Refleksi mengenai pendidikan masa depan: mendidik ketidakpastian


Dalam usia seperti kita adalah penting untuk menyediakan budak lelaki dan perempuan untuk ketidakpastian sebagai kaedah dan sebagai alat pengetahuan dan tindakan

Dalam Artikel Ini:

daripada Jessica Cancila
Beberapa orang zaman dahulu memikirkan sejarah sebagai kitaran yang berulang: ini adalah jaminan pengulangan, di peringkat sejarah, kitaran yang semua orang tahu dalam pengalaman hidup individu mereka. Masa sejarah juga telah dianggap sebagai pukulan panah ke arah yang semakin meningkat, ke arah kemajuan yang tidak dapat dihalang dan tertentu. (READ) Pada abad ke-20, yangmanusia dia mengubah visi dan paradigmanya, berikutan fakta-fakta sejarah yang mengganggu dan visi sains yang berbeza yang diketahui pada tahun-tahun itu. Paradigma baru tidak memberi ruang kepada ilusi sebelumnya, ia tidak meninggalkan margin yang mencukupi untuk diprediksi. Ketidakpastian dan keraguan menjadi instrumen asas tafsiran dan tindakan.
Euripides berkata bahawa "Para tuhan mencipta banyak kejutan: yang dijangkakan tidak dipenuhi dan tanpa diduga tuhan membuka jalan". Hari ini, kita semua menyedari tentang pelajaran kuno ini, tetapi cabarannya tidak boleh dibebani.
BACA JUGA: Bercakap dengan kanak-kanak tentang perbezaan antara budaya
Apakah tugas mendidik masa depan dalam zaman seperti kita? (READ) Usulan E. Morin adalah untuk mempersiapkan anak laki-laki dan perempuan untuk ketidakpastian sebagai metode, sebagai instrumen pengetahuan dan tindakan. Adalah penting untuk menyedari bahawa setiap perbuatan pengetahuan adalah suatu perbuatan tafsiran realiti, dan oleh itu ia boleh berubah dari semasa ke semasa, dalam ruang atau di antara budaya yang berbeza.
Setiap tindakan hidup dikaitkan dengan tindakan lain, ia dipengaruhi oleh seribu faktor dan tidak selalu mungkin untuk merancang semua aspek: untuk sebab ini, penting untuk belajar bertindak dengan melakukan penilaian meditasi, tetapi juga dalam kesedaran risiko dan margin ketidakpastian. Oleh itu, strategi yang baik bukanlah yang dikandung secara tegas, tetapi yang memberikan margin ketidakpastian.
Akhirnya, adalah penting untuk mencerminkan dengan lelaki dan perempuan tentang hakikat itu fikiran kita sendiri memakan jalan tidak dapat diketahui oleh peperiksaan sendiri yang kritikal dan bahawa setiap percubaan dalam pengetahuan diri mempunyai batasan.
BACA JUGA: Berkomunikasi untuk berkembang dan difahami
Paradigma'ketidakpastian ia menghilangkan ilusi, tetapi meninggalkan ruang untuk kreativiti dan harapan, sehingga Morin merumuskan apa yang dapat kita lihat sebagai kesan Euripides yang disebutkan tadi: "Kita perlu berharap untuk tidak terlatih dan bekerja dengan tidak mungkin".
Jawatan ini adalah mesyuarat kelima kami mengenai pendidikan masa depan (READ), di mana teks E.Morin membimbing kita "Ketujuh ilmu yang diperlukan untuk pendidikan masa depan". Dalam buku yang menarik ini, yang diterbitkan atas inisiatif program UNESCO, kami mendapati tujuh pengetahuan penting yang guru dan ibu bapa dipanggil untuk menyokong dan memperkasakan kanak-kanak dan kanak-kanak perempuan.

Pautan berguna
- Refleksi tentang pendidikan masa depan. Apakah perspektif dalam dunia pendidikan dan sekolah pada masa akan datang? (READ)
- Refleksi mengenai pendidikan masa depan: bagaimana untuk membangunkan pengetahuan kritikal dalam kanak-kanak dan kanak-kanak perempuan (READ)
- Refleksi mengenai pendidikan masa depan: bagaimana untuk menanam kecerdasan 'umum' atau 'sintetik' pada kanak-kanak dan kanak-kanak perempuan (READ)
- Pandangan tentang pendidikan masa depan: bercakap dengan kanak-kanak tentang kerumitan manusia (READ)


Halaman Facebook dan e-mel untuk terus berhubung
Bercakap dengan kanak-kanak: Kumpulan Facebook untuk sentiasa up-to-date dan bertukar pendapat
Jika anda ingin menghantar kami cerita, video atau gambar permainan anda dengan perkataan, tulis kepada: parlareconiba[email protected]

BACA SEMUA ARTIKEL BAHASA KAMI

Video: 3000+ Common Spanish Words with Pronunciation