Keseimbangan untuk bayi dan double weighing: tekanan yang tidak perlu


Selepas kelahiran bayi, beberapa soalan daripada saudara dan sahabat adalah ritual, seperti 'Quanto pesa'. Persoalan ini dan lain-lain yang serupa, kadangkala membuat kita berasa cemas dan memaksa kita untuk menggunakan keseimbangan yang tidak seimbang

Dalam Artikel Ini:

Bayi bayi berwajaran dua kali

Sudah berada di saudara-saudara dan kenalan hospital, selepas mengucapkan tahniah kepada ibu bapa baru untuk bayi yang baru lahir, mereka secara naluriah bertanya 'Betapa beratnya? '. Persoalan ini dan yang serupa, seperti 'Tapi ia tumbuh?', 'Berapa makan bayi?', Kadang-kadang mereka membuat kita merasa cemas dan memaksa kita untuk penggunaan skala yang tidak seimbang.
Di sini kita, penyerahan berjalan lancar dan selepas beberapa hari di hospital kami pulang dengan bayi kecil kami, untungnya cambuk susu tidak mengambil masa yang lama untuk tiba dan dia bersetubuh pada payudara, sering makan dan jatuh tidur di badan kita. Diberkati dan damai.
Kita juga bahagia dan damai dan kita mula menikmati pengembaraan ibu yang baru hingga lidah gosip ibu, ibu mertua, ibu saudara dan rakan-rakan, ke lawatan kejutan yang kesembilan, mengambil bayi kecil itu dan mungkin mendengarnya menjerit, memberitahu kita bahawa "mungkin dia tidak makan cukup".

Pengiraan peratusan pertumbuhan

Kami dengan tenang menjawab bahawa tidak mungkin, ia dilahirkan dengan berat badan yang baik dan sangat baik, dan juga penurunan fisiologi, (iaitu kehilangan berat badan yang berlaku selepas kelahiran untuk kehilangan cat kes itu dan kemudiannya untuk pelepasan meconium dan najis dan kemudian dengan kejatuhan tunggul umbilik) ia tidak berlebihan dan sesungguhnya ia pulih semula. Kami tenang tetapi keraguan itu telah merosot. Oleh itu, kita bercakap dengan pakar pediatrik dan mengetahui bahawa terdapat cara untuk memantau penyusuan dan pertumbuhan bayi: double weighing.

Jika anda tidak terlalu letih buruh melahirkan dan anda tidak mempunyai tanda-tanda kemurungan postpartum, dengan ringkasnya, jika anda baik dan mencari sumber rasa sakit dan mood yang tidak baik, dapatkan diri sendiri skala, yang akan menjadi pedang bermata dua yang akan menjadikan anda mimpi ngeri keseronokan dan kegembiraan ibu dan menyusu.

Double berat ia biasanya digunakan hanya di tapak semaian atau semasa dimasukkan ke hospital untuk memeriksa sama ada bayi sebenarnya cukup makan dan jika susu ibu mencukupi dan untuk mengira jika ia pulih berat penurunan fisiologi. Melakukan berat badan berganda di rumah bermakna menegaskan ibu dan bayi: sebelum dan selepas setiap memberi makan bayi harus ditimbang pada setiap makanan; secara semulajadi susu yang ditelan oleh bayi tidak akan sama seperti yang sebelumnya atau yang seterusnya jadi sangat sukar untuk menganggarkan "berapa banyak" kuantiti yang tepat, dilihat dan dianggap bahawa kita bercakap tentang menyusu dan oleh itu kanak-kanak makan apa yang dia rasa perlu.
Penimbang ganda akan menyebabkan rasa marah dan dalam kes-kes yang paling teruk pecah saraf, kerana melakukan double weighing bererti melakukan dengan setiap pemberian makan. Jika kanak-kanak itu makan setiap jam setengah, termasuk malam, ibu perlu menanggalkan baju, menimbang, berpakaian, menundukkan bayi kepada tekanan yang akan bertindak balas dengan menangis dan gugup, faktor-faktor yang akan menjejaskan penyusuan secara negatif.
Sdan bayi disusu ia tidak berguna untuk menimbang berat badan. Walaupun dengan botol bayi untuk mengambil nutrien yang betul mesti makan yang banyak ditubuhkan dan disediakan dengan formula, dengan susu ibu mempunyai apa yang anda perlukan setiap kali anda memerlukannya, tanpa perlu makan susu yang berlebihan. Jadi, juga mustahil untuk menentukan apa yang akan menjadi jumlah yang tepat untuk memberinya dan melainkan jika ibu tidak mahu tarik susu itu dan memberikannya dalam botol, semua ini hanya akan menimbulkan kebimbangan dan tekanan.

Pertumbuhan kanak-kanak pada tahun pertama

Pertumbuhan kanak-kanak dari 0 hingga 12 bulan (15 imej) Tahap-tahap pertumbuhan anak yang paling penting dari umur 0 hingga 12 bulan

Cara yang ideal dan paling disyorkan untuk mengekalkan pertumbuhan bayi adalah terkawal timbang sebulan sekali seminggu, sentiasa pada masa yang sama, selalu pada skala yang sama, telanjang dan berpuasa, sebelum mandi atau sebelum makanan bayi. Anda perlu menimbangnya dan mengambil berat dengan merapatkannya dan membawanya kepada pakar pediatrik semasa lawatan.

  • Jika selama 10/14 hari pertama bayi kehilangan berat badan, tidak perlu risau kerana ia sentiasa kehilangan berat badan fisiologi (jika ini tidak melebihi 10% daripada jumlah berat, iaitu 300 gr pada kanak-kanak 3 kg) kerana pelupusan meconium, cat kes, kotoran dan sebagainya. Ia sering menjejaskan walaupun bayi telah berada di bawah lampu fototerapi (penyakit kuning), kerana dia pastinya akan banyak tidur dan makan kurang, tetapi dia akan pulih tidak lama lagi.
  • Dari 14 hari bayi harus benar-benar mula mendapat berat badan: kemudian untuk pemeriksaan mingguan jika ia telah diambil dari 150 hingga 200 gram seminggu, dan jika kita sering menukar lampin - sekurang-kurangnya 7 kali dalam 24h - kita akan dapat bertenang, walaupun secara semula jadi selain dari berat badan panjang juga mesti dipantau.

Dari bulan ketiga hingga ke kelima, kita perlu berpuas hati untuk melihat skala berat 150 gr setiap minggu, manakala dari bulan keenam akan mencukupi 100 gr setiap minggu.
Di pasaran terdapat pelbagai skala yang sesuai untuk berat badan bayi yang baru lahir, baik secara manual maupun digital: ada yang bahkan memiliki keupayaan untuk menyimpan berat dan yang lain untuk mengukur berat dalam dua langkah, pertama berat ibu dan kemudian berat ibu dengan bayi lengan (juga platform Wii Fit membolehkan pilihan ini); bahawa mereka adalah manual atau digital, perkara penting adalah untuk mengesahkannya mereka berfungsi dengan sempurna dan melihat bahawa berat kosong adalah sifar.
Bagi mereka yang tidak mahu membelinya kerana ia akan berkhidmat hanya untuk tempoh yang pertama dan tidak mempunyai seseorang untuk memberi pinjaman kepadanya, terdapat kemungkinan untuk menyewanya di farmasi pada harga yang sederhana. Memasukkannya terlebih dahulu selama beberapa hari, ada kemungkinan 'untuk mengambilnya untuk hari yang dipilih dan mengembalikannya selepas menggunakannya, secara semula jadi berhati-hati untuk tidak melakukan kerosakan

Video: 8 Tips On How To Debloat