Psyche dan kehamilan


Kehamilan merupakan tempoh transformasi psikologi yang hebat untuk seorang wanita. Dr. Emanuella Ameruoso menerangkan apa yang berlaku dalam sembilan bulan dan bagaimana menangani kebimbangan dan kebimbangan tentang kehamilan

Dalam Artikel Ini:

FEAR DALAM KEHILANGAN - Wanita itu, sepanjang hidupnya, melalui masa yang berlainan transformasi psikologi: terutamanya, dari sudut pandang psikoseksual, remaja, yang kehamilan dan menopaus adalah momen penting yang boleh dipertimbangkan fasa kritis kewujudannya.
BACA JUGA: Ketakutan dan kebimbangan mengenai kehamilan: bagaimana menguruskannya
Kehamilan dan keibuan membantu mengesahkan kewanitaan sendiri dan, dari konsep pertama, satu siri peristiwa berlaku perubahan membabitkan wanita bukan sahaja dalam penampilan luar mereka, tetapi juga dan di atas semua, dalam bidang mereka. Keinginan untuk kanak-kanak, yang menjadi nyata, melibatkan pengubahsuaian psikologi di mana emosionalitas datang ke dalam bermain: permintaan untuk perhatian dan keperluan untuk centrality di bahagian gestant mencirikan saat ini.
KERUGIAN DALAM SUKU KUASA PERTAMA - Semasa trimester pertama, pengeboman hormon boleh menyebabkan rasa mual dan muntah, puerpera masa depan masih dalam fasa penerimaan kehamilan dan kebutaannya dapat meluahkan perasaan secara psikologi tepat melalui peristiwa-peristiwa ini.
BACA JUGA: Tubuh anda dalam tiga bulan pertama kehamilan
KERUGIAN DALAM KEHENDAK KUASA PERTAMA PERTAMA - Dari penghujung trimester pertama kehamilan dan permulaan yang kedua menunjukkan satu jenis regresi afektif memandangkan keupayaan kawalan emosi dan pertahanan psikik cenderung lebih labil: wanita lebih terdedah dan dalam keadaan ini satu siri kebimbangan, kebimbangan dan pemikiran yang seolah-olah mengelirukan berkenaan dengan tempoh sebelum keadaan menarik.
Perubahan badan seseorang, yang merasa tidak mencukupi sebagai ibu bapa dan keraguan yang berkaitan dengan keupayaan pasangan untuk menjaga keluarga, kebimbangan mengenai kemungkinan kecacatan genetik atau fisiologi (yang boleh keluar semasa cek dan analisis perubatan), mereka boleh menjadi titik permulaan untuk tindakan, menjaga diri mereka, dan memperkuat pertahanan psikik mereka, mengatasi kesinambungan kehamilan dengan lebih tenang.
BACA JUGA: Ketakutan kita sebelum menjadi ibu
KEMAMPUAN DALAM SUKU TAHUN KEHIDUPAN TERHADAP - Suku terakhir, yang meletakkan akhir kehamilan lebih dekat dan lebih dekat, membawa saya kegelisahan berkaitan dengan kesakitan dan keupayaan untuk menanggulangi melahirkan anak, kebimbangan mengenai bagaimana ia akan berlaku (jika semuanya berjalan lancar) dan kemungkinan memisahkan dari janin menjadi dua entiti yang berlainan pada tahap realiti, membawa kepada tekanan kepentingan keseluruhan laluan kehamilan. Maka setiap saat adalah relevan dan mesti dipertimbangkan untuk ini.
APA YANG DILAKUKAN - Larutkan ketakutan bercakap dengan bebas dengan pasangan anda atau dengan orang yang penting (rakan, saudara mara, ibu bapa), akan membolehkan wanita berkongsi pengalaman tanpa mempertimbangkan ketidakpastian dan "kekurangan" yang tidak dapat diselesaikan. yang bandingkan diri dengan profesional berpengalaman (ahli psikologi, pakar obstetrik, pakar sakit puan), bertanya soalan dan meminta nasihat, akan terus meningkatkan keadaan apabila ibu yang hamil akan mendapatkan jaminan yang berbeza pada tahap peribadi dan psikologi (serta doktor) dan akan lebih terkandung pada tahap emosi. Malah, kehamilan adalah tempoh yang unik dan tidak dapat ditarik balik yang perlu dipelihara dengan ketenangan dan kepercayaan yang lebih baik, oleh itu penting untuk merasa baik secara psikologi, serta secara fizikal, menghadapi dimensi dalaman yang lebih dalam tanpa rasa takut.

diedit oleh Dr. Emmanuella Ameruoso
Psikologi, Psikoterapi

Pakar Psikologi Klinikal dan Seksologi

BAGAIMANA MENGIKAT PREGNANCY

Terima perubahan badan

Kehamilan: 10 tips untuk hidup dengan baik (11 imej) Pakar sakit puan memberi sepuluh tip berguna untuk menjalani kehidupan dengan baik

Normal 0 14 false false false EN X-NONE X-NONE

Video: How do pregnancy tests work? - Tien Nguyen