Memberitahu kisah dongeng kepada seorang anak adalah tindakan pendidikan: inilah cara untuk melakukannya


Kisah dongeng mempunyai fungsi pendidikan dan pengajaran yang penting, bukan hobi yang mudah. Psikologi menerangkan cara memberitahu kisah dongeng kepada anak-anak dan apakah faedah mendengarnya dengan cara yang sedar

Dalam Artikel Ini:

Bagaimana untuk memberitahu kisah dongeng kepada kanak-kanak

Memberitahu kisah dongeng kepada seorang kanak-kanak ia mungkin kelihatan remeh dan mudah dilaksanakan oleh sesiapa sahaja tanpa sebarang penyediaan. Pada hakikatnya ia adalah satu tindakan yang memerlukan orang dewasa komitmen yang besar, tumpuan penting dan latihan pendidikan diri yang baik. Semasa kisah dongeng orang dewasa mendidik anak, ia bukan hobi yang mudah. Itulah sebabnya penting untuk melakukannya dengan baik dan tidak kehilangan peluang pendidikan yang berharga ini.

dalam Sekolah rendah Steiner yang dongeng adalah alat pendidikan penting untuk menyampaikan pengajaran hidup yang hebat dan aspek pendidikan yang lebih ketat berkaitan dengan pelbagai mata pelajaran dan oleh sebab ini para tuan menggunakannya setiap hari dalam semua bidang: bahasa dongeng adalah bahasa simbolik yang dapat mencapai anak itu, tanpa banyak penjelasan, mesej yang menyampaikan cerita itu.

Kisah dongeng sebagai kaedah pendidikan

Bagaimana hendak menyediakan kisah dongeng?

pertama adalah penting untuk memilih jenis kisah dongeng untuk dibaca. Ia tidak baik untuk mempunyai kisah dongeng di rumah: mengambil sedikit masa dan membuat pilihan. Pilih cerita dongeng yang mempunyai moral, dengan sedikit atau tiada imej untuk merangsang imaginasi kanak-kanak, cerita dongeng dapat membangkitkan emosi, kenangan, pantulan. Saya nasihat awak kisah dongeng saudara Grimm: terdapat banyak cerita yang boleh menyampaikan banyak kepada anak-anak anda. Terdapat jumlah sebenar dengan keseluruhan koleksi asal atau buklet tunggal dengan kisah dongeng: kelantangan tidak mempunyai imej dan boleh sesuai untuk kedua-dua kanak-kanak dan kanak-kanak yang lebih tua.

Jangan takut untuk membaca kepada kanak-kanak kecil, walaupun suaka, Kisah tanpa imej kerana anda akan memberi mereka kepada diri anda dengan narasi anda dan mereka akan menjadi imej yang hidup, yang dicipta oleh fikiran mereka, mampu mengerahkan mereka dalam kepekatan. Saya cadangkan kelantangan "Tales "oleh saudara-saudara Grimm Einaudi Edition dan semua cerita dongeng tunggal "Kisah dongeng dan warna" Edilibri. Buku kecil membentangkan imej tetapi mereka sangat kabur dan halus dan dapat meninggalkan ruang untuk imaginasi.

Bahasa dongeng ini adalah bahasa kuno, kadang-kadang dengan istilah yang tidak lazim tetapi yang meminjamkan dengan baik kepada pengayaan leksikon anak. Yang berkata, anda masih boleh memilih mana-mana kisah dongeng lain yang memancarkan emosi dan kecantikan anda. Sebaik sahaja anda telah menyelesaikan pemilihan dongeng, sebelum mula membacanya kepada seorang kanak-kanak, anda perlu membuatnya sendiri: membacanya dengan kuat beberapa kali, cari mesej yang anda mahu hantar, biarkan diri anda terbawa oleh emosi yang memberi inspirasi kepada anda, cari makna istilah yang anda tidak tahu, anda meluangkan masa antara membaca cerita untuk anda dan bacaan untuk kanak-kanak.

Bagaimana membaca kisah dongeng kepada seorang kanak-kanak

Sebaik sahaja anda telah menjinakkan kisah dongeng itu adalah masa untuk menyampaikan pengalaman anda kepada seorang kanak-kanak, anda bertindak sebagai perantara antara dia dan kisah dongeng, anda adalah peramal kehidupan sebenar, pendidik sebenar! Kemudian pilih waktu yang sesuai pada hari, sebaiknya malam sebelum tidur sejak petang kurang aktif, lebih dekat dengan tidur, dengan pertahanan diturunkan dan dengan itu lebih menerima mesej yang ingin dicapai oleh kami. Bukan kebetulan bahawa pada zaman purba cerita-cerita itu diberitahu pada waktu senja oleh keluarga sulung, setelah bekerja di depan perapian. Malah tempat untuk dibaca adalah penting: ia mestilah tenang, tanpa terlalu banyak rangsangan yang boleh mengalihkan perhatian pembaca dan kanak-kanak itu, memilih khusus rumah yang selesa dan selesa yang boleh menjadi tuan rumah momen harian penting ini.

Sekiranya anda memberi tumpuan perhatian kepada butiran walaupun menyalakan lilin sebelum mula membaca dan mematikannya akhirnya adalah satu cara untuk menanda satu masa, memberi kepentingan yang tepat dan penjagaan yang betul kepada apa yang anda akan lakukan. Apabila anda sudah siap, orang dewasa mesti menumpukan perhatian, mesti hadir sepenuhnya, tidak memikirkan apa-apa lagi (sebaliknya notis kanak-kanak dan imej yang boleh anda berikan kepadanya dengan cerita anda hilang) dan melibatkan diri dalam membaca dengan naratif yang lambat dan berpartisipasi, tanpa terlalu banyak penekanan atau semangat: ingatlah bahawa anda adalah pautan dan ia adalah dongeng yang mesti dapat mencapai anak itu, bukan pengalaman anda!

Kata-kata harus dibaca perlahan-lahan, jeda di antara satu ayat dan yang lain adalah penting, tidak perlu tergesa-gesa atau keletihan: jika anda tidak dapat membaca membaca dongeng pada suatu malam, lebih baik menangguhkan malam berikutnya.

Faedah mendengar kisah dongeng dengan cara yang sedar

Mendengar kisah dongeng yang dikatakan dengan cara ini adalah pengalaman yang sangat memperkaya, kanak-kanak itu terasa penting kerana orang dewasa telah meletakkan dirinya bermain dan memberikan semua cintanya, dedikasi dan penjagaan kepada lelaki kecil yang mendengar. Bagi orang dewasa, ibu bapa atau guru itu, sukar untuk membaca begitu tetapi jika anda ingin membawa mesej dan menyampaikan emosi yang benar tidak ada cara lain. Dan usaha ini, bagaimanapun, akan menjadikan dia terperosok di dunia ajaib, hanya dapat dinikmati oleh anak-anak, akan mewujudkan kepadanya gambaran mental yang akan hidup, imej yang sama yang dapat dia berikan kepada anak yang akan mendengar cerita yang terbuka.

Terima kasih kepada kisah dongeng kepekatan, imaginasi dan pantulan akan diperkuat, kanak itu dapat memahami konsep-konsep penting tetapi sukar untuk menjelaskan sebaliknya, jiwanya akan dipelihara dan kecerdasannya diperkaya dengan penalaran yang beribu-ribu dan lebih membina. Kanak-kanak kemudian belajar banyak pelajaran kehidupan: apa yang dimaksudkan untuk hadir, apa yang dimaksudkan untuk menumpukan masa kepada orang lain, apa komitmen, kesabaran, penjagaan dan sebaliknya akan memulihkan semua keindahan ini dalam hidupnya. Apa yang diperlukan adalah kehadiran sepanjang hari untuk membuat kanak-kanak tercinta, untuk membuat orang dewasa berasa berguna kepada dunia.

Saya percaya cerita-cerita dongeng, lama dan yang baru, boleh membantu mendidik minda. Kisah dongeng adalah tempat semua hipotesis: ia dapat memberikan kita kunci untuk memasuki realiti di jalan-jalan baru, ia dapat membantu kanak-kanak mengenal dunia

Gianni Rodari

Video: [SUB: ENG/IND] Weekly Idol EP.395 (MONSTA X)