Nasihat untuk foto cenderahati keluarga


Bagaimana cara mendokumentasikan, mengumpul dan menyusun foto cenderamata untuk keluarga. Nasihat seorang ibu untuk meraih momen yang paling indah tinggal bersama anak-anak mereka dan membetulkannya dalam imej

Dalam Artikel Ini:

Foto cenderahati untuk keluarga

Malah mereka yang tidak pernah begitu ghairah fotografi, apabila dia menjadi seorang ibu dia menjadi satu. Dari saat pertama kita melihat bayi kita di muka, hasrat untuk menghentikan masa adalah spontan dan tidak dapat dinafikan merebut masa yang selalu berlalu dengan cepat.

Apakah objek pertama yang datang ke minda untuk menyelamatkan jika rumah anda terbakar? Banyak yang akan menjawab "Album ini dengan foto keluarga". Imej-imej yang menawan momen-momen yang paling indah yang dibelanjakan bersama dapat menyampaikan lebih banyak emosi daripada mana-mana buku atau filem: kerana ia adalah kehidupan kita yang kita lihat mengalir melalui halaman. Itulah sebabnya penting untuk mengetahui bagaimana untuk mendokumentasikan peristiwa penting - hari pertama sekolah, Krismas, hari lahir, perjalanan - dan juga mengumpul dan menyusun foto kami.

Bagaimana untuk mengambil gambar kanak-kanak yang bagus

Cara mendokumentasikan, mengumpul dan menyusun foto

Apakah detik-detik yang tidak akan dilupakan dalam sejarah keluarga anda? Mungkin ada cuti yang diperintahkan, hari lahir, ulang tahun, matlamat yang paling penting. Tetapi terdapat juga lebih banyak kenangan peribadi: perjalanan ke taman pada hari yang cerah. Kali pertama anak kami melihat gelembung sabun, atau tenggelam kakinya di pasir, di laut.

Oleh kerana kami mempunyai telefon pintar dengan kami, mungkin tidak ada satu detik penting yang belum didokumenkan: cukup untuk mengetahui bahawa, dalam satu dekad, nampaknya rata-rata untuk menembak sekitar 70% lebih banyak foto - dan 10 tahun lalu sudah ada telefon bimbit! Tidak hairanlah, di atas semua kita ibu, kita benar-benar tenggelam oleh imej, dan menyusun semula mereka adalah salah satu tugas klasik yang kita terus menunda-nunda.

  1. Perkara pertama yang perlu dilakukan untuk menyusun semula foto secara kekal adalah pulihkan mereka dan taruh semuanya. Kami bercakap tentang mereka yang sudah dicetak, dan mungkin mereka berakhir di bahagian bawah laci dengan risiko kehancuran, dan terutama yang digital. Bekas, jika tidak ada negatif, mesti diimbas untuk salinan, terutama jika mereka penting.
  2. Kemudian anda mesti meneruskan memerintahkan mereka secara kronologi dalam folder pada PC, sebelum membuat sandaran pada pemacu keras luaran. Semasa kerja ini, perlu menghapuskan mereka yang hodoh, kabur, tidak penting. Mungkin kerja ini akan melibatkan anda untuk beberapa malam, dan anda akan mendapati bahawa tidak mungkin untuk mencetak semua foto dan menyimpannya dalam album.
  3. Kemudian tentukan matlamat. Adakah anda berminat dalam album untuk pembaptisan? Untuk tahun pertama kehidupan? Untuk percutian anda? Beri diri anda matlamat yang realistis dan cetak imejnya dengan sewajarnya.
  4. Bagi gambar yang sudah dicetak, tetapi anda tidak mahu dimasukkan ke dalam album atau bingkai, beli satu atau lebih kotak khusus foto: hanya dengan cara ini mereka akan dipelihara dengan baik sepanjang masa. Ingatlah bahawa foto keluarga adalah salah satu "aksesori perhiasan" yang paling indah. Internet dan sosial seperti Instagram dan Pinterest mereka penuh dengan idea yang indah yang mudah dibuat. Sebagai contoh, anda boleh membuat dinding imej dengan bingkai yang berbeza, atau diatur untuk membentuk bentuk geometri atau hati. Anda boleh membuat mereka mencetak pada kanvas dan membuat gambar yang cantik untuk ruang makan atau ruang tamu, atau buat pokok keluarga di dinding dengan melampirkan foto ke pokok yang dicat atau pelekat dinding. Atau anda boleh membuatnya buku skrap. Bingkai digital juga membolehkan anda memaparkan banyak foto pada masa yang sama dan merupakan hadiah indah untuk datuk dan nenek.

Cara untuk mengambil gambar anak-anak

Tambahan pula, hanya untuk kepentingan gambar keluarga Adalah baik untuk mengingati beberapa helah untuk tembakan kepada kanak-kanak.

  • Yang pertama ialah sentiasa mendapat ketinggian mereka. Sudah tentu, mengambil kanak-kanak dari atas boleh kadang-kadang baik, tetapi pada umumnya lebih baik untuk berjongkok dan juga mengambil beberapa tembakan dengan membawa mereka dari bawah ke bawah. Cuba untuk diri sendiri! Jika bukan telefon pintar anda mempunyai kamera yang membolehkan anda mengawal fokus, matlamat mata atau mata terdekat. Silap mata ini biasanya menjadikan imej itu lebih menarik lagi.
  • Ia kemudian diketahui bahawa keindahan foto adalah sebahagian besarnya pilihan cahaya, tetapi juga latar belakang ia mempunyai kepentingannya. Selalunya kanak-kanak mempunyai pakaian yang berwarna-warni, dengan corak atau watak, jadi bagus untuk mempunyai latar belakang sebagai "bersih" yang mungkin. Pastikan tiada tanda, tiang lampu, penumpang. Jika ia merupakan foto hari jadi, sebagai contoh, pastikan anak itu berada di hadapan kek dan sedikit lagi, bergerak tuala kusut, gelas kotor dan sebagainya. Jika anda mengambil gambar dua kanak-kanak bersama-sama, silap mata yang membuat imej lebih "nyata" adalah untuk memastikan bahawa mereka tidak kedua-duanya melihat ke arah sasaran, tetapi ia berpaling ke arah yang lain.
  • Dan ambil banyak foto, terutamanya apabila mereka tidak menyedarinya! Biasanya mereka adalah yang paling cantik. Akhirnya, kita mula terang.
  • Ia harus digunakan sebanyak mungkin cahaya semulajadi, jadi jika anda berada dalam persekitaran yang tertutup mengambil kesempatan daripada jam cerah hari ini dan minta kanak-kanak itu mendekati tingkap, mematikan lampu buatan. Secara umumnya, "cahaya yang baik" bermaksud cahaya yang menarik: biasanya "lebih lembut" lebih disukai, jadi ia juga perlu untuk mengelakkan matahari pada tengah hari.
  • Bagi yang komposisi foto, adalah objek aspek berjuta-juta peraturan dan juga pendapat yang bercanggah. Walau bagaimanapun, titik permulaan yang baik adalah tidak pernah meletakkan kanak-kanak di tengah-tengah imej, dan perhatikan peraturan pihak ketiga.

Apabila menghubungi seorang jurugambar profesional

Tidak perlu dikatakan, teknik ini tentu saja tidak menjadikan anda jurugambar ;-)! Dan dalam beberapa kes, ia mungkin berbaloi untuk menghubungi seorang profesional, terutamanya jika kita bercakap tentang foto penting atau yang anda ingin gunakan untuk memberi rumah anda, mencetaknya di kanvas atau juga dalam format yang besar. Lebih-lebih lagi, motivasi yang kurang remeh dan sedikit dipandang adalah untuk menangani seorang jurugambar, terutamanya untuk peristiwa-peristiwa penting dan unik seperti pembaptisan, akan membolehkan kita mempunyai foto-foto bersama-sama, dan terutama bagaimana kita benar-benar berinteraksi, dan bukan hanya gambar-gambar buruk yang diambil dari sesetengah saudara. Imej-imej itu akan mempunyai fokus yang lebih baik, cahaya optimum - juga dari segi pencahayaan subjek - dan di atas semua akan mempunyai artistik rasa bahawa orang-orang yang tidak melakukan profesion ini tidak akan dapat berimprovisasi. Dalam pengertian ini, mesti dikatakan bahawa setiap jurugambar mempunyai gaya peribadinya sendiri dan mencari yang mencerminkan kita yang paling akan membolehkan kita mempunyai beberapa imej keluarga yang menggembirakan dan menarik.

Video: #KATA Prie GS - CENDERAMATA