Sepuluh perkara yang perlu diketahui tentang bayi baru lahir


Bayi, apa yang perlu diketahui. Sepuluh perkara penting untuk diketahui apabila bayi tiba di rumah

Dalam Artikel Ini:

Bayi apa yang perlu diketahui

Bayi, apa yang anda ketahui ketika anda mendekati tarikh lahir dan mula bertanya kepada diri anda begitu banyak pertanyaan? behappyfamily menunjukkan kepada anda 10 perkara paling penting untuk mengetahui tentang bayi baru lahir

  • Bayi baru boleh jadi lucu

Lupakan bayi yang sempurna, putih dan merah jambu, yang sering dilihat dalam filem dan siri TV. Bayi "sebenar" boleh mempunyai kepala yang sedikit rata untuk laluan dalam saluran kelahiran atau badan yang ditutupi dengan bulu, menjadi ungu - terutama selepas kelahiran semulajadi - dengan muka yang bengkak dan mata tertutup. Dia menghabiskan beberapa bulan terakhir dalam rahim kita. Tetapi begitu "tidak sempurna" akan menjadikan kita lebih kelembutan...

  • Dia tidak akan tersenyum dengan serta-merta

Sukar untuk melihatnya tersenyum sebelum beberapa bulan, dan ini, dalam momen keletihan, akan membuat kita berfikir bahawa kita tidak mempunyai ganjaran untuk usaha kita dan pergolakan fizikal dan emosi kita. Tetapi lampiran, hubungan fizikal antara kita, akan menjadi sumber keselesaan dan kegembiraan yang sangat besar bagi kedua-dua mereka.

  • Kami tidak akan segera mandi

Selagi tali pusar tidak keluar, biasanya dalam tempoh dua minggu pertama, tidak ada mandi tetapi hanya sponging. Apabila kord itu jatuh sepenuhnya, kita dapat melihat beberapa darah: jangan risau!

  • Adakah anda makan cukup?

Menyusukan bermakna tidak pernah pasti berapa banyak bayi itu sebenarnya "mendapat". Ia mungkin mengambil masa sejam untuk mengambil beberapa tetes susu, atau hanya seperempat jam untuk menelan sejumlah besar. Beratnya adalah petunjuk terbaik untuk hari-hari pertama kehidupan: biasanya lawatan dibuat kepada pakar kanak-kanak dalam masa seminggu selepas keluar dari hospital, dan kita kemudiannya boleh memantau pertumbuhannya dengan membeli atau menyewa skala bayi.

  • Kulit kering

Semua telah memuji kelembutan melampau kulit bayi yang tidak dikenali seperti sutera. Pada hakikatnya, bayi yang baru lahir boleh juga mempunyai kulit yang kering dan kasar, atau kulit yang retak. Juga dalam kes ini, jangan lupa bahawa ia telah direndam dalam cecair selama sembilan bulan. Hanya menjaga dia dengan losyen atau minyak yang sesuai dan "masalah" akan hilang dalam beberapa hari atau minggu.

  • Jerawat

Malah jerawat boleh membuat penampilan pada bayi yang baru lahir dan terakhir beberapa bulan. Secara amnya ia hanya "estetika" estetika dan ahli pediatrik yang menasihati anda untuk melakukan apa-apa, kecuali menggunakan beberapa krim, dan tunggu untuk pergi dengan ketenangan fikiran lengkap.

Bagaimana untuk mengajar menghormati peraturan untuk bayi yang baru lahir
  • Bagaimana dan kapan untuk mengambilnya?

Bayi yang baru lahir tidak boleh disimpan di bawah bel pintu kaca, tetapi semasa perjumpaan adalah baik untuk menggunakan sedikit 'akal sehat, contohnya mengelakkan ruang tertutup terlalu sesak atau mengambilnya dengan kuat walaupun ia sejuk dan hujan. Kami mengajar anak-anak yang rapat dengannya, seperti sepupu kecil, untuk menyentuh kaki kecil bukannya tangan dan muka: sayangnya kita mesti mengarahkan dalam erti kata ini juga orang dewasa dengan rasa bersih kebersihan!

  • Ya Tuhan, dia menangis!

Mari bermula dari premis: semua kanak-kanak menangis. Ia bukan perkara yang menyakitkan, kerana mungkin beberapa warga tua yang digantung relatif akan cenderung membuat kita berfikir. Bayi menangis, semata-mata kerana ia adalah satu-satunya cara dia buat masa ini untuk menyampaikan ketidakselesaannya. Jangan bimbang: dari masa ke masa kita akan belajar untuk membezakan pelbagai jenis menangis dan berkelakuan dengan sewajarnya.

  • Tidur

Bayi yang baru lahir tidur banyak tapi beberapa bayi tidur untuk masa yang lama berturut-turut, kerana mereka perlu makan, mungkin setiap dua atau tiga jam. Ramai bayi yang baru lahir hanya sekitar tiga bulan mula tidur selama enam / lapan jam berturut-turut; tetapi jika matlamat ini dicapai terlebih dahulu, marilah kita berhati-hati untuk tidak membangkitkannya hanya untuk memberi makan kepadanya!

  • Dia akan menjadi bayi baru lahir yang sangat sedikit

Anak kecil anda tidak akan mempunyai tiga, tujuh atau lima belas hari. Cobalah untuk menikmati fasa ini walaupun anda merasa letih, bingung dan bahkan sedikit ketakutan, kerana itu adalah tempoh yang sangat singkat! Dan apabila selesai, anda akan mendapati bahawa anda belum membuat foto yang mencukupi, anda belum mengambil nota yang mencukupi, anda tidak pernah mencicipi detik-detik indah ini

Video: Bab Penting Aqiqah dan Cukur Rambut Bayi - Ustadz Abdul Somad, Lc