Teater memasuki sekolah dan menjadi subjek kurikulum


Pengumuman MIUR: teater memasuki sekolah dan budaya seni akan menjadi hak untuk semua pelajar

Dalam Artikel Ini:

Teater Miur

yang Miur mengumumkan kemasukan teater di sekolah, supaya budaya seni dapat menjadi hak bagi semua pelajar. Ia adalah sesuatu yang baru dibentangkan oleh Setiausaha Pendidikan Davide Faraone memandangkan yang akan datang Hari Teater Dunia.

Pengajaran akan diperkaya oleh aktiviti teater untuk memberi kepekaan kepada golongan muda terhadap nilai budaya, seni dan pendidikan teater. Segala-galanya terkandung di dalam Petunjuk strategik untuk penggunaan didaktik aktiviti teater untuk tahun pelajaran 2016/2017 dibentangkan dalam beberapa hari kebelakangan ini.

Bagaimana teater akan memasuki sekolah? Sampai sekarang banyak sekolah telah memasukkan pendidikan teater dan teater dalam kurikulum dan program kokurikulum sebagai bengkel atau projek khas. Sebagai contoh, kami menyebutkan projek Opera Domani, yang selama dua puluh tahun melibatkan ribuan anak dan remaja di seluruh Itali dengan guru mereka dan mencadangkan setiap tahun penemuan kerja lirik yang berbeza.

Pelajar sepanjang tahun menjalankan aktiviti pendidikan yang berkaitan dengan pekerjaan yang dipilih bersama dengan guru mereka yang sebelum ini telah mengambil bahagian dalam mesyuarat latihan dan pada akhirnya mereka menghadiri pameran yang diadakan oleh syarikat-syarikat teater secara aktif mengambil nyanyian arias dan paduan suara terkenal.

Dengan cara ini kanak-kanak boleh diperkenalkan, dari usia muda, hinggasuka opera, untuk muzik dan tujuannya adalah untuk memupuk budaya muzik muzikal dan teater dari usia dini.

Dari tahun depan, inisiatif dan inisiatif lain ini akan menjadi undang-undang di sekolah untuk menjadi subjek kurikulum, jaminan untuk semua orang.

Bilakah sekolah bermula pada bulan September?

Seperti yang dijelaskan oleh Davide Faraone:

Itali boleh dan mesti bermula dari dua sumber terbesarnya: modal insannya dan warisan seni dan kebudayaan, diiktiraf dan dikagumi di seluruh dunia. Terima kasih kepada Sekolah yang Baik, teater menjadi subjek kurikuler dan bukan prolog untuk rekreasi atau pengajaran siri B, seperti dahulu. Ini adalah pemulihan penting yang disambut oleh lelaki dan perempuan dengan semangat dan semangat: ini menegaskan bahawa kita berada di landasan untuk masa depan pertumbuhan dan pembangunan.

Jadi inilah yang kita baca dalam Garis Panduan Strategik untuk kegunaan pendidikan aktiviti teater: sekolah mempunyai tanggungjawab untuk melatih orang-orang yang bertanggungjawab dan kaya pada tahap kebudayaan dan manusia dan seni pertunjukan mempunyai kaitan pedagogi yang tidak dapat dipertikaikan dan sangat berkesan jika digunakan fungsi pendidikan pendidikan.

Dari sudut pandangan ini, laktiviti teater ia secara jelas meninggalkan sifat tawaran kurikulum dan ditinggikan kepada pilihan didaktik pelengkap.

Aktiviti teater mesti dimasukkan ke dalamtawaran latihan dan pelan pengajaran tatatertib dan akan bertujuan untuk mendidik pelajar untuk menjadi pengguna dan pengeluar (pengarang, pelakon, pengarah, dll.) pertunjukan teater.

Video: PROFIL MAN BONDOWOSO 2018