Projek "Mom & Me" terhadap kemurungan postpartum


Kesaksian seorang ibu yang mampu melawan kemurungan postpartum dan projek yang indah "Mom & Me" untuk menyokong setiap wanita yang menjadi seorang ibu

Dalam Artikel Ini:

Projek ibu yang baik

Saya menjadi seorang ibu, tetapi Saya tidak segera menjadi ibu. Sebelum mendapat anak perempuan sulung saya Paola, yang berumur 2 tahun, saya selalu menganggap bahawa kedua-dua perkataan itu sama. Namun, setelah menerima rambut kecil itu dalam hidup kita, saya menyedari betapa buruknya saya. Saya fikir saya akan dilahirkan dengan bayi saya, tetapi ia tidak seperti itu: Saya tidak gembira dengan menjaga dia, saya selalu cemas, saya fikir pilihan untuk mempunyai bayi adalah ruam.

Saya iri bahawa saya tidak mempunyai anak, saya membebaskan kebebasan saya dan di atas semua saya merasakan diri saya tahanan di rumah saya, di mana sehingga beberapa bulan yang lalu saya sangat selesa. Saya telah mendengar kemurungan postpartum, tetapi dalam kejahilan saya, saya fikir ia tidak akan berlaku kepada saya, kerana saya sangat menginginkan anak perempuan saya. Dan sebaliknya. Dan sebaliknya ia berlaku. Saya merasakan diri saya semakin tenggelam dalam kesedihan: maka saya faham bahawa untuk kebaikan Paola - tetapi terutama untuk saya - saya perlu meminta pertolongan. Saya memulakan perjalanan psikologi yang membolehkan saya memahami mengapa saya jatuh ke dalam kemurungan dan akhirnya saya mula mempunyai hubungan cinta mutlak dengan anak perempuan saya.

Bayi blues dan kemurungan postpartum

Kemurungan selepas bersalin adalah seorang pencuri yang mencuri 5 bulan pertama kehidupan Paola dan tidak ada yang akan memberikan mereka kembali kepada saya: tetapi saya tahu bahawa sekarang kita hidup dalam kebenaran, bukan dalam kebohongan bahawa semuanya baik-baik saja dan itu menjadi seorang ibu sentiasa cantik.

Apa yang saya ingin dengar? Bahawa saya adalah ibu yang baik, walaupun semuanya. Dan sekalipun dalam beberapa hari kelelahan akan mengambil alih, ini tidak akan membuatkan saya orang yang buruk hanya kerana saya mahu berehat dari anak perempuan saya. Sekiranya ada satu perkara yang saya pelajari dari pengalaman ibu saya dengan DPP ialah tidak ada kesempurnaan dan oleh kerana itu kita harus memaafkan diri kita sendiri. Untuk sentiasa melonggarkan wajah tersenyum dan hidup anak-anak mereka dengan cara yang cukup baik, seperti yang dikatakan Winnicott: lakukan segala yang mungkin tanpa bercita-cita untuk model yang tidak benar.

Apabila saya tidak baik, ia berada di Internet yang saya dapati banyak sokongan. Para ibu akhirnya mendapat keberanian untuk membuka dan memberitahu satu sama lain. Salah satu projek yang paling menarik yang saya jumpai adalah "The Good Mum Project": ia bukan sekadar blog, tetapi juga idea cemerlang bahawa dua ibu telah, Eran dan Erin, yang mula-mula mengisytiharkan dirinya seorang "yang selamat" dari kemurungan postpartum. "Tuntutan" laman web ini adalah "Sokongan, Galakan, Positif" "Sokongan, Galakan, Positiviti". Mereka cuba untuk meletakkan ketiga-tiga niat ini dengan cara yang betul dengan lulus dengan tepat.

Pada bulan Mei, sempena Hari Ibu, mereka membawa bersama 108 wanita dan anak-anak mereka dalam projek pertama "Ibu & saya". Setiap ibu telah dijemput untuk menyimpan sekeping kertas dalam setiap foto mesej cinta dan sokongan. Contohnya "anda seorang ibu yang baik", "anda seorang ibu yang hebat", "anda patut dirayakan", "anda seorang ibu yang luar biasa". Berapa kali dalam kerja harian kami dengan anak-anak kami, kami ingin mendengar frasa ini? Kerana menjadi seorang ibu, seperti garis bawah Eran dan Erin juga merupakan tindakan solidariti antara kita wanita: mari kita hadapi, mari kita ulangi betapa hebatnya dan hebat kita. Bagaimana kita pintar, kerana itu benar. Kesemua keuntungan projek itu pergi ke Persatuan Sokongan Parti Pacific Pasifik, yang berfungsi untuk membantu ibu yang memerlukan. Kesaksian bahawa walaupun ibu kadang-kadang mula naik bukit, anda sentiasa dapat mencari jalan untuk hidup semula. Dan dengan senyuman.

Ketahui lebih lanjut mengenai projek ini

  • Projek Ibu yang Baik
  • Halaman Facebook Projek

Video: INTRO PROJEK MOM