Maksud pengikat untuk kanak-kanak dalam psikologi


Dr. Emmanuella Ameruoso bercakap tentang keperluan untuk pacifier dalam psikologi. Apakah maksudnya untuk kanak-kanak dan ibunya dan bagaimana untuk mengambilnya pada usia tua

Dalam Artikel Ini:

Perlu pengikat dalam psikologi

Mulut seperti pertama 'instrumen' hubungan dengan dunia luar, menjadi ciri kesatuan antara kanak-kanak dan alam sekitar. Justru pengalaman yang berkaitan dengan pemakanan untuk mewujudkan hubungannya dengan makanan dan dengan tingkah laku yang berkaitan dengan oralitynya. Keadaan ini menjadi bentuk pertama komunikasi anak dengan ibu dan ini juga berkaitan dengan pengalaman pengalaman hubungan badan, dengan bau busuk, bau, penampilan dan mesej yang ditularkan olehnya dan kemudiannya akan diinternalisasi olehnya. Oleh itu, pemakanan menanggapi keperluan spesifik untuk diiktiraf, dipastikan dan diingini. Kanak-kanak mampu menerimanya atau menolaknya, sehingga berinteraksi dalam hubungan.

Maksud pengikat untuk kanak-kanak

Seorang ibu yang 'cukup baik' (Winnicott, 1971) yang dapat memberi respons secara naluriah dan spontan kepada keperluan anak menyesuaikan diri tanpa rasa marah dan kekecewaan terhadap panggilan anaknya akan membolehkan mereka bertumbuh secara linier dan tanpa kesulitan. Oleh itu, momen yang sangat penting itu merujuk kepada rahim dari rahim ibu.

Laluan yang beransur-ansur dari payudara ke makanan bayi atau ke botol sering berlaku melalui objek peralihan. Apa itu? Selalunya kita bercakap mengenainya, kadang-kadang dikenal pasti melalui penutup Linus, ia sebenarnya mempunyai nilai yang sangat penting kerana ia membolehkan kanak-kanak secara beransur-ansur berpisah dari ibu dan memperoleh autonomi sendiri. Melalui objek peralihan, dalam kes ini pacifier, kanak-kanak mula memahami bahawa terdapat dimensi relasi yang berbeza dari yang diketahui sekarang: yang lain, diri sendiri dan alam sekitar.

Pacifier ya atau tidak? Semua kebaikan dan keburukan menggunakan pemikat

Pelengkap mempunyai fungsi 'cuddle', 'menyuburkan' secara emosi kerana hubungan dengan rahim ibu bukan sahaja badan tetapi sentuhan, emosi dan peribadi dan meninggalkannya tidak begitu mudah! Juga, sedutan membawa kepada pengalaman awal pemeliharaan dan simbiosis yang menyerupai ikatan ibu-bayi.

Tetapi apakah yang dimaksudkan untuk ibu?

sering Wanita mempunyai kesukaran membongkar pautan yang kuat ini dan oleh itu cuba sedaya upaya untuk menyimpannya dengan mengorbankan anak itu sendiri. Ibu magang, terlalu hadir, tidak senonoh, invasif dan sentiasa bersedia untuk campur tangan untuk menggantikan anak menghalang kebebasannya.

Namun, secara fisiologi, peralihan kadangkala berlaku secara drastik untuk keduanya. Dalam situasi yang sama, terutamanya pada wanita yang mempunyai lebih ramai kanak-kanak, menyapu boleh menjadi cerah sehingga dummy bertindak sebagai 'bantuan' untuk tidur, apabila anak itu letih atau stres membantu dia berehat dan meyakinkan.

Tetapi pacifier juga membolehkan masih 'kecil' dan memerlukan ibu memanjakan untuk ini, kadang-kadang, penggunaannya dikekalkan dari masa ke masa. Malah fungsinya telah diketahui selama berabad-abad, memandangkan konsistensi dan bentuknya tidak dapat ditelan, maka nikmat menghisap dan jatuh tertidur menggantikan ibu jari yang sangat disukai bayi dan itu hanya mengingatkan pada payudara ibu. Ia sering berlaku bahawa bayi tidur semasa penyusuan kerana pergerakan berulang, kehangatan tubuh ibu dan rasa kenyang memihak peralihan ke tidur.

Pacifier pada usia tua, bagaimana untuk membuangnya

Pacifier dilahirkan kira-kira 3000 tahun yang lalu apabila ia digunakan dalam bentuk haiwan liat yang mengandungi madu. Ini membenarkan orang-orang kecil untuk menenangkan diri. Memahami jika kanak-kanak itu bersedia untuk melepaskan sesuatu yang sehingga itu telah mengabadikan impian manisnya, meyakinkannya dan berpelukan ketika ia merasa gugup, itu tidak mudah. Dia mesti bersedia untuk melakukannya.

Seringkali detik-detik tertentu dipilih untuk mengubah tabiatnya, mungkin dalam surat-menyurat akses ke tadika atau bersamaan dengan kelahiran saudara kecil, yang harus dinilai kerana mengubah tabiat terlalu banyak dalam jangka waktu yang sama dapat menghasilkan tekanan. Semuanya mempunyai masa. Begitu juga keluarkan pacifier mesti dilakukan secara beransur-ansur mungkin mengurangkan penggunaannya kepada situasi tertentu seperti saat tidur.

Sebagai alternatif kepada upacara ini, yang lain boleh diperkenalkan, tetapi tidak pernah memaksa sesuatu berlaku secara semula jadi.

Bagaimana untuk menghapuskan pacifier

Sesetengah kanak-kanak sangat gemar pacu mereka. Untuk ini kita harus membantu mereka untuk meninggalkan 'pertukaran untuk sesuatu' yang dapat memuaskan mereka dengan cara yang sama. Pertumbuhan untuk mereka melibatkan menyerah dan membincangkan mereka boleh menjadi satu cara untuk mengetahui sama ada mereka sebenarnya boleh memisahkan. Untuk meninggalkan pengacau bermakna bertambah, menghadapi situasi baru, untuk mengubah tabiat, permainan dan konteks. Kanak-kanak itu meninggalkan "bayi baru lahir" untuk menjadi lebih autonomi dan menyedari kemampuan atau kesukarannya. Dan kadang-kadang dia tidak dapat melakukannya sendiri atau apabila orang dewasa memutuskan masa telah tiba.

Video: Membangun Karakter Anak