Menulis: temukan apa itu


Ia adalah proses pembelajaran yang dicadangkan di tadika, yang melalui aktiviti motor dan grafik membolehkan perkembangan kemahiran fonekonologi kanak-kanak yang mencukupi, mengenalpasti cara awal subjek dengan masalah disleksia.

Dalam Artikel Ini:

Di beberapa sekolah nurseri Itali terdapat a jalan pendidikan bertujuan untuk belajar lettoscrittura. Menulis melalui motor dan latihan grafikSaya cuba mendekati kanak-kanak umur pra-sekolah dengan peraturan asas membaca, menulis dan logik. Melalui penggunaan gimik seperti permainan simbolik, perwakilan gambaran sebenar melalui gambar, lukisan itu, kanak-kanak itu membawa kepada penemuan kod yang digunakan oleh kumpulannya sendiri.
Kepada kanak-kanak tahun pertama tadika latihan fizikal dicadangkan, yang membolehkan untuk membangunkan koordinasi pelbagai bahagian badan, harmoni gerakan dan keupayaan untuk mengulang latihan yang sama beberapa kali dengan cara yang betul. Sebagai contoh, kanak-kanak diminta untuk berjalan di barisan tanpa meninggalkan trek, melancarkan garis, merangkak menjaga perut yang dibangkitkan, merangkak. Ini hanyalah beberapa contoh yang ditawarkan oleh yang lebih muda. Aktiviti yang sama akan berubah selama dua tahun ke depan, dengan laluan yang lebih kompleks: setiap pusingan laluan akan diminta untuk melakukan tindakan yang berbeza seperti bertepuk tangan warna, memanggil nombor, surat. Kanak-kanak akan beransur-ansur bergerak ke hadapan dari kiri ke kanan membolehkan semua orang mengembangkan orientasi spasi-temporal, dapat dengan mudah melaksanakan tindakan yang berbeza secara berurutan. yang kemahiran metafonologi mereka adalah prasyarat yang paling penting kerana dapat mendekati membaca dan menulis dengan cara yang berkesan, latihan ini membolehkan kanak-kanak untuk mengembangkan kemahiran mental yang berguna untuknya di sekolah rendah.
Kanak-kanak belajar koordinasi dan urutan a senaman, ini menyebabkan otaknya untuk menyimpan sikap-sikap ini, yang satu akan diterapkan pada perkembangan tema, untuk penyelesaian masalah matematik.
Sesetengah akan diperlukan untuk kanak-kanak yang lebih tua keupayaan grafik, yang membolehkan mereka menulis dengan betul dan komprehensif setiap surat, dalam hal ini kita akan cuba merangsang kanak-kanak dengan permainan-latihan seperti jalan, menetas, kata-kata atau lukisan untuk disiapkan. Kad grafik dan laluan membaca dan penulisan dicadangkan, kanak-kanak belajar untuk "menulis", untuk mewarna, mengikut simbol grafik dalam penggantian yang tepat, meneruskan dari kiri ke kanan, dari atas ke bawah dengan cara yang berurutan, membuat automatik ke tahap mental gerakan mata yang esok akan memudahkan membaca dan menulis.
Kanak-kanak mereka belajar mengikuti irama, untuk bergerak ke gelanggang tangan, tambourine, menambah setiap menewaskan sesuatu yang lebih: huruf, suku kata, bahagian perkataan. Cuba dengan betul menganalisis bunyi tunggal perkataan, kemudian bergerak dari fonem ke grapheme.
Tempat penulisan ini berguna kerana ia membolehkan pengesanan dyslexia dan gangguan pembelajaran awal, untuk bertindak segera. Jalan sampah yang baik akan menyediakan kanak-kanak dengan yayasan yang betul untuk menangani tadika tanpa sebarang kesulitan tertentu.
Chiara Zambelli

Video: CARA MEMBUAT KATA KUNCI CHANNEL YOUTUBE, AGAR MUDAH DI TEMUKAN