R-musim panas aktif! Nasihat terapi pertuturan untuk cuti musim panas


Bagaimana untuk merangsang bahasa kanak-kanak semasa cuti musim panas? Aktiviti dan permainan, disarankan oleh ahli terapi pertuturan, untuk menyatukan pengetahuan yang telah diperoleh dan mendorong mereka untuk memperkayakan perbendaharaan kata

Dalam Artikel Ini:

Bagaimana untuk merangsang bahasa kanak-kanak semasa cuti

Saya tidak biasa untuk mencari kanak-kanak, yang saya ikuti sepanjang tahun dalam terapi, bertambah baik pada bulan September, sebahagiannya mungkin kerana kita tidak melihat satu sama lain untuk sedikit masa dan notis kemajuan, sebahagiannya, sudah tentu, kerana mana-mana sama ada rehat dari terapi (seminggu atau dua atau bahkan sebulan) percutian mereka adalah masa terbaik untuk kanak-kanak dan remaja untuk menyatukan dan mengautomasikan pengetahuan yang telah diperoleh. Jadi mengapa tidak menolong mereka dan menggalakkan mereka lebih jauh?

Cuti ini diilhamkan oleh banyak aktiviti yang sebahagiannya akan menjadi spontan, anda hanya perlu memberi perhatian kepada tempat dan objek yang ada di hadapan kita, apa yang kita dapat mengeksploitasi pada masa ini sebagai tetulang linguistik? Dan bagaimana untuk merangsang bahasa kanak-kanak semasa cuti musim panas?

Memperbesar perbendaharaan kata sejak kecil

Belajar sambil berseronok

Mengunjungi tempat-tempat baru, bertemu rakan-rakan di laut dan juga bersantai dan menghabiskan lebih banyak masa melakukan aktiviti berulang-ulang, tanpa tergesa-gesa kerana anda tidak perlu melakukan kerja rumah, pergi ke bola sepak, dan lain-lain. Ia tidak luar biasa bagi kanak-kanak masalah leksikal Apabila anda kembali dari cuti, anda boleh mengambil kata-kata seperti "snorkel", "batu", "apnea", kerana ia adalah perkara "yang saya lakukan setiap hari dan di mana saya sangat baik"! Oleh itu, pentingnya memasuki idea itu semuanya boleh menjadi titik permulaan untuk "terapi pertuturan" aktiviti (ini adalah teori ahli terapi pertuturan kita!) dan aktiviti berstruktur, statik, statik tidak semestinya diperlukan. Sebaik sahaja anda telah memasuki visi ini, anda akan dapat mencari pelbagai permainan untuk berbual bersama sambil bersenang-senang dan perlumbaan sebenar untuk menduduki masa perjalanan untuk sampai ke tempat percutian yang selalu kelihatan sangat panjang!

Aktiviti untuk bersama-sama merangsang bahasa semasa cuti

Berikut adalah beberapa idea untuk mengambil petunjuk daripada:

  • Pikirkan tentang ke mana anda hendak pergi dan buat senarai perkara yang perlu anda bawa dengan anda (lebih baik jika anak bermula dan kemudian sedikit demi sedikit mata ditambah ke senarai).
  • Ketahui kata-kata baru setiap hari berkaitan dengan perkara yang anda lakukan pada hari itu.
  • Gambar dari apa yang anda lakukan pada siang hari.Kemudian dalam momen yang kosong meletakkannya dengan teratur dan beritahu seseorang kisah tentang apa yang telah anda lakukan. Sudah tentu ia akan menjadi anak yang bermula dengan cerita tetapi jika cerita itu kelihatannya terlalu kecil, akhirnya anda boleh campur tangan dengan "kepada saya saat ini terutama ketika..." (dan tambah lebih banyak maklumat). Pastikan anda bercakap tentang setiap imej tetapi ingatlah itu tidak ada kesilapan, kerana kanak-kanak tidak perlu menjalaninya sebagai tugas tetapi seketika untuk mengingati perkara-perkara yang paling indah pada hari yang indah itu!
  • Sudahkah kanak-kanak membaca yang baru buku. Mungkin sudah tiba masanya untuk memilih buku mengenai watak baru yang anda temui pada musim panas, buku ringan atau mungkin bercakap tentang emosi supaya anda dapat menemui banyak perkataan yang berbeza tentang emosi.
  • Cuba tanya perkara kecil anak anda untuk diingati, sebagai contoh, alamat muzium yang akan anda lawati, masa dan tempat teater yang akan anda lihat (fikirannya telah, dalam tempoh ini, perkara-perkara yang lebih sedikit diingati dan, oleh itu, masa untuk menguatkan ingatannya dengan tugas mudah tetapi yang dianggap penting oleh kanak-kanak).
  • Semasa perjalanan, lihat dan panggil perkara yang anda lihat, lakukan perlumbaan kepada mereka yang boleh mengatakan lebih banyak (permainan harus dilakukan pada gilirannya, tidaklah penting bahawa anak itu terburu-buru dalam denominasi tetapi yang berhasil mendapatkan kembali istilah).
  • Fikirkan perjalanan singkat yang dia tahu dengan baik (sebagai contoh, untuk sampai ke bar untuk membeli ais lolly) e marilah saya terangkan bagaimana untuk sampai ke sana.
  • Semasa berjalan kaki, mungkin di pergunungan yang sejuk, anda boleh menunjukkan objek yang anak anda perlu namakan dan kemudian sebaliknya. Anda boleh memilih objek "secara rawak" yang namanya bermula dengan fonem yang anak anda lebih sukar (daun, bunga, sungai...)!
  • Bincang dengan anak anda tindakan yang anda lihat: Adakah anda melihat bagaimana lelaki itu membuat ais krim? Dia mengambil kerucut, meletakkan ais krim di atasnya, kemudian menambah krim dan akhirnya memberikannya kepada anda.

Idea permainan

Berikut adalah beberapa idea untuk bermain dengan anak anda:

  • Ajar saya cara bermain. Pilih permainan pilihan anda dan ajar orang lain (walaupun anda yang tidak ingat peraturan!) Cara bermain.
  • Kereta api kata-kata. Ia mengatakan perkataan yang bermula sebagai akhir dari sebelumnya (matiTA-TAvoLA-LAma...), kehilangan orang-orang yang tidak lagi dapat melampirkan kereta api!
  • Rime. Cari semua perkataan yang sajak dengan..., lebih baik memilih tema dan juga mempunyai objek yang berkaitan yang boleh saya memberi inspirasi kepada kanak-kanak (bola-payung...). Siapa pun yang lebih banyak menang puisi! Permainan ini, seperti orang lain, juga boleh dilakukan oleh anak anda dengan rakan-rakan, ia akan menjadi lebih merangsang baginya.
  • Mari buat bakul. Satu permainan yang sedikit lebih jelas adalah dengan mengambil banyak bola untuk membuang satu bakul, setiap bola telah melekat pada suku kata. Kanak-kanak mesti mengambil bola untuk mengarang perkataan tertentu yang diperlukan dan membuangnya ke dalam bakul. Ini juga boleh dilakukan sebagai perlumbaan, tetapi ingat, jika kita membuat keputusan untuk membuat perlumbaan, ingatlah skor itu, kanak-kanak cenderung bersaing dan sesuai untuk membuat kita memahami bahawa kita sedang "bermain".
  • Jalankan pesanan. Jalankan permainan di mana anda memberi pesanan dan yang lain mesti melaksanakannya menggunakan konsep topologi. Letakkan sudu dalam baldi, baldi ke atas lengan...
  • Ia dinyanyikan. Bergantung pada usia anak anda, pilih lagu, salah satu yang dia suka, supaya dia mungkin secara kebetulan semasa bermain. Cuba dengan "lagu yang sangat bagus ini saya bernyanyi?" Dan kemudian apabila dia akan memberitahu anda "Saya hanya tahu sekeping ini" anda boleh memanfaatkannya untuk mencadangkan untuk mendengarnya bersama dan menyanyi! Anda boleh melakukan karaoke atau menyanyi setiap satu. Kanak-kanak suka apabila orang dewasa melakukan aktiviti yang baru kepadanya, jadi belajar lagu bersama-sama (atau sebaliknya kanak-kanak sudah tahu sekeping), ulangi ia berkali-kali, menari di atasnya dan memberi perhatian kepada prosody dan irama! Jika irama tidak betul maka cuba untuk memastikan tempo dengan dram improvisasi, dengan maracas atau dengan yang anda ada di tangan (tangan dan kaki juga baik !!!).
  • Mencari objek. Sembunyikan permainan di pasir (jika anda berada di pantai) atau di bawah taplak meja, anak itu harus menyentuh objek pertama dan menebak apa itu. Mereka mestilah objek yang dikenali kepadanya dalam bentuk dan saiz. Permainan ini berguna untuk meningkatkan persepsi sensor dan pengetahuan objek.

Ini saya ingin menjadi hanya beberapa idea, sudah tentu kita harus ingat bahawa jika anak pada masa itu terlibat dalam aktiviti lain atau lapar atau letih tidak adalah kes untuk bersikeras dalam permainan yang tidak akan melibatkan dia walaupun dipikirkan dengan baik.

Bagaimana untuk mengetahui jika anda sedang berjalan dengan baik?

Jika kanak-kanak ketawa dan bersenang-senang dengan anda dan / atau dengan rakan-rakan semasa bermain permainan maka itu bermakna bahawa yang terakhir telah difikirkan dengan baik dan teratur, jika tidak, anda mengganggu dan mencadangkan semula permainan pada masa yang berbeza dan dengan cara yang berbeza. Apa yang hendak ditambah... cuti gembira dan musim panas yang aktif !!!

Video: