Kemurkaan ibu: Saya tidak wujud lagi!


Di forum kami, kecuaian ibu kepada dua anak: pedagogi kami menasihatinya bagaimana hendak berhenti seperti wanita dibatalkan oleh ibu

Dalam Artikel Ini:

Saya ibu dan saya tidak wujud lagi

Di forum behappyfamily seorang ibu samar-samar meminta nasihat ibu-ibu lain dan pedagogi kami: anak perempuannya dilampirkan kepadanya dalam keadaan morbid dan cemburu terhadap ketibaan kakak perempuan itu. Hasilnya adalah bahawa ibu ini merasakan dia tidak wujud lagi, dia tidak mempunyai ruang dan masa untuk mendedikasikan dirinya kepada dirinya walaupun dalam hal-hal kecil. Rasa biasa kepada ibu-ibu atau wanita baru dengan anak-anak muda: hari-hari lulus mengejar keperluan anak-anak kita yang berada di carian berterusan untuk ibu. Dan ia berusaha untuk mencari masa yang tepat untuk mandi, panggilan telefon: perkara-perkara mudah yang tiba-tiba, sejak anak-anak tiba, nampaknya telah menjadi cabaran yang mustahil! Tetapi sebenarnya kita tidak lagi wujud? Apakah yang kita salah dan apa yang boleh kita lakukan untuk menjadikan anak-anak kita lebih bebas dan menjimatkan masa untuk kita? Mari kita lihat.

Masalahnya bukanlah saya tidak lagi wujud: sebagai seorang wanita (saya tidak mempunyai masa walaupun mandi), sebagai seorang peguam (saya tidak berfungsi lagi sekarang), sebagai kawan (saya tidak mempunyai masa untuk berbual di telefon). Jadi semua ini membuat saya tidak selesa, tetapi masalah sebenar adalah sebab keadaan ini: Serena, gadis berusia 19 bulan saya sentiasa bersama saya sejak dia dilahirkan, saya meninggalkan dia kepada ibu saya hanya pada akhir September tahun ini, anak kedua saya dilahirkan, Giusy, yang mempunyai 40 hari. Saya berkata masalahnya ialah Serena. Sudah pada musim panas ini, ketika saya masih hamil, dia punya sungguh mengerikan kepada saya dan sukar untuk mendekatinya dengan penyakit yang melibatkan bulan-bulan terakhir kehamilan: sepanjang hari duduk di atas lantai bermain dengannya. Ia membuat saya berkontrak terlebih dahulu dan begitu Giusy dilahirkan 20 hari sebelum...

Masalahnya adalah bahawa Serena tidak dapat bermain sendirian: dia bosan dan memerlukan kehadiran berterusan saya. Tetapi tidak apabila saya bangun pada waktu pagi saya boleh duduk di sofa bermain dengan dia dan tinggal di sana sepanjang hari?

Jika saya cuba memasak, dia akan berpaut pada kakiku; Sekiranya saya mandi, dia mengosongkan laci di bilik mandi, dan kemudian jika dia berada di sofa sambil melihat kartun itu dan saya pergi sebentar, mungkin untuk minum, dia memanggil saya secara berterusan: ibu ibu ibu. Pendek kata: mereka berada di had.

Namun saya melibatkannya dalam segala yang saya lakukan. Saya beritahu dia: bolehkah anda membantu saya membuat katil? Untuk diputuskan? Dan selagi saya pergi ke rumah untuk menyusun semula dia mengikuti saya dan "membantu saya", tetapi apabila saya selesai tidak ada cara untuk menjadi tenang secara damai: saya meletakkan diri saya di atas lantai untuk bermain dengannya atau menjadi berubah-ubah dan berdenyut. Saya tidak memberitahu anda apabila jeritan di telefon.

Dengan bapanya tidak lama lagi. Jika dia menyimpannya dan saya pergi ke bilik mandi, selepas 2 minit dia di luar sana dengan pintu memanggil saya; jika dia kehilangan paculnya semasa dia tidur dan bangun dan pergi bapanya, dia memanggil saya menangis dengan sangat sedih; pada waktu malam dalam tidurnya dia memanggil saya dan membentangkan tangannya kerana dia mahu menyentuh saya (Serena tidur dengan katilnya menghampiri katil saya). Saya fikir ia adalah ketibaan saudara perempuan yang membuatnya seperti itu, tetapi dia fikir ia adalah sebelum ini: dia selalu meminta kehadiran saya. hakikatnya ialah sekarang saya tidak dapat mengambilnya lagi, saya letih, saya ingin anda menjadi lebih autonomi, mungkin juga belajar untuk bermain bersendirian. FSaya salah untuk mendedikasikan semua masa saya? Bagaimanakah saya dapat mengajar mereka untuk menjadi lebih autonomi? Juga kerana ketergantungannya kepada saya menghalang saya meninggalkan dia walaupun selama satu jam: Saya sentiasa takut bahawa dia menyakiti tanpa saya.

Menjadi ibu yang bahagia

Jawapan kami pendidik:

Ibu yang dihormati,

malangnya lingkaran ganas telah dibuat yang akan sangat sukar untuk pecah. Kemungkinan besar bayi memerlukan perhatian berterusan kerana ia adalah rutin untuknya. Tidak pernah bersendirian dengan orang lain, hanya semulajadi baginya bahawa hanya ada ibunya.

Tahun depan bayi itu akan pergi ke tadika dan ia akan menjadi sukar baginya untuk membiasakan diri.

Sekiranya dia takut meninggalkan anak itu terlebih dahulu kerana dia takut bahawa bayi akan menyakitkan, tentunya ia akan menjadi begitu.
Sebaliknya ini tidak benar sama sekali.

Melihat di dalam anda untuk mencari penyelesaian yang terbaik, mula bergantung kepada nenek jika anda boleh, cari bilik permainan yang boleh dirawat oleh kanak-kanak untuk bersosial, hantar dia berjalan-jalan (supaya mereka tidak tinggal di rumah) dengan bapa dan cuba mengukir ruangnya.

Bukan itu sahaja. Little Giusy memerlukannya. Dibantu dalam pengurusan Serena dari datuk nenek, rakan, suami dan bilik permainan, anda akan melihat bahawa anda berdua akan.

Video: 40 Hari Tinggal di Istana Nyi Roro Kidul Wanita Ini Mengungkapkan Rahasia Besar (Misterinesia #19)