Kisah cinta ibu


Damiana Sirago, peguam untuk behappyfamily, baru-baru ini menjadi seorang ibu. Inilah kisah penghantarannya dengan pengurangan AF dan bahagian caesarean kecemasan

Dalam Artikel Ini:

Saya memberitahu kelahiran bahagian caesarea kecemasan

Peguam kami, Damiana Sirago baru-baru ini menjadi seorang ibu dan kami memintanya memberitahu kami tentang kelahirannya. Cerita yang membolehkannya menghidupkan semula emosi dan ketakutan pada hari itu.

'Lady kita akan membuat keputusan!' Saya fikir perkataan ini tidak akan melupakannya. Semasa kehamilan setiap wanita membayangkan dan bermimpi kelahiran yang tenang, bersahaja, dengan rasa sakit yang terkenal yang semuanya mendefinisikan dan sengit... tetapi setiap harapan untuk dirinya sendiri dan anaknya bahawa masa itu dapat menarik, unik, tidak dapat dilupakan. Masa yang sempurna. Sering kali, terutamanya pada waktu malam, antara kebimbangan dan insomnia, saya menutup mata dan terima kasih kepada nota Enya di latar belakang, saya dengan segera memproyeksikan ke dimensi lain, pada hari dan dalam keadaan di mana saya akan melahirkan anak kecil saya, apa yang saya rindukan, apa yang akan membawa saya kedamaian dan kegembiraan selepas tempoh kemurungan yang panjang dan mood yang tidak baik.

Apa yang perlu dilakukan jika kanak-kanak itu tidak mahu dilahirkan?

Akhirnya minggu ke-40 tiba

Di sini kita! Akhirnya minggu ke-40 saya telah tiba tetapi bayi saya tidak mahu meninggalkan perut saya. Saya percaya dengan baik! Kami ibu adalah buaian kehangatan, nafas, ketukan, lelah dan perhatian. Kami adalah kekuatan, keselamatan, harapan. Dan kita sebelum menjadi ibu, walaupun sebelum menjana kehidupan baru. Kerana kita mulakan dengan segera untuk mempertimbangkan keinginan untuk hamil, bekerja untuk fantasi itu untuk menjadi kenyataan, untuk melepaskan kehidupan sehari-hari biasa dan tertentu, untuk memberikan tubuh dan jiwa, untuk mencintai dengan tak ternilai.

Pada minggu ke-40 tiba masanya untuk pergi ke hospital untuk meneruskan pemantauan daripada pukulan dan kontraksi bayi. Itulah bagaimana saya juga mendapati diri saya di dalam bilik dengan ibu-ibu mengandung yang lain, semua agak 'bercelaru dan agak cemas. Beberapa poster menarik perhatian saya, khususnya: makan semasa kehamilan. Saya melukis senyuman separuh memikirkan menghabiskan lima bulan terakhir antara skala dan reflettometer.

Diabetes kanser

Saya berjumpa dengan diabetes kanser, yang memerlukan anda mengawal gaya hidup anda, yang membawa anda makan dengan sihat, apa yang kerap (bernasib baik saya telah dielakkan!) memaksa anda menjalani terapi dengan insulin, apa yang menyebabkan anda memaksa lupakan 'cravings'! Dan kami bertemu, anda tahu, tidak peduli bahawa hasrat tidak mempunyai asas saintifik: yang penting adalah menggunakannya sebagai silap mata untuk menuntut kasih sayang dan perhatian! Di atas semua dari pasangan kami!

Di ambang minggu ke-41

Bidan itu menyambung perut saya ke cardiotocograph dan saya nampaknya mula perjalanan ke dunia lembut anak saya. Ia adalah satu emosi yang melampau, yang luar biasa, merasakan pemukulan hati kecilnya yang berjalan lekang, yang kelihatannya sudah kuat untuk mencabar taufan dan ribut... Pulsations yang dihantar dan menekan menyebabkan saya kesan yang tidak biasa dan pemikiran yang tidak diterbitkan yang ada banyak kehidupan di dalam diri saya. Sehingga sekarang saya telah memahami dan menikmati kehadirannya melalui calcetti, pergerakan dan sobs yang menggelegak tetapi sekarang saya melihatnya lebih. Sekarang saya semakin sedar bahawa saat saya bermimpi sudah mendekati. Hari-hari berlalu, walaupun perlahan-lahan, dan saya mendapati diri saya sendiri di ambang minggu ke-41.

Kebimbangan meningkat, dan juga ingin melihat wajah lelaki itu, tetapi tidak lama lagi kebimbangan itu juga mengambil alih: semasa ultrasound ahli ginekologi mendapati yang penting pengurangan baki AFI pada had. Saya tahu apa AFI. Semasa berbulan-bulan menunggu, seorang ibu juga mesti belajar untuk membaca dan memahami beberapa tanggapan perubatan dan pelbagai maklumat untuk mengelakkan diri daripada ditangkap. AFI (akronim untuk indeks cecair amniotik) adalah cecair amniotik, persekitaran cecair yang mengelilingi dan melindungi janin. Saya takut. Sedikit keliru. Saya mencerminkan dan saya mempunyai perasaan bahawa perlu untuk campur tangan dengan segera.

Kelahiran yang diinduksi

Saya bertanya sama ada sesuai untuk melahirkan anak dengan seksyen caesar. Jawapan negatif. Kami akan meneruskan induksi hanya pada hari berikutnya kerana (motivasi yang agak dipersoalkan) pada masa ini sudah dua wanita berada dalam bilik buruh dengan penghantaran terinduk. Peraturan yang dipersoalkan dan tidak munasabah, beritahu saya! Tetapi bukan masa untuk marah... Saya mahu kekal sehingga sekurang-kurangnya kita dapat mengawal keadaan dan keadaan kanak-kanak itu. Dengan beberapa teragak-agak (lebih banyak lagi!) Dari ahli ginekologi saya berjaya mengeceknya. Walau bagaimanapun, saya tetap terkejut, kecewa.

Ia adalah pukul 6 pagi hari berikutnya. Saya merasakan melahirkan anak. Ia bermula dengan penggunaan gel berdasarkan prostaglandin: yang pertama membawa saya penguncupan yang menyakitkan dan rapat tetapi tidak dilapasi, yang kedua (selepas 6h) akhirnya membawa saya kepada 5cm dilatasi. Suami saya bersebelahan dengan saya, dia melayan saya, menggalakkan saya. Dengannya seterusnya saya berasa selamat. Ada juga ibu saya. Dia tahu apa yang saya rasa dan menderita dengan saya.

Penghantaran kelahiran kecemasan

Mimpi ngeri bermula

Semua hasilnya biasanya... sehingga mimpi ngeri saya bermula ... Saya melihat doktor melihat ke arah mata masing-masing, berbisik. Dan kemudian... Saya mempunyai 'kenangan flash': pemukulan bayi yang perlahan. Lawatan dalaman pantas. Kerosakan membran. Kesakitan yang teruk. Selut. Penguncupan masih berlaku. Senyap. 'Doktor apa? ??? "Madam, kita membuat keputusan. Kita mesti mengambil bahagian dalam pembedahan caesar... dengan segera '. Saya menangis. Saya berjuang untuk mengingati sekuelnya. Tidak, itu tidak benar. Sebenarnya saya lebih suka lupa. Saya ingin melupakan kata-kata itu, kesakitan yang sangat kuat, tergesa-gesa di dalam bilik operasi. Saya ingin melupakan kedinginan saya, ketakutan, air mata. Saya ingin melupakan kebimbangan untuk anak saya, penderaan janin, masalah pernafasan berikutnya...

Tetapi kita ibu tidak lupa. Kami sentiasa ingat segala-galanya. Kita menderita, kita jatuh, kita bangkit, kita mula lagi. Kami tidak memerlukan anugerah dan hadiah. Kami menyedari betapa pentingnya tetapi kami selalu bertindak dengan cinta. Sukar untuk menerangkan hati dan jiwa seorang ibu. Satu petikan terkenal mengatakan: "Tiada bahasa dapat menyatakan kekuatan, keindahan, kepahlawanan cinta ibu" (Edwin H. Chapin)

Ia adalah malam yang gelap, dan ketika saya melemparkan garis-garis ini saya fikir bahawa nota Enya meninggalkan bilik untuk nafas manis: bahawa anak saya Lorenzo.

Video: Renungan CINTA Ibu, Ya Allah Batinku Tak Berdaya Rasanya Tersayat-sayat !