Hubungan dengan makna: lima deria ibu dan anak dalam penyusuan


Kepentingan dimensi deria penyusuan. Persatuan Pollicino Onlus menerangkan kepada kami mengapa bunyi, penampilan, sentuhan, bau dan citarasa menyusui momen cinta dan komunikasi yang unik antara ibu dan anak

Dalam Artikel Ini:

Dimensi deria penyusuan

Hubungan antara ibu dan anak mulai menenun dengan baik sebelum kelahiran kedua dan bahkan sebelum konsepnya. Pasangan itu, sebenarnya, menjadi pasangan ibu bapa apabila anak itu mengamati fantasi dan pemikiran lelaki dan wanita, mengambil nyawa dan membentuk berdasarkan mimpi, harapan dan ketakutan mereka yang akan menjadi ayahnya dan ibunya. Oleh itu, kanak-kanak sebenar didahului oleh rakan imajininya atau, meminjam ungkapan yang elegan dari psychoanalyst Silvia Vegetti Finzi, dari anak malam, yang merupakan anak keinginan.

Jangkaan dan realiti dibandingkan dengan peristiwa unik yang penuh dengan emosi, kelahiran, yang merevolusi kehidupan seorang wanita, dari masa itu ibu, dan yang menetapkan pertemuan efektif pertama antara dia dan anaknya. Selain itu pandangan, è pendengaran rasa ibu baru yang tumbuh dengan lebih cepat: apa yang dirasakannya dengan segera adalah seruan bayi yang baru lahir, tanda kehidupan, kesihatan dan bentuk komunikasi pertama. Udara yang mula bernafas adalah udara yang baru, yang tidak biasa, dan yang menyebabkan dia sakit dan kesakitan, sensasi yang ditimbulkan hanya melalui rangsangan akal yang lain: sentuh. Ini adalah terima kasih kepada sentuhan kulit-ke-kulit bahawa bayi dapat mencari ketenangan, disambut dengan pelukan ibu, yang merupakan sumber panas, penahanan dan keamanan.

Hubungan antara hubungan antara ibu bapa dan anak

Anda tidak perlu kata-kata, belum lagi: pandangan bersama, yang pertama, penuh dengan keheranan, rasa ingin tahu dan kasih sayang, warna tempat kejadian. Gambaran ringkas mengenai prinsip rsumbangan antara ibu dan anak dan ciri-ciri sensor pelbagai rupanya membantu kita untuk memperkenalkan tema utama artikel ini: hubungan dengan perasaan yang ditubuhkan antara ibu bapa dan anak, khususnya ketika menyusu. Sekiranya kita cuba membayangkan pautan sebagai bunga, kita tahu, seperti yang ditulis sedikit di atas, bahawa tunasnya mula melihat cahaya dalam perwakilan khayalan kecil, yang dibina bersama oleh ibu dan ayah masa depan. Namun, dalam penyusuan, kelopak pertama terbuka dan terungkap. Ini kerana pengalaman ini merupakan satu bentuk hubungan istimewa, di mana khasiat dan kasih sayang, dua dimensi yang selalu bersama-sama satu sama lain, dalam perjalanan hidup. Untuk memenuhi keperluan fisiologi kelaparan, susu sebenarnya adalah makanan untuk perut kecil, tetapi juga makanan untuk hatinya! Ia diberikan oleh seorang lagi, ibu, dalam hubungan penjagaan, yang hidup dalam pelukan intim, simbol penyusuan: menjaga anaknya sendiri dekat dengannya, ibu itu menjalankan keupayaan semula jadi untuk memegang ( membendung, mengumpul, menyatukan) dan menawarkan cintanya sendiri, unik dan istimewa, berkomunikasi dengan cara prelogikal dan preverbal kepada anak bahawa dia berada di sana dan berada di sana untuknya.

Ia perlu dalam mana-mana kes untuk mengingati bahawa hubungan ia selalu tertulis dalam hala tuju dua hala, iaitu pertukaran dan perkongsian dua mata pelajaran: supaya kita boleh bercakap tentang bon, anak, jauh dari menjadi objek dan dapat menyatakan dirinya sejak lahir, diiktiraf sebagai orang, yang boleh menerima bekalan makanan yang datang dari yang lain. Walau bagaimanapun, Susu itu sendiri bukan satu-satunya elemen yang membantu membentuk hubungan ibu-anak.

Lima deria dalam hubungan antara ibu bapa dan anak

Untuk memainkan peranan penting, sebagai sumber makanan untuk ibu bapa dan anak, mereka juga lima deria e terjemahan operasi mereka. Apa yang sering menggesa dan menggalakkan pertemuan ajaib yang direalisasikan dalam menyusu adalah sebenarnya pendengaran: menangis adalah rangsangan yang diterima oleh ibu, yang merespon dengan menyambut bayi itu di tangannya dan mengiringi momen makan dengan kata-kata manis dan penyayang. Penggunaan ekspresi ini bermaksud bahawa makanan tidak hanya "dished out", yang menangis bukan hanya dibaca sebagai penampilan luar untuk keperluan makan dan itu juga dipertingkatkan dimensi cinta. Lebih-lebih lagi, kanak-kanak itu, walaupun dia belum dapat bercakap, pastinya dapat merasakan dan memahami: oleh itu, dia menerima frasa yang diwaspadakan oleh orang dewasa dan perlahan-lahan mula mengintegrasikannya dalam dirinya sendiri. Maka rasa penglihatan adalah penting.

«Ada jalan yang pergi dari mata ke hati, tanpa melalui akal» (Gilbert Keith Chesterton): semasa menyusu, kelihatan ibu dan anak bertemu dan "bercakap antara satu sama lain". Kedua-duanya boleh melihat antara satu sama lain dan memerhatikan satu sama lain, tanpa belajar, mencuba dan membuat hubungan intim melalui mata. Tersenyum ibu bapa mengandungi, melindungi dan menyampaikan perasaan positif, yang membolehkan kanak-kanak merasa selesa. Yang terakhir, tersenyum pada gilirannya, memasuki hubungan, kembali ke yang lain makna yang mendalam dari ikatan dan memancarkan perasaan umum kesejahteraan. Permaisuri, pelukan dan sentuhan tangan bukan miliknya dimensi taktil penyusuan.

Kepentingan sentuhan dalam hubungan ibu-anak

Sentuhan adalah perasaan pertama yang berkembang di rahim dan, bermula dari pelepasan awal embrio untuk melihat dan merespon rangsangan kepunyaan rejim deria ini, dapat dianggap bahawa Keperluan untuk menghubungi adalah salah satu keperluan utama. Dalam keadaan yang sama dengan tempoh itu selepas bersalin, kanak-kanak itu mengesan kehangatan dan faedah ibu daripada dapat bersandar dan bergantung pada sesuatu yang lembut. Kedekatan yang dijamin oleh momen dan menenangkan pengalaman kulit ke kulit, yang direalisasikan dalam pertemuan eksklusif dan simpanan itu, ia merupakan asas yang pasti jalan yang, sedikit demi sedikit, akan membawa kedua-dua mereka untuk mengetahui dan mengenali satu sama lain.

Penciuman dan rasa

Akhirnya kita juga tidak boleh lupa juga bau dan rasa mereka mempunyai kaitan tertentu. Setiap orang adalah unik: dia merasakan rangsangan dengan cara yang istimewa dan bertindak balas terhadap peristiwa dengan cara lain dari orang lain. Jika kita mengkaji kedua-dua deria terakhir ini, komponen kekhususan yang menonjolkan setiap manusia semakin meningkat. Ibu dan anak mempunyai bau sendiri dan unik, yang membolehkan mereka mengenali satu sama lain dan mendapati diri mereka "dengan mata mereka ditutup". Begitu juga, rasa susu tidak universal dan juga memainkan peranan penting dalam membimbing keutamaan kanak-kanak berikut: menurut kajian oleh University of Philadelphia, yang dijalankan pada tahun 2011 oleh pakar biologi Gary Beauchamp dan Julie Mennella, rasa yang diserap melalui Susu ibu, terutamanya dalam tempoh antara dua dan lima bulan, boleh mempengaruhi cita rasa kanak-kanak dan membantu "membentuk" nafasnya.

Sebelum mencapai akhir artikel ini, penjelasan penting mesti dibuat di sini. Adalah sesuai untuk menyebutkan cara di mana psychoanalysis berhasrat kaedah penyusuan yang berlainan: supaya momen itu tidak layak sebagai mekanik, dan untuk memastikan bahawa kasih sayang dan pemeliharaan dikaitkan dengan satu sama lain dalam pengalaman, ia tidak mengira jenis penyusuan itu sendiri (semulajadi atau "buatan") yang dipilih oleh ibu, sebagai tahap kebebasan dan keharmonian yang menyertai pilihan ini. Jika ibu bapa menunjukkan kecenderungan untuk botol dan pilihan ini sesuai dengan kehidupannya dan subjektivitasnya, maka indra ibu dan anak akan dirangsang dan dinikmati secara merata dan susu akan dapat mengisi kedua perut dan jantung bayi. kecil.

Oleh itu, kesimpulannya, i bunyi, penampilan, kenalan, bau dan rasa membuat penyusuan (sama ada di payudara, atau melalui botol) satu saat yang intim dan bermakna, membenarkan ibu menyampaikan, dengan makanan, suka kepada anak itu. Yang seterusnya pula mempunyai peluang untuk merakam, melalui organ pengertiannya, satu siri maklumat yang akan membantunya untuk membina, di dalamnya, objek yang baik, makanan psikologi yang benar. Seruan yang mendahului menyusu, kata-kata penyayang yang mengiringinya, senyuman dan pelukannya tidak mewakili lebihan, satu perabot mudah: mereka adalah sebahagian daripada pengalaman itu, bentuk pertukaran pertama yang menyumbang untuk menjadikan setiap hubungan ibu- kanak unicum.

Video: Words at War: The Veteran Comes Back / One Man Air Force / Journey Through Chaos