19 September, San Gennaro: sejarah, tradisi, peristiwa


19 September ialah pesta San Gennaro, santo penaung Naples. Dan semua orang sedang menunggu keajaiban itu!

Dalam Artikel Ini:

Pada 19 September, San Gennaro dirayakan. Dia adalah penaung Naples dan terkenalnya dikaitkan di atas semua untuk darahnya, dipelihara dalam keadaan padat dalam dua ampul berharga di Katedral Naples, yang tiga kali setahun cair, memperbaharui keajaiban dan dengan demikian menjamin perlindungan ke bandar.
BACA JUGA: St George dan naga, bagaimana untuk memberitahu anak-anak
Kisah San Gennaro Gennaro adalah uskup Benevento dan pada suatu hari dia melawat orang-orang yang setia Pozzuoli, tetapi diakon Miseno Sossio, kawan Gennaro, ditangkap atas perintah gubernur Dragonzio Campania. Pada masa itu, Gennaro, bersama dengan setia yang lain, melawat tahanannya, tetapi juga ditangkap dan dikurung di dalam penjara yang menunggu untuk dikalahkan oleh singa di amfiteater Pozzuoli.
Kisah itu mengatakan bahawa penyiksaan ditangguhkan kerana ketiadaan gabenor, sementara legenda itu mengatakan bahawa singa itu tunduk di hadapan tahanan yang dikutuk, setelah berkat yang dibuat oleh Gennaro.
Pada ketika itu, Dragonzio memerintahkan agar mereka dibawa berhampiran Solfatara semasa Pozzuoli e dipancung. Ia adalah 305 d.c.
Terdapat banyak episod legenda yang melihat San Gennaro sebagai protagonis dan yang terkandung dalam Akta Vatikan. Sebagai contoh, orang yang melihatnya menanggung penyeksaan dan penyeksaan oleh perintah Hakim Timothy tanpa mengemukakan aduan, suatu tingkah laku yang membuat Timothy melegakan ke titik perintah membakar Gennaro hidup dalam relau. Tetapi dari situ Gennaro keluar tanpa cedera, dan api membunuh semua orang-orang kafir yang datang untuk mengawasi kematian Gennaro.
BACA JUGA: San Biagio, pelindung tekak
Darah Saint Gennaro
Dikatakan bahawa selepas memenggal kepala, seorang wanita bernama Eusebia telah mengumpul darah dalam dua ampul yang kemudian dipelihara selama berabad-abad, sehingga 1389, ketika untuk pertama kalinya sebuah dokumen menceritakan ampul berisi darah St. Gennaro. Pada tahun itu ada yang hebat perarakan untuk menyaksikan keajaiban dan kronik menceritakan bahawa cecair yang disimpan di ampul itu cair "seolah-olah ia mengalir pada hari yang sama dari badan orang suci".
Hari ini kedua ampul ini disimpan di dalam peti keselamatan di belakang mezbah Kapel Treasure San Gennaro. Sebuah ampul dipenuhi dengan 3/4, manakala yang lain hampir kosong kerana Raja Charles III dari Bourbon mencuri dan membawanya ke Sepanyol.
Tiga kali setahun orang ramai yang berkumpul di dataran di hadapan Katedral dan di dalam Katedral itu sendiri untuk menyaksikan keajaiban darah Saint Gennaro yang diperbaharui. Keajaiban berlaku pada hari Sabtu sebelum Ahad pertama Mei dan dalam lapan hari berikut; pada 19 September dan untuk keseluruhan kelapan perayaan untuk menghormati santo penaung, dan pada 16 Disember.
Bagi bandar Naples dan bagi semua warganegara pencairan darah orang suci adalah acara dijangkakan dan sangat penting, jika darah tidak mencairkan ia akan menjadi petanda buruk untuk masa depan bandar.
Sebagai Paolo Giannino menulis: "Di San Gennaro, Neapolitans tidak meminta "mukjizat atau terima kasih" untuk satu orang, mereka meminta perlindungan untuk seluruh bandar. Apa yang membezakan iman untuk San Gennaro adalah ikatan emosi yang mendalam yang menyatukan Neapolitans kepada orang suci, dan permintaan mereka untuk nikmat yang memberi kesan kepada seluruh bandar: perlindungan terhadap gempa bumi, fenomena gunung berapi, epidemik dan peperangan".
Selepas pencairan ampul ini didedahkan kepada orang ramai yang meraikan dengan tepukan, air mata, doa, dan pesta.
LEGGI JUGA: 17 Mac, kami merayakan Saint Patrick dengan kerja dan resipi
The Treasure of San Gennaro
Ia adalah salah satu koleksi terkaya di dunia. Dengan nilai ia sama dengan yang Mahkota England atau tsar Rusia. Kultus Saint telah selalu sangat kuat, di kalangan rakyat dan kalangan bangsawan dan pemerintah. Jadi dengan berlalunya abad, Perbendaharaan (READ) telah diperkaya dengan permata, permata, mahkota, diadem dan objek tak ternilai lain yang kini dipamerkan di Muzium Treasure of San Gennaro.
Beberapa contoh? Bust emas dan perak dibuat berdasarkan perintah Raja Charles II Anjou, yang kini memelihara tulang tengkorak orang suci.
Untuk maklumat mengenai masa melawat Muzium Treasure San Gennaro, di sini adalah laman web
San Gennaro dalam doa dan ayat-ayat
Doa di San Gennaro berkata demikian
O Martyr yang mulia S. GENNARO, yang, dengan latihan berterusan semua kebajikan Kristian, menghadiri pengudusan kawanan yang dipercayakan kepada semangat pastoral anda dan kepada semua yang mengenal anda; Anda yang dengan darahmu yang murah hati, memeteraikan iman Yesus Kristus di bukit ini, di mana setiap tahun tanda ajaib kesyahidan anda dan kehidupan patronage anda. dapatkan rahmat kami untuk mengamalkan tugas Kristian kami, mengaku kebenaran dengan murah hati, sentiasa mencintai Yesus, memberi jaminan kepada kami - dengan perlindungan anda - kemuliaan kekal Syurga.
Pater, Ave, Gloria.

Tetapi seseorang tidak dapat menyebut frasa bersejarah 'San Gennà, futtetenne' yang muncul di dinding kota Naples pada tahun 1964 apabila Majlis Vatican memutuskan untuk menghapuskan beberapa orang kudus (READ) dari kalendar, antaranya juga San Gennaro.
Protes berlaku di bandar, tetapi selalu berpakaian dengan ironi Neapolitan yang biasa.
Akhirnya satu lagu bahawa semua Neapolitans tahu bahawa ia melakukan ini:
Ia adalah perayaan San Gennaro,
berapa kerumunan dengan cara...
Dengan Zazá, pasangan saya,
Saya pergi berjalan-jalan.
Terdapat kumpulan Pignataro
yang memainkan "Parsifallo"
dan tuan, pada alas,
dia membuat kami...
Pada masa puncak
daripada akhir yang luar biasa,
'mmiez'a semua orang,
jika mereka merokok di Zazá!...
Di mana Zazá ?!
Uh, Madonna saya...
Bagaimanakah Zazá,
tanpa Yesaya...

Ini adalah lagu yang ditulis pada tahun 1944 oleh Raffaele Cutolo dan ditetapkan oleh muzik oleh Giuseppe Cioffi yang selama ini sering kembali berkat perhatian kepada penyanyi seperti Renzo Arbore, Claudio Villa, Gabriella Ferri dan lain-lain.
Versi Roberto Murolo ini tidak boleh diterima
Sumber: Wikipedia

Video: