"Kecurian" pada kanak-kanak: kenapa mereka mencuri?


Anak saya mencuri: bagaimana untuk bertindak dan apa yang menyembunyikan kelakuan ini

Dalam Artikel Ini:

Anak saya mencuri

"Kecurian" pada kanak-kanak adalah tingkah laku yang kerap, tetapi harus diperhatikan seseorang boleh bercakap mengenai kecurian sebenar hanya selepas 6-7 tahun. Sebelum usia ini kanak-kanak belum memperoleh konsep harta benda.
Bayi masih banyak "Egosentrik" dia hanya boleh melihat perkara-perkara sahaja dengan menggunakan pandangannya. Dia tahu apa maksud "saya", sebenarnya ia sendiri, tetapi tidak melihat pendapat anda, orang lain, dan lain-lain.
Prinsip dan etika moral adalah pencapaian yang masih jauh untuknya!
Walau bagaimanapun, selepas 6-7 tahun, hubungan dengan rakan-rakan memperoleh makna yang sangat penting dan kanak-kanak dapat menyedari untuk mengambil tindakan yang tidak menyenangkan kepada kawannya (perasaan bersalah tidak kelihatan...)

Apabila kanak-kanak biasanya mencuri ia tidak melakukannya hanya untuk nilai material objek itu ditolak. Biasanya, di sebalik kecurian, hampir selalu terdapat keadaan yang tidak menyenangkan dalam keluarga, persekitaran sekolah, hubungan dengan orang lain.
Seorang kanak-kanak melalui kecurian dia cenderung ingin mengambil semula apa yang telah diambil darinya. Biar saya jelaskan: kecurian kanak-kanak mengambil makna "penyelarasan". Ia akan menjadi sejenis "Pampasan diri" merujuk di atas semua kepada kasih sayang, pertimbangan, mendengar dan perhatian tokoh-tokoh dewasa yang penting untuknya.
Winnicott D., pakar pediatrik dan psychonexist, menekankan bahawa kanak-kanak itu dia mencuri terutamanya dari ibunya. Dengan mencuri wang dari dompet ibu, sebagai contoh, kanak-kanak itu akan cuba mengesahkan haknya atas aset yang difikirkannya semata-mata daripada kepunyaannya. Kecurian dalam kes-kes ini adalah gejala pemisahan emosi dari ibu yang belum dikerjakan kanak-kanak. Dan seolah-olah dengan isyaratnya anak itu berkata "Sekiranya saya tidak dapat dia sekurang-kurangnya saya akan merujuk kepada perkara-perkara..."

Jelas sekali keadaan boleh berbeza dari yang lain dan mengambil makna yang berbeza. Oleh itu, adalah perlu untuk menilai setiap episod secara individu dan mewujudkan makna simbolik objek yang dicuri kanak-kanak itu. Ia juga penting menganalisis siapa mangsa dan apa yang orang yang mencuri sesuatu bermakna kepada kanak-kanak itu?

Bagaimana untuk bertindak apabila kanak-kanak mencuri?

Bagaimana untuk bertindak balas jika kanak-kanak mencuri

Tingkah laku ini tidak boleh dipandang ringan sebaliknya mesti ditangani. Adalah penting untuk memberi tekanan kepada kanak-kanak (berusia 6 tahun ke atas) bahawa ini adalah tindakan yang tidak jujur โ€‹โ€‹dan cuba memahaminya.
Tetapi kita mesti mengelakkan stigmatisasi yang memalukan jenis itu "Anda pencuri, penjenayah..." ini adalah kata-kata yang sangat merendahkan untuk kanak-kanak.

Anak itu dia malu dan dia jarang tahu mengapa dia berkelakuan dengan cara tertentu!
Pelabelan dan menghina kanak-kanak sangat sedikit untuk menangani dan menyelesaikan masalah; sebaliknya, dengan cara ini ada risiko untuk membuat gusti lengan antara dia dan orang dewasa. Tuduhan oleh orang-orang yang emosi akan mendorongnya untuk menjadi lebih provokatif, jadi saya akan mencuri lagi dan lebih kerap.

Kita tidak boleh melupakannya kecurian adalah pengintip yang lebih mendalam dan jika ia tidak difahami dan diuruskan dengannya dapat mengkristalisasi dan membuka jalan ke arah tingkah laku antisosial di masa depan dalam masa remaja. Risiko remaja adalah dengan tepat pembentukan identiti diri negatif yang sering kita temui dalam kanak-kanak lelaki yang menunjukkan tingkah laku antisosial yang serius dan menduduki berita di akhbar!

Video: