Befana Khas: banyak idea untuk parti itu


Pada 6 Januari, Befana akan melawat rumah anak-anak di seluruh Itali. Wanita tua itu mempunyai asal-usul Celtic, tetapi hanya wujud oleh kita! Semua tentang Befana dengan anak-anak

Dalam Artikel Ini:

Befana dengan kanak-kanak

Perkataan itu Epiphany berasal dari ἐπιφάνεια Yunani (manifestasi), dan dari mana pula, perkataan berasal Epiphany. Bagaimana untuk meraikan Befana dengan kanak-kanak?

Befana digambarkan oleh seorang wanita tua dengan hidung yang besar, tersangkut, baju yang ditambal dan jelek, dagu yang diucapkan, mulut dengan sedikit gigi, rambut putih atau kelabu, dan, kadang-kadang, dengan topi yang tajam, mirip dengan ahli sihir.

Dalam tradisi selepas Krismas dan Tahun baru, datang seorang wanita tua yang hodoh tapi bagus, yang membawa permen kepada mainan untuk mereka yang berkelakuan baik, dan arang batu untuk mereka, bagaimanapun, adalah lembut, terbang di penyapu untuk bumbung di seluruh dunia, malam antara 5 dan 6 Januari.

Sejarah Befana untuk kanak-kanak

Asal usul Kristian perayaan ini diletakkan pada tahun kelahiran Yesus Anak Raja Magi, Melchiorre, Baldassarre dan Gaspare, yang pergi ke gua untuk membawa emas yang baru lahir, kemenyan dan mur, berhenti untuk meminta petunjuk kepada seorang wanita tua yang tidak dapat menolong mereka. Jadi, mereka bertanya kepadanya apakah dia mahu pergi bersama mereka untuk menyapa Yesus, tetapi wanita tua itu enggan mengikutinya. Berundur bahawa dia tidak pergi bersama mereka, dia berangkat untuk mengikuti mereka dia menyampaikan hadiah kepada semua orang kepada anak-anak yang dia jumpa, dengan harapan bahawa salah seorang daripada mereka adalah Yesus. Sejak itu, dia, untuk menebus dirinya, terus membawa hadiah kepada semua anak.

Pada hakikatnya, tidak diketahui dengan pasti di mana parti ini berasal, pasti, bagaimanapun Befana mula mengesannya sekitar 1200. Mungkin Epiphany berasal dari unsur-unsur rakyat pra-Kristian, yang berkaitan dengan permulaan tahun ini, atau mungkin ia dihubungkan dengan ritual Rom Sigillaria, untuk menghormati Tuhan Janus (dari mana perkataan Januari mungkin diperoleh) dan dewi Strenia (oleh itu perkataan strenna). Di berbagai tempat di dunia, kultusnya dikaitkan dengan kedua-dua dewi induk primordial dan dewi nenek moyang.

Menurut beberapa ulama, perkataan Epiphany dari masa ke masa, khususnya di Tuscany, ia telah diubahsuai oleh bahasa tempatan di Befania dan kemudian Befana. Di Florence pada tahun 1400 adalah adat untuk meraikan Epiphany yang mengingati tahap terakhir perjalanan Magi dengan perarakan yang hebat, tetapi dengan nilai agama yang dikurangkan.

Ia adalah adat di beberapa bahagian di Itali dan di dunia, membakar boneka yang mewakili seorang wanita tua pada 6 Januari, yang mengandungi dua sisi duit syiling, masa lalu dan masa depan yang sama: untuk membakar boneka itu, untuk menghancurkan dan menghilangkan orang tua itu, bersedia untuk mengalu-alukan yang baru.

Di Itali, tradisi memaklumkan bahawa anak-anak meletakkan stoking mereka di sebelah perapian, dan Befana datang pada malam antara 5 dan 6 Januari untuk mengisi mereka dengan pelbagai jenis makanan, atau dalam kes yang paling tidak menyenangkan, arang batu. Namun, ini adalah parti yang sangat tulus, e adat untuk memberi stoking kanak-kanak yang penuh gula-gula dipraktikkan.

Bagaimana untuk membuat stok Befana untuk kanak-kanak sendiri

Bagi mereka yang ingin mengemas sock maxi dengan tangan mereka sendiri, anda menulis apa yang anda perlukan:

  • 2 m kain * (warna pilihan anda)
  • 1 jet benang jahit warna yang sama seperti kain
  • 1 m kain untuk band atas warna untuk memilih lebar 15 cm
  • 1 jet benang jahit warna yang sama seperti band
  • 1 m reben berwarna
  • 1 jarum
  • 1 penanda
  • 1 pasang gunting

* Selain fabrik, anda boleh menggunakan pannolenci atau jute.