Kisah tentang kelahiran yang sukar


Bidan kami memberitahu kami tentang kelahiran yang sukar, bermula di rumah tetapi berakhir dengan bahagian caesar

Dalam Artikel Ini:

Saya melahirkan

Hari ini saya ingin memberitahu anda cerita, sebenarnya saya ingin memberitahu anda kelahiran dari pandangan saya dan dari K. ibu. Kisah itu kembali ke kehamilan, apabila pasangan saya dan saya mula mengikuti K. dan dia memberitahu kami bahawa dia ingin melahirkan di rumah.

Petang November yang tenang, langit adalah pelik yang tenang dan saya mendapat panggilan dari K. Ia memberitahu saya: "kita ada di sini, kontraksi bermula". Dia adalah anak pertama untuknya dan, walaupun kepercayaan beliau bahawa dia dilahirkan di rumah, K. mengambil sedikit rasa takut. Saya tiba di rumahnya dan mencari sudut yang disediakan dengan baik: lilin, bantal di atas lantai dan katil sedia untuk mengalu-alukan K. dan bayinya.

yang buruh tetapi ia masih awal, ia akan mengambil sedikit masa kerana kontraksi setiap 5 minit. K. telah menyediakan sesuatu untuk kita juga bidan, sekumpulan parmesan dan coklat, anggur, untuk memberi tenaga memandangkan komitmen penting. Dua jam berlalu dan peningkatan kontraksi, K. terasa baik dan berjalan di sekitar rumah, berjongkok semasa kontraksi, terletak di bawah, sentiasa fokus, berpusat pada diri sendiri dan apa yang berlaku, seolah-olah dunia luar tidak wujud.

Kelahiran semulajadi di rumah, video evokatif dalam hitam dan putih

Semasa lawatan itu, selepas dua jam, kita dapat melihat bahawa pengembangan dilanjutkan, sekarang kita adalah 3 sentimeter. Dua jam lagi berlalu, tetapi pada lawatan seterusnya dilatasi bukanlah apa yang diharapkan, sentimeter adalah 4. Apa maksudnya? yang buruh ia perlahan, kita mesti mengelak dari menyekatnya kerana jika berlaku pemindahan ke hospital tidak dapat dielakkan. Nasib baik, dengan memerhati denyutan bayi kita boleh mengatakan bahawa dia baik-baik saja, jadi kita boleh memberi kita sedikit masa. Rakan saya, lebih berpengalaman daripada saya di bahagian rumah, membuat K. mencuba kedudukan yang berbeza, menjadi lebih banyak arahan dengannya.

Adalah penting untuk membantu kontraksi dengan kedudukan menegak yang membantu kepala gadis untuk menekan serviks dengan meluaskannya

terangkan sedikit kepada saya dan selebihnya kepada K. dan rakannya. K. mempunyai mentaliti yang sangat naturalistik, dia suka saya urut dan tarian wanita India untuk menggalakkan melahirkan anak. Kemudian teruskan menari dengan "bulatan wanita" untuk membawa kekuatan kepada K. dan menghantar tenaga kami, keyakinan kami kepadanya. Kemudian minyak kayu manis di pusar dengan urutan pekeliling untuk meningkatkan unsur api (dalam perubatan oriental tradisional unsur api dikaitkan dengan daya dan oxytocin, hormon yang mencetuskan kontraksi dan menentukan intensiti dan tempoh semasa semua buruh). Tetapi selepas dua jam lagi dilasi tidak meningkat, K. menangis melihat menghampiri spektrum pemindahan ke hospital.

Namun dia menangis terus semasa kontraksi, seolah-olah ada sesuatu yang dia ingin katakan, semacam simpul di kerongkongnya, sesuatu yang tidak dapat diselesaikan di dalamnya. Kawalan menewaskan, bayi itu baik-baik saja, kita boleh memberi kita sedikit lebih banyak masa. Dua jam ke depan meneruskan seperti ini, menunggu untuk melihat jika ada sesuatu yang membuka kunci. Meninggalkan K. dan sahabatnya sendiri untuk membicarakan apa yang mengganggunya, rakan sekerja saya dan saya bergerak dari bilik, dan dia memberitahu saya bahawa jika lawatan itu masih 4 sentimeter, sudah tiba masanya untuk pergi ke hospital.

Di lawatan itu sentimeter lagi 4, kita berkomunikasi dengan K. itu sudah tiba masanya untuk pergi ke hospital, bahawa kita tidak boleh menunggu lagi. Kami mengambil masa hampir sejam untuk meyakinkannya untuk mencari kekuatan dan lebih daripada itu untuk meninggalkan impian melahirkannya. Tiba di hospital lawatan itu mengesahkan bahawa dilatasi dihentikan pada 4 centimeter, denyutan kanak-kanak itu baik dan kemudian, setelah mendengar kisah kami tentang bagaimana bahagian pertama buruh berlaku, rakan sekerja obstetrik hospital memutuskan untuk memulakan pentadbiran oxytocin sintetik untuk membantu kemajuan pekerja.

Travaglio: apa yang dilakukan oxytocin untuk kita dan bagaimana merangsang pengeluarannya

Pada mulanya, kontraksi K. menjadi lebih kuat, dia semakin menderita, wajahnya letih dan dicuba. Tetapi selepas sejam, rahimnya habis dan kontraksi mula berkurangan. Perluasan ini masih 4 sentimeter. Rakan-rakan yang mengikuti K. dalam buruh meminta kami meninggalkan bilik seketika, ini adalah kata-kata "kami memberi dia satu jam lagi kerana mengalahkan bayi itu baik-baik saja, tetapi kemudian kami melakukan bahagian pembedahan".

Pada 11.40 malam selepas pengembangan jam 6 jam disekat pada 4 sentimeter, keputusan itu diambil untuk campur tangan dan K. disediakan untuk bahagian caesar. Seorang anak dilahirkan yang sangat baik, walaupun travaglio yang panjang dan tidak berjaya. Sekarang kita boleh pulang ke rumah juga. Saya letih, sememangnya, diputarbelitkan, bahagian rumah memerlukan penglibatan sepenuhnya dan sebaik sahaja saya membuka pintu saya meletupkan air mata. Satu keluhan keletihan dan kekecewaan kerana tidak dapat membantu seorang wanita menyedari keinginannya untuk melahirkan di rumah.

Bercakap dengan K. pada hari-hari berikutnya, kami mendapati bahawa sejak keempat bulan kehamilan dia mengalami emosi yang sangat kuat yang terkunci di dalamnya. Dia tidak pernah bercakap dengan sesiapa sahaja tentangnya dengan rakannya mengenai bagaimana dia merasakan dirawat dengan teruk oleh seorang pakar yang mempunyai kawalannya. Surat-menyurat antara sentimeter yang mana buruh dan bulan di mana emosi-emosi ini telah terancam. Inilah sebabnya saya rasa ingin mengatakan kepada anda ibu-ibu, mengeluarkan segala-galanya, setiap emosi yang positif atau negatif, menceritakannya, menuliskannya dan berteriak kepada sesiapa yang anda mahukan. Emosi yang disekat juga menyekat hormon, dan kelahiran boleh meninggalkan kenangan buruk dan bukan pengalaman yang indah.

Video: Ustaz Wadi Annuar - Kisah Kehidupan Awal Rasulullah SAW#alkahfiproduction