Perkara yang perlu diketahui tentang kedatangan anak kedua


Perkara yang perlu diketahui sebelum anak kedua, bagi mereka yang berfikir untuk memperluaskan keluarga

Dalam Artikel Ini:

Perkara yang perlu diketahui sebelum anak kedua

Anda hendak mencuba petualangan mencari bangau untuk kali kedua? Tahniah! Tetapi tidak dikatakan bahawa semuanya akan menjadi seperti yang pertama kali. Sesuatu mungkin akan berubah, dan dalam beberapa cara ia akan lebih baik. Berikut ialah senarai perkara yang perlu diketahui sebelum anak kedua.

Nama kegemaran hilang

10 perkara yang perlu diketahui sebelum membuat anak kedua (10 gambar) Adakah anda hendak mencuba anak kedua? Berikut adalah sepuluh perkara yang perlu diketahui

Bagaimana untuk bertahan dua kanak-kanak

Tidak dinafikan hidup dengan satu kanak-kanak ia lebih mudah. Terutamanya apabila ia menjadi lebih besar, ia lebih mudah untuk dianjurkan untuk keluar, pergi bercuti, menghabiskan masa lapang dan tentu saja mengikutnya dalam sukan dan aktiviti-aktivitinya. Bagaimana dengan dua orang anak?

  • Jika mereka mempunyai lebih kurang umur yang sama boleh dianjurkan cuba mendamaikan aktiviti sukan dan ekstrakurikuler, mendaftarkan di sekolah yang sama juga membolehkan anda mengurangkan masa dan kesulitan yang berkaitan dengan perjalanan dan masa keluar.
  • Sekiranya mereka ada umur yang sangat berbeza adalah penting untuk memintanya kerjasama daripada bapa yang akan dapat menjaga, sebagai contoh, untuk membawa anak sulung bermain sukan manakala ibu menjaga anak bongsu. Tetapi ingat bahawa anak sulung, terutamanya jika dia adalah satu-satunya anak selama bertahun-tahun, boleh mengalami banyak kecemburuan untuk kedatangan saudara lelaki itu, jadi penting untuk mengatur supaya anda boleh menumpukan masa kepadanya sahaja: misalnya anda boleh menemaninya pada pesta ulang tahun rakan sekolah, atau menjadualkan petang setiap dua minggu untuk menumpukan kepadanya sahaja, membawa dia ke pawagam atau melakukan sesuatu yang tidak boleh dilakukan dengan bayi.

Sememangnya masa untuk diri sendiri ia adalah berharga. Jangan digalakkan: ia dapat difahami dan biasa bahawa anda berasa hebat pada hari-hari awal kesukaran juga untuk melakukan aktiviti mudah dan harian, apalagi jika anda mencari masa untuk pergi ke pendandan rambut. Tetapi ada kesabaran dan tahu bahawa ketika mereka berdua pergi ke sekolah dan menjadi lebih besar dan lebih mandiri, Anda juga akan dapat mencari waktu untuk mendedikasikan kepada anda sahaja. Dan jangan sampai ke godaan buat semuanya sahaja: minta bantuan, kepada nenek duna, rakan, kepada pasangan anda, dengan siapa anda harus selalu merasa yakin dan menyatakan perasaan yang sukar difahami.

Anak tunggal yang lebih baik?

Banyak pasangan Itali mempunyai satu kanak-kanak, seseorang dengan pilihan, orang lain dengan kewajiban, mungkin kerana mereka mempunyai anak pertama pada tahun-tahun dan ketika mereka menganggap mereka mempunyai yang lain, mereka tidak berjaya. Walau bagaimanapun, mempunyai satu-satunya kanak-kanak mempunyai kelebihan dan kekurangan:

  • yang faedah mereka pastinya berkaitan dengan major kemerdekaan dan kebebasan untuk hidup sebagai pasangan dan sendiri, untuk mengatur diri sendiri dengan lebih baik dan tanpa trauma atau kesulitan besar untuk cuti, kehidupan seharian. yang tanggungjawab, walaupun ekonomi, mereka lebih rendah dan selepas beberapa waktu dari kelahiran bayi ini, ia tidak akan sukar bagi pasangan dan ibu bapa baru, untuk mencari keharmonian baru, untuk membina semula keseimbangan yang mana semua ahli keluarga akan menikmati;
  • yang kelemahan mereka dikaitkan dengan semua fakta yang kita perlu bekerja lebih keras untuk mengelakkan mengenakan berat badan, tanggungjawab dan harapan kanak-kanak yang unik ini, kita mesti mengatur diri kita untuk mempromosikan kehidupan sosialnya, membina persahabatan dan hubungan peribadi dan emosional di luar teras kecil keluarga.

Bagaimana untuk menguruskan ketibaan anak kedua

Tidak mungkin untuk menafikan bahawa lketibaan anak kedua jet panik dalam keluarga yang bersandar baru-baru ini telah menemui irama stabil dan baki selepas kelahiran anak sulung. Mungkin saya kali pertama akan menjadi sukar: anak sulungnya akan berubah-ubah, akan cemburu dan sangat aktif meriah, sementara bayi memerlukan keamanan dan memanjakan. Rasa tidak mencukupi dan rasa bersalah terhadap semua orang boleh menjadi normal, tetapi janganlah kita dibanjiri oleh kesukaran dan ketakutan. Kami menyimpan semua orang bersama-sama, kami menganjurkan hari-hari membahagikan tugas antara ibu dan bapa, kita tidak mengharapkan kesempurnaan dari rumah, keluarga, diri kita dan kita memberi semua orang masa yang diperlukan untuk mengimbangi keadaan dan membina semula keharmonian.

Idea untuk menyediakannya untuk ketibaan seorang saudara lelaki

Sedang kakak ya atau tidak?

Ramai ibu berfikir bahawa mempunyai satu anak kedua adalah praktikal hadiah untuk anak sulung. Itu akan memberinya tokoh akrab yang akan bersebelahan dengannya sepanjang hidupnya dan di mana dia dapat menghitung. Dalam banyak kes ini adalah benar, dalam yang lain tidak: saudara-saudara berpendapat dan hubungan tidak semestinya idilis.

Oleh itu, janganlah kita hanya berfikir tentang memberi seorang saudara kepada anak kami hanya kerana itu "mereka akan tumbuh bersama", Tetapi di atas semua untuk meningkatkan jumlah cinta dan rangkaian hubungan emosi untuk seluruh keluarga.

Takut mempunyai anak kedua

Sudah tentu anda tidak bertanggungjawab untuk melakukannya, kami sering cenderung untuk mematuhi tekanan jenis sosial atau fmailiare: masih ada prasangka yang sangat berakar pada anak tunggal dan ada banyak orang yang memberitahu kita tanpa saudara lelaki akan menjadi rosak dan kesepian. Pada hakikatnya kehidupan kanak-kanak sahaja tidak begitu buruk dan jika anda benar-benar tidak berasa seperti menghadapi kehamilan yang lain tidak merasa bersalah.

Kenapa buat anak kedua

yang sebab untuk memilih untuk mempunyai anak lain boleh menjadi pelbagai:

  • anak sulung meminta kami seorang adik kecil secara bersungguh-sungguh;
  • kami mempunyai keluarga yang sangat kecil, datuk nenek tua, tidak ada bapa saudara atau sepupu untuk perlawanan kami, dan ia kelihatan adil untuk memperkayakan jaringan perasaan keluarga;
  • bapa bertanya kepada kami dan memberi jaminan kepada kami bahawa dia sudah bersedia;
  • kita hanya memikirkan kehamilan kedua: jika keinginan dan pemikiran berubah menjadi paku tetap, mungkin wajar untuk berfikir dengan serius tentang mempunyai anak kedua.

Bila hendak membuat anak kedua

Jelas sekali sukar untuk membuat keputusan anak kedua apabila yang pertama lebih matang dan baki sekarang tegas. Sekiranya kita mula bertanya pada diri sendiri ketika ia adalah masa yang sesuai untuk membuat anak kedua, kita mungkin tidak akan melakukannya. Sudah tentu bagi sesetengah ibu mungkin lebih mudah untuk berfikir mempunyai kehamilan kedua jarak jauh dari yang pertama: pusing penuh dalam gelung makanan bayi, lampin, menyusu, anda tidak takut untuk bermula lagi, terutama jika anak sulung hendaknya dilakukan tiga tahun dan dia akan pergi ke tadika.

Orang lain lebih suka meletakkannya jarak yang lebih besar antara satu kanak-kanak dan yang lain: dalam kes ini kita akan mempunyai kelebihan secara aktif melibatkan anak sulung dalam kedatangan saudara lelaki, tetapi mungkin perkara-perkara dari pandangan praktikal akan sedikit lebih sukar.

Video: 5 Tanda Nyata Bukti Kedatangan Dajjal Tapi tak Banyak yang Tahu Bahwa Kiamat Sebentar Lagi