Peraturan lawatan ke ibu baru


Buku panduan yang berguna untuk mereka yang ingin melawat ibu baru, yang baru saja melahirkan, tanpa terlalu mengganggu pada masa ini

Dalam Artikel Ini:

Bila hendak mencari ibu baru

Apabila seorang kanak-kanak datang ke dunia, terdapat banyak kawan dan saudara-mara yang, dengan animasi oleh niat yang terbaik, ingin bergegas ke rumahnya untuk mengetahui dan memanjakannya. Tetapi ia tidak perlu tidak pernah lupa bahawa bayi itu adalah makhluk beberapa minggu atau hari, dan jika dia boleh mengatakan bahawa dia ingin hidup di dalam tangan ibunya, dalam ketenangan dan kesunyian; dan ibu yang disebutkan di atas adalah seorang wanita yang dialami oleh kehamilan, melahirkan anak, malam-malam tanpa tidur dan sebagainya: adakah anda bersedia, sahabat-sahabat dan saudara-saudara yang penuh dengan kasih sayang, untuk meletakkan diri anda dalam keadaan seperti mana jemputan pertama mengikut orang lain?

  • Tunggu untuk dijemput

Bagi seorang wanita yang baru melahirkan setiap hari adalah satu cabaran: dia juga tidak boleh menangani orang-orang yang tidak sengaja. Kemungkinan besar ia mempunyai telefon, telefon bimbit, e-mel, skype: menggunakannya. Hakikat bahawa dia tidak bertindak balas segera kepada mesej atau panggilan bukan merupakan alasan yang baik untuk memperkenalkan anda ke rumahnya, mungkin hanya ketika bayi baru saja tidur dan dia berjaya menyeret dirinya dengan penuh kemenangan ke kamar mandi.

10 perkara yang tidak boleh dikatakan kepada ibu yang baru
  • Ketahui bila tidak demikian

Diterjemahkan: jika anda sakit, atau bahkan hanya dingin, itu bukan kes itu. Jenis puerpera melihat kuman di mana-mana dan boleh menjadi sangat kasar jika anda mendekati anak anjingnya dengan menghirup bunyi. Sentiasa cuci tangan sebelum menyentuh kanak-kanak itu dan dalam apa jua keadaan elakkan menciumnya!

  • Bawa beberapa makanan

Menjaga bayi baru lahir adalah pekerjaan sepenuh masa. Dia tidur, ya, tetapi selalu apabila dia keluar dengan kereta dorong - dan tidak pada waktu malam. Ibu baru, terutamanya jika tidak berpengalaman dan anak pertama, berjuang untuk mencari waktu untuk makan pada masa yang mengetuai diet yang sihat dan lengkap bahkan lebih penting. Ini adalah untuk mengatakan bahawa secara umum, kuali lasagna adalah lebih baik daripada satu lagi sandal berbentuk bunny.

  • Jangan dihidangkan

Jemputan itu bertujuan untuk mengenali pendatang baru, berkongsi momen pertama dengan anak itu, dan ibu bapa yang baru mempunyai cukup untuk melakukan tanpa harus melayani tetamu, terutama jika mereka banyak. Sekiranya anda dahaga, pergi ke dapur dan ambil segelas air: tiada siapa yang akan tersinggung.

  • Mungkin mengulurkan tangan

Walaupun anda tidak "lelaki itu"Daripada kawan-kawan, begitu yakin untuk mengambil penyapu dan mula membersihkan lantai, anda sentiasa boleh menjadi satu. Sebenarnya, ia tidak wujud "lelaki itu"Daripada rakan ketika belum ada anak. Sudah tentu anda tidak diperlukan, tetapi tanya "boleh saya buat sesuatu?", Mungkin tanpa membuang rasa yang menyakitkan di tumpukan hidangan kotor di dalam tenggelam, adalah cara yang baik untuk membuat seorang ibu merasa kurang bersendirian - kerana itulah perasaan anda pada saat-saat ini, walaupun semua orang di sekeliling anda.

  • Tawaran untuk menjaga kanak-kanak (dan terima jawapan yang tidak mungkin)

Amaran: anda berjalan di telur. Sukar untuk mengatakan bagaimana seorang wanita yang baru melahirkan dapat menerima soalan "Bolehkah saya mengambilnya dalam tangan saya?". Ada yang tidak menunggu apa-apa sejak anda masuk, dan itu bereaksi seolah-olah anda baru saja menamparnya: terutama hari pertama, mod "beruang ibu"Terlalu banyak, diberikan oleh naluri semulajadi yang kuat yang mendorong anda untuk melindungi dan melindungi ikatan dengan anak itu. Perkara terbaik adalah untuk menawarkan untuk memastikan bahawa ibu boleh minum kopi dengan tenang, atau sesuatu, tetapi jika dia enggan, elakkan daripada bersuara. Sekiranya menerima, mulailah terlebih dahulu untuk mencuci tangan anda. Jangan memonopoli bayi: beberapa pelukan cepat dan kemudian baiklah anda kembali ke tangan ibu, satu-satunya tempat di mana anda benar-benar merasa selamat. Menangis adalah satu tanda yang jelas: walaupun anda memilikinya dalam tangan anda untuk satu saat, ia sudah terlalu banyak untuknya; Tidak ada yang lebih buruk untuk seorang ibu yang baru daripada mendengar anaknya yang berteriak di tangan orang lain.

  • Jangan bangunkan bayi itu

Ia kelihatan seperti nasihat idiotik, tetapi tidak: jangan bangun bayi. Sekalipun anda mati untuk melihatnya terjaga, walaupun anda berada di sana selama sejam dan belum terbangun, lebih baik pergi tanpa melihatnya. Kawan dan saudara-saudara bangun-kanak-kanak mewakili kejahatan yang dijelmakan untuk ibu bapa: setiap saat ketika bayi yang baru lahir itu suci, ingatlah untuk meletakkan telefon dalam mod senyap dan bercakap dengan suara yang rendah. Jika awak bangun dia kerana "anda mahu melihatnya"Tidak dinafikan anda akan mencapai matlamat anda: dan kemudian melihat dengan baik, kerana ia akan berlaku lagi dalam banyak tahun.

  • Elakkan nasihat yang tidak diminta

Kelahiran adalah keajaiban yang indah, dan jika anda berfikir bahawa bayi itu cantik dan bagus, dan bahawa ibu bapa melakukan pekerjaan yang baik, jangan teragak-agak untuk menyampaikannya, serta pendapat dan pandangan anda mengenai isu-isu yang anda dicabar secara langsung. Di sisi lain, jika ibu anda yakin kepada anda berasa letih dan letih, dia tidak meminta anda untuk mengadakan persidangan tentang keibubapaan, atau untuk mendengar penghitungan semua yang, pada pendapat anda, adalah salah.

  • Jangan mengharapkan majlis sosial yang penuh kerengsaan

Anda telah meninggalkan rakan bersinar dan cemerlang, dan sekarang anda membuka pintu kepada subspesies zombie yang hanya mempunyai satu hujah: puting anda sendiri. Ia tidak menyenangkan, tetapi jika anda mengasihi mereka, sila bersabar. Jika suatu hari anda juga akan lulus, dia akan berada di sana.

  • Tahu bila hendak pergi

Sebagai peraturan umum, satu jam adalah waktu maksimum lawatan ke anak yang sangat muda. Dengan semua yang mereka jalani dan yang mereka belum biasa, adalah usaha yang hebat untuk ibu bapa baru untuk menghiburkan para tetamu dan menjadi bicara dan tersenyum. Malah untuk kanak-kanak itu tidak baik untuk mempunyai orang asing yang lama.

Peraturan lawatan ke ibu baru - Video

Malangnya, tetamu yang menyambut ibu bapa baru sangat sedikitkerana hampir semua orang melakukan satu atau lebih kesilapan kasar, secara paradoks bahkan mereka yang telah menyampaikan kepada kami. Jika anda tahu bagaimana untuk menjadi bijaksana, sensitif dan komprehensif, anda hampir akan menjadi "lalat putih"Sokongan yang tidak dapat diganti, dan anda akan dibayar dengan hadiah yang luar biasa: menjadi sebahagian daripada kehidupan anak kecil, halaman kosong masih akan ditulis.

Bagaimana jika anda boleh mencetak peraturan lawatan semasa puerperium pada sekeping kertas, apa yang akan anda tulis?

Video: ATURAN EDAN! 7 Aturan Traveling Ke Korea Utara Agar Bisa Pulang Kembali