Psikologi sukan pada kanak-kanak: peningkatan harga diri


Harga diri adalah komponen penting dalam perkembangan setiap keperibadian. Satu tidak bebas untuk menyatakan diri jika seseorang tidak menghargai diri sendiri. Akibatnya, harga orang lain di laluan ini tidak akan diperolehi. Inilah sebabnya...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Harga diri adalah komponen penting dalam perkembangan setiap keperibadian. Satu tidak bebas untuk menyatakan diri jika seseorang tidak menghargai diri sendiri. Akibatnya, harga orang lain di laluan ini tidak akan diperolehi. Inilah sebabnya mengapa penting untuk memahami bagaimana untuk meningkatkan harga diri. Di atas semua di kanak-kanak. Pada zaman kanak-kanak awal, asas pembangunan diri telah diletakkan. Ia diperkuat menerusi pelaksanaan gerak isyarat kecil akhbar, dari terkecil hingga yang terbesar. Hari demi hari dalam emulasi tindakan itu, bayi memperoleh keselamatan dan ketepatan gerak isyarat, dengan demikian memupuk rasa harga diri. Oleh sebab itu, penting untuk tidak terlalu khawatir, ketat atau ibu bapa yang tidak tertarik. Masa kanak-kanak adalah tempoh penting untuk penstrukturan keperibadian anak itu dan ibu bapa kita mesti meminjamkannya perhatian yang betul dengan setiap isyarat yang kita buat. Inilah caranya untuk membantu psikologi sukan pada kanak-kanak. Meningkatkan harga diri bererti perhatian.

Kepentingan sukan

Sukan seperti yang diketahui menyumbang kepada keseimbangan psiko-fizikal orang dewasa dan kanak-kanak, juga penting untuk mencegah penyakit kardiovaskular, adalah berguna untuk mengekalkan berat badan di bawah kawalan dan mengurangkan pencerobohan. Tidak terhitung jumlahnya, antara lain, faedah yang ia bawa kepada kanak-kanak pada usia pembangunan yang halus. Ia akhirnya merupakan injap pelepasan semula jadi yang bertindak sebagai pengatur emosi dan tenaga negatif dalam lebihan. Satu lagi aspek asas sukan adalah sosialisasi dan menghormati peraturan. Tetapi kekuatan mana-mana aktiviti sukan adalah ia mengandungi unsur-unsur asas untuk perkembangan emosi dan psikologi kanak-kanak, seperti kecenderungan ke arah kerjasama, semangat kepunyaan kumpulan, harmoni dan kepuasan.

Faedah psikik aktiviti sukan

Semasa aktiviti sukan apa saja, kanak-kanak secara semulajadi akan cenderung untuk mematuhi peraturan, mengasimilasikan sikap asas untuk bersekedudukan awam seperti menerima kritikan, mematuhi perintah atasan dan belajar untuk kehilangan dengan ketenangan. Bermain yang saksama tertutup dalam kod etika sukan Eropah dan mesti terlibat dalam aktiviti sukan harian kanak-kanak, supaya dia mendapat manfaat pada masa akan datang. Bermain adil hanya merujuk kepada konsep persahabatan, semangat sukan dan menghormati orang lain, memperkaya masyarakat.

Constance dalam latihan

Latihan sukan memberi peluang kepada setiap anak untuk mengetahui dan menyatakan diri. Jauh dari ibu bapanya dan kemungkinan penghakiman yang tidak perlu, dia akan dapat menilai kekuatan dan kelemahannya sendiri. Tetapi ia hanya dengan kesabaran dan komitmen bahawa dia akan mendapat kejayaan peribadi pertamanya, dia akan memperoleh kemahiran, dia akan dapat berinteraksi secara sosial, dia akan bersenang-senang, dan akan mengekalkan keadaan kesihatan umum yang baik. Adalah sangat penting untuk menemani kanak-kanak itu dalam pilihan aktiviti fizikal yang lengkap yang pada masa yang sama menyenangkan untuk mengelakkan penyingkiran pramatang pramatang, yang boleh membuatnya kehilangan kepercayaan diri. Peningkatan harga diri melepasi kemantapan menjadi disiplin. Yang ideal adalah untuk membuat seorang kanak-kanak mengalami sukan yang membawa dia untuk mengambil bahagian dalam aktiviti fizikal yang sihat sepanjang hidupnya.

Tips

Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:

  • Aspek psikologi sukan
  • Sukan untuk kanak-kanak hiperaktif
  • Bola keranjang untuk kanak-kanak: tips untuk bermula
  • Sukan terbaik untuk kanak-kanak tidak selamat

Video: MERS-COV: Atlet ambil langkah berhati-hati