain, supaya kita dapat membandingkan dan menerima perasaan yang sama; dalam hal ini sangat berguna dan dinasihatkan untuk menghadiri persiapan persemaian di mana terdapat kemungkinan perbandingan dengan orang dalam keadaan yang sama, tetapi juga dengan kakitangan perubatan yang boleh menasihati kami dengan cara yang terbaik.
  • Apabila si kecil tidur, marilah kita mengambil kesempatan untuk berehat dan jika kita dapat tidur, malam itu sudah lama dan kita tidak tahu jika anak itu mahu menghabiskannya menyanyi serenada, jadi setelah beberapa jam tidur di bahu anda akan sentiasa selesa! Marilah kita membiasakan diri dengan mendelegasikan rakan sekerjanya sehubungan dengan perhatiannya, berkongsi tugas dengan bergilir-gilir untuk menjaga mereka.
  • Kami cuba mengekalkan hubungan pasangan hidup, janganlah kita lepaskan diri dari rakan kongsi dengan menutup diri kita sendiri, kita cuba mengukir ruang hanya untuk kita di mana kita mempercayakan bayi kepada datuk nenek, bibi dan sebagainya, menjadi seperti zaman dahulu, tete-tete, dan mencari semula keintiman dan kesulitan hilang.
  • Kami mengelakkan perbincangan kerana mereka letih dan peka terhadap perasaan menghantar momen ketegangan walaupun kepada si kecil.

Nasihat membaca

  • Daripada biru, Valentina Colmi

Valentina melahirkan bayinya, tetapi sesuatu tidak persegi: dia menangis, dia selalu sedih. Dia tidak mengharapkannya, setelah merindui anak sulungnya, tetapi menderita kemurungan pasca-partum. Valentina memutuskan untuk meminta bantuan daripada ahli psikologi dan masa sukar ini akan menjadi peluang untuk pertumbuhan yang tidak dijangka. Anda boleh membelinya di sini -> Amazon

  • Lagu baru nurseri, Simona Bonariva (ms 24, Euro 6.00)

Buku ini pastinya luar biasa untuk tema dan tidak diterbitkan untuk cadangan itu koleksi puisi kanak-kanak yang didedikasikan untuk ibu-ibu yang bergelut dengan bayi yang baru lahir, seorang anak yang bergantung sepenuhnya pada mereka, yang memberi kegembiraan tetapi juga menghilangkan nafas. Ibu tahu, lebih daripada apa-apa yang mereka cuba: bayi tidak lagi dalam perutnya tetapi di dalam tangannya bermakna kegembiraan dan emosi tangan kecil yang halus, tubuh kecil itu dijaga, tetapi juga seribu soalan.

Simona Bonariva, pengarang Milanese, dengan ringan dari sajak pembibitan cuba memecahkan tabu keheningan yang mahu semua ibu dalam bentuk dan sudah berpengalaman dari saat pertama, keadaan kekeliruan, ketidakselesaan dan kegembiraan yang dipanggil ahli kemurungan selepas bersalin atau blues bayi. ini sajak jadi mereka adalah cara untuk membantu ibu menyedari bahawa mereka tidak menjadikannya bukan tuduhan atau kegagalan, tetapi pentas untuk hidup, salib, diatasi dengan bantuan ibu-ibu lain, pasangan mereka, saudara mara, doktor, bidan dan ahli pediatrik dan juga rakan-rakan yang pernah berada di sana sebelum ini.

Video: Mengenal Gejala Depresi Postpartum Usai Melahirkan