Saint Lucia akan membawa hadiah kepada anak-anak malam ini


Ulang tahun Saint Lucia dirayakan di banyak bandar raya Itali. Kanak-kanak menunggu malam turun dari langit dengan keldai kecilnya dan meninggalkan pintu rumah masing-masing anak yang penuh dengan hadiah dan gula-gula

Dalam Artikel Ini:

Saint Lucia untuk kanak-kanak

"Festa di Santa Lucia" tradisional berasal dari bahasa Itali, sememangnya untuk ketepatan Syracuse. Legenda menceritakan satu gadis, dicintai oleh ibu bapa dan ahli keluarga, lahir di Syracuse antara 280 dan 290 AD, yang hanya kehilangan bapanya dan ibunya Eutichia mendedikasikan hidupnya sepenuhnya kepada kultus Yesus. Lucia tidak lama kemudian membesar dengan cantik dan anggun, dan untuk alasan ini terangsang l 'cinta seorang pagan mudayang, tanpa menyedari nazar kemiskinan dan kesuciannya, bercadang untuk meminta tangan ibunya.

mulanya Lucia berjaya menarik perhatian lelaki muda itu dalam cinta, tetapi ibunya tidak lama lagi menjadi sakit parah dan ia tepat semasa menunaikan haji ke makam St. Agatha, untuk mencari penyembuhan bagi ibunya, bahawa Lucia mempunyai visi pertama nasibnya: menjadi martir Syracuse.

Saint Lucia: resipi, tradisi dan tugas untuk kanak-kanak

Dalam 304 d.C. Empayar Rom memunculkan satu penganiayaan terhadap semua orang Kristian, dan ia adalah semasa iklim ini dan di bawah cadangan kekasih yang terdahulu, yang Lucia diserahkan kepada pihak berkuasa untuk dibicarakan. Kristian kecil, yang tidak pernah menafikan profesion kultusnya, tidak lama kemudian dikutuk secara terbuka dan dilaksanakan.
13 Disember 304d.C. Lucia jatuh mati di tanah, tetapi legenda mengatakan bahawa jiwanya, dibebaskan dari rantai bumi, terbang ke syurga. Ulang tahun Saint Lucia, difahami demikian, adalah dirayakan dengan minat di banyak bandar raya Itali; di mana anak-anak terbaik menunggu malam turun dari langit dengan keldai kecilnya dan meninggalkan pintu setiap rumah kanak-kanak beg penuh dengan hadiah dan gula-gula. Tetapi selalunya berlaku tradisi yang popular sering menjadi tradisi dunia.

Itulah bagaimana ia berlaku Perayaan Saint Lucia diimport ke Sweden sekitar tahun 1920, di mana, menurut kisah kuno, kesyahidan Saint Lucia berlaku pada 13 Disember; hari yang pada asalnya, disebabkan ketidakcocokan antara tahun suria dan kalendar Julian, solstis musim sejuk jatuh. Ini, bersama-sama dengan akar "Lux" namanya Lucia, memastikan bahawa, terutamanya di Sweden, parti ini ditandai hujung gelap dan ketibaan musim terbaik. Pada 13 Disember, kami merayakan hari terpendek tahun ini dan kemunculan hari dengan lebih terang berhampiran Krismas.
Menurut tradisi Sweden, di setiap rantau Sweden, seorang Saint Lucia dipilih yang akan bertanggungjawab menemani perarakan gadis kecil dan kanak-kanak di jalan-jalan di bandar mereka. Berpakaian putih dan dengan mahkota membakar lilin di kepalanya, dia akan menjadi sumber cahaya dalam perjalanan anak-anak ini. Juga pada hari pesta, tugas Saint Lucia, biasanya anak perempuan sulung keluarganya, harus bangun pagi-pagi sekali dan menyediakan kue, pencuci mulut, dan roti halia untuk semua anggota keluarganya.
Itali dan Sweden mereka adalah negara-negara dengan tradisi yang mendalam melampaui apa yang mereka kuno dan di mana asalnya berasal, tetapi perayaan Saint Lucia telah berjaya menyalahkan negara-negara yang tidak terduga seperti Brazil, di mana tradisi kultus yang dipersoalkan diperkenalkan sekitar tahun 1910 oleh pendatang Itali. Menurut adat, di Brazil pada 12 Disember, kanak-kanak meletakkan jerami di atas pinggan dan menyembunyikan pinggan di bawah katil menunggu hadiah Saint Lucia. Pada 13 Disember juga, juga di Brazil, seorang gadis berpakaian kostum berjalan mengelilingi bandar di kerusi roda yang memberikan gula-gula kepada semua kanak-kanak.
Secara peribadi, saya mempunyai nasib baik untuk merasakan budaya Eropah Utara dekat dan sejak itu saya tidak meninggalkannya. 4 puteri saya mempunyai kehormatan tahu dan sayang nenek Sweden dalam semua aspek, dan mengetahui terima kasih kepada kenangannya, budaya yang sangat jauh dari kita tetapi benar-benar berharga. Atas sebab ini dan untuk banyak sebab lain yang menjadikan Sweden, Itali dan banyak negara lain, tempat dengan akar yang sangat dalam, tahun ini kami memutuskan untuk memberikan "cahaya"Untuk tradisi ini dengan cara kita sendiri; menganjurkan pesta sebelum Krismas di antara rakan-rakan dan saudara-mara, dengan kerjasama ibu bapa dan anak-anak. Parti yang mempunyai rasa dari Krismas dari seluruh dunia. Parti yang mengajar dan mengingatkan semua anak-anak kita bahawa penting untuk menjadi warganegara Itali tetapi lebih penting untuk menjadi dan merasa warganegara seluruh dunia.

Perayaan-of-santa-lucia


Resipi untuk meraikan Saint Lucia

  • Lussekatter

Saffron Muffins of Saint Lucia
Perayaan Saint Lucia 'ratu cahaya' Ia sangat dirasakan di seluruh Scandinavia, kerana ia mewakili momen kegembiraan pra-Krismas di masa paling gelap musim sejuk Nordik. Pakaian Saint Lucia berwarna putih, dia memakai satu mahkota lilin dan menawarkan scone saffron ini.

bahan-bahan

  • 700 gram tepung pencuci mulut
  • 150 gram mentega
  • 1 telur
  • 1.5 gram kunyit
  • 3 dl susu
  • 150 gram gula
  • 50 gram yis bir segar
  • garam
  • sultan

penyediaan

  1. Meleleh mentega dalam periuk, tambah susu dan kunyit, kemudian bawa ke titik mendidih.
  2. Keluarkan dari panas dan tuangkan campuran di atas yis cincang.
  3. Masukkan semua bahan lain kecuali kismis dan telur. Hasilnya harus menjadi tampalan lembut tapi tidak lengket, yang harus ditinggalkan untuk berdiri selama 40 menit ditutup dengan kain.
  4. Pada titik ini, pisahkan doh ke dalam 25-30 keping: dari setiap helai anda mendapat jalur panjang silinder silinder dan mengarangnya sebagai 8 atau S.
  5. Hiaskan dengan kismis (sebelum direndam)
  6. Biarkan ia berehat selama 40 minit lagi, kemudian sikat dengan telur yang dipukul.
  7. Bakar pada 250 darjah selama 10 minit

Video: Classic Movie Bloopers and Mistakes: Film Stars Uncensored - 1930s and 1940s Outtakes