Itulah sebabnya anak anda tidak mendengar anda


Psikologi menjelaskan mengapa anak anda tidak mendengar anda dan memberikan nasihat praktis untuk berjaya

Dalam Artikel Ini:

Kerana anak anda tidak mendengar anda

Komunikasi antara ibu bapa dan anak perlu menghormati parameter tertentu di luar yang tidak dapat difahami oleh satu sama lain dan sering menjadi alasan untuk perbincangan dan hujah. Psikologi menjelaskan kerana anakmu tidak mendengarkan kamu dan bagaimana anda dapat meningkatkan komunikasi antara anda.

Gaya komunikatif

Mengikut beberapa aksioma dari komunikasi manusia, kita tidak boleh berkomunikasi dan setiap tingkah laku, yang disengajakan atau tidak, mempunyai nilai mesej termasuk keheningan. Selain itu, setiap komunikasi mempunyai kandungan dan aspek hubungan. Yang pertama diselesaikan dalam berita yang dihantar, yang kedua menyangkut tingkah laku yang mana maklumat tersebut disediakan.

Ia berlaku bahawa itu cara bertanya soalan ia boleh mengubah percubaan untuk dialog di tutup oleh pengantara, dalam kes ini kanak-kanak. Setiap mempunyai gaya hubungan dan komunikasinya sendiri dan, pada dasarnya, selalu mencadangkan hal yang sama dengan cara yang sama.

yang gaya komunikasi mereka boleh terdiri daripada tiga jenis: agresif, pasif dan tegas.

  • yang gaya agresif Ia mempunyai keutamaannya untuk memenuhi keperluannya sendiri, meletakkan kesilapan kesilapan sendiri pada orang lain dan sentiasa memetik alasan untuknya. Ia seperti berkata "dia mahukan ia menang di semua kos" dengan meletakkan yang lain dalam keadaan tunduk, menguasainya. Tingkah laku ini memerlukan banyak tenaga dan sering membawa kepada pengasingan memandangkan mod kompetitif yang menghasilkan kekurangan solidariti dalam hubungan dengan kesan yang diabaikan atau dipecat.
  • dalam gaya pasif keinginan dan pendapat mereka sendiri tidak dapat dinyatakan, oleh itu kita cenderung untuk takut dengan orang lain dan mempertimbangkan yang terbaik dari diri kita sendiri. Keputusan tidak dibuat cenderung untuk menangguhkannya atau mengelakkan mereka kerana takut membuat kesilapan dan, dalam usaha untuk diterima, konflik dan kebimbangan untuk mendedahkan diri anda. yang perlu dialu-alukan dan tidak menjadi penyertaan dalam hubungan itu, pada mulanya boleh dianggap sebagai sikap perjanjian tetapi dalam jangka masa panjang dapat menghasilkan kebosanan atau tidak suka dalam pengantara. Keyakinan yang tidak didengar atau mempertimbangkan orang lain lebih baik membawa kepada kelulusan mereka dengan berundur, senyap dan tingkah laku penyertaan yang rendah yang mana mereka mendasari emosi kemarahan, harga diri yang rendah, kesepian dan kehilangan efikasi diri.
  • yang gaya tegas ia adalah yang paling berkesan. Peraturan umum adalah dengarkan yang lain dan fahaminya. Ini bermakna bahawa dalam situasi konflik tidak ada yang menang dan seseorang yang mengemukakan tetapi dua orang yang mencari penyelesaian yang berguna untuk kedua-duanya. Dalam komunikasi sedemikian, emosi dibebaskan secara spontan untuk menggariskan dan faham mood dan orang lain. Adalah mungkin untuk mentakrifkan individu tegas apabila dia mengetahui dengan jelas apa yang dia mahukan dan bertindak untuk mencapainya sambil menghormati hak dan pendapat orang lain. Dia tidak mempersoalkan harga dirinya walaupun keadaannya tidak mengikuti jalan yang telah ditetapkan atau dikehendaki. Gaya komunikatif ini menunjukkan keupayaan empati yang membolehkan kita mencapai kompromi.
Apabila ibu bapa tidak bersetuju menaikkan anak

Kenapa anak tidak mendengar kepada ibu bapa mereka?

Ia sering berlaku itu kanak itu tidak mendengar ibu kerana bahasa yang tidak sesuai dengan masalah atau sukar difahami, semacam kesalahpahaman dilahirkan antara apa yang diperlukan dan tafsirannya. Atau ia begitu diserap dalam aktivitinya tidak memberi perhatian kepada apa yang berlaku di sekelilingnya. Walau bagaimanapun, ini terpakai sehingga usia tertentu di mana kanak-kanak mudah terganggu oleh apa yang mereka alami. Pada masa lain dengan sengaja mengabaikannya dan jangan dengar!

Sudah jelas bahawa cara dia berkomunikasi dengannya sangat relevan dan dalam situasi di mana nada suaranya meningkat untuk didengar, tidak dapat dielakkan melibatkan penguatkuasaan tingkah laku itu.

Ia mampu menguji kesabaran ibu bapa sehingga batas yang sangat tinggi sehingga anda harus memastikan untuk menarik perhatiannya tanpa ini berlaku secara agresif atau menjadi berulang dan mengeluh.

Bagaimana untuk menangani kanak-kanak itu untuk didengar lebih banyak?

Sudah jelas bahawa komunikasi berlaku di antara orang yang menghantar mesej itu dan para ahli dalamnya dan menurut gaya ada respon yang berbangkit. Oleh itu, adalah mudah untuk komunikasi yang agresif untuk mengikuti sama yang sama atau bertentangan.

Oleh itu, untuk mendidik kanak-kanak untuk mendengar, kita harus:

  • pastikan dia sedang mendengar, memanggilnya dengan nama, dan jika ini tidak mencukupi untuk melihatnya di mata dan akhirnya mencari hubungan fizikal, terutamanya jika ia kecil;
  • menjadi ringkas dan tidak berulang. Untuk kedua kalinya, akibat tindakannya harus dijelaskan: 'jika anda tidak meletakkan bilik anda, kami tidak akan menjemput rakan-rakan anda lagi', 'letakkan kot kerana kita terpaksa berlari untuk mendapatkan adik lelaki dari sekolah sebelum dia keluar';
  • mencadangkan satu peluang kedua atau hadiah: jika anda menyikat gigi saya akan menunjukkan kepada anda lima minit lagi kartun, anda tidak boleh bermain dengan padang tetapi dengan permainan kegemaran anda, ya.
  • gunakan a tenang dan tidak nada agresif membantu untuk mendidikketegasan.

Video: Kenapa tuyul tidak bisa bobol Atm? Ini sebabnya