Anak kedua: adakah saya dapat mencintainya sebagai yang pertama?


Adakah saya akan mengasihi anak kedua sebagai yang pertama? Ramai wanita pada masa kelahiran anak kedua takut tidak mampu mencintainya dengan cara yang sama seperti yang pertama

Dalam Artikel Ini:

Adakah saya akan mengasihi anak kedua sebagai yang pertama?

Masa tiba apabila ujian kehamilan kedua adalah positif, atau hari kedua anak dilahirkan. Dan banyak ibu mula keraguan aneh dan bertanya pada saat kelahiran anak kedua: adakah saya tahu bagaimana untuk mengasihinya dengan cara yang sama seperti yang pertama?

Pada hakikatnya kebimbangan ini sering kali hanya satu cara yang mungkin untuk memberitahu satu lagi jenis ketakutan: iaitu ferire perasaan yang pertama anak lelaki dalam memberi tumpuan kepada anak lain.

Masa akan terbang

10 perkara yang perlu diketahui sebelum membuat anak kedua (10 gambar) Adakah anda hendak mencuba anak kedua? Berikut adalah sepuluh perkara yang perlu diketahui

Oleh itu, idea untuk menjadi ibu lagi atau terjemahan praktikalnya dalam penjagaan harian bayi yang baru lahir dapat dialami hampir dengan rasa bersalah. Perasaan ini seolah-olah berasal dari idea bahawa cemburu anak sulung boleh dibangkitkan, seolah-olah untuk mendedikasikan cinta dan perhatian kepada anak kedua adalah bersamaan dengan menghapuskan perkara-perkara ini dari yang pertama, membuatnya merasa diabaikan dan kurang dicintai.

Pada hakikatnya ia sering berlaku bahawa orang dewasa menyifatkannya mereka yang takut dan takut kepada anak mereka. Terdapat demonstrasi fakta bahawa ketakutan kemungkinan kelahiran perasaan iri terhadap saudara lelaki itu adalah orang dewasa dan bukannya kepada anak. Sebenarnya, jika kanak-kanak itu telah menjadi sebahagian daripada ketibaan adik lelaki dan perempuan dan tidak dikecualikan secara emosional dan praktikal dari segala-galanya yang melibatkan menunggu dan kelahiran, menghabiskan bulan-bulan pertama kehidupan, semasa yang hubungan antara adik-beradik mungkin lebih terhad untuk keperluan khusus bayi baru lahir, akan mula berinteraksi dengannya secara spontan.

Apabila lebih baik membuat anak kedua

Dia tidak lama lagi akan mendengar abangnya, berkongsi momen-momennya dengannya, menghiburkan dia apabila dia terluka dan akan menunjukkan kasih sayangnya dalam pelbagai cara.
Singkatnya, meminjam perbandingan yang berasal daripada fizik kita boleh mengatakan bahawa cinta kepada anak-anak mengikuti sedikit prinsip berkomunikasi kapal: walaupun seolah-olah mengambil cinta dari seseorang untuk mendedikasikannya kepada yang lain dalam kenyataannya hasil akhir adalah ' pengagihan saksama cinta ibu!

Sebagai ibu bapa, anda juga boleh merasa digalakkan oleh fakta bahawa anda sudah sedar tentang apa yang anda harapkan, kerana anda sudah mempunyai anak pertama. Tidak ada sebab untuk berfikir bahawa anda tidak dapat mengulangi apa yang telah dilakukan sekali, dengan lebih banyak harapan bahawa perkara dapat bertambah baik jika kesulitan telah ditemui.

Sayang bayi baru lahir daripada bayi besar

Perkara yang ibu tidak akan akui (15 imej) Adakah kita kadang-kadang merasa ibu bapa yang tidak baik? Kita tidak boleh. Berikut adalah senarai perkara yang agak meluas yang ibu tidak akui melakukan

Sebenarnya setiap kanak-kanak berbeza dari yang lain, walaupun ia adalah anak kepada ibu bapa yang sama: jika misalnya, anak pertama mungkin mempunyai temperamen yang sukar, mungkin yang kedua adalah anak yang lebih tenang dan "lebih mudah", sedangkan dalam hal sebaliknya sekurang-kurangnya ia akan mempunyai pengalaman yang diperlukan untuk menghadapi situasi yang lebih rumit.

Oleh itu, jika anda mahu anak kedua anda, anda tidak sepatutnya membenarkan kebimbangan seperti ini dan ketakutan palsu untuk menghalang kesedaran projek sedemikian penting. Tidak ada sebab untuk takut tidak dapat mencintai anak kedua dengan intensiti yang sama seperti yang pertama.
Berkongsi dengan orang yang anda sukai pengalaman anak kedua, jika dikehendaki oleh kedua-duanya dan selalunya berlaku juga oleh anak pertama, umumnya mempunyai hasil yang positif kerana ia memperkuatkan pelaburan emosi dalam pasangan dan sistem keluarga

Video: Papinka - Aku Masih Cinta (Official Music Video)