Membangunkan potensi bahasa dalam kanak-kanak 0 hingga 3 tahun: membaca dengan lantang


Apakah kelebihan membaca dengan lantang untuk kanak-kanak kecil?

Dalam Artikel Ini:

Bacalah dengan kuat dengan kanak-kanak

Saya tidak cukup bernasib baik untuk mendengar ramai bacaan dengan kuat, sebagai seorang kanak-kanak. Oleh itu, pada permulaan, dengan anak perempuan saya, saya perlu memahami dengan lebih baik, membandingkan diri saya dan menguji diri saya untuk memahami sebab-sebab yang lebih mendalam dan belajar untuk mendapatkan semula ruang membaca sehingga akhirnya dirasakan sebagai ruang intim. Ruang intim dan peribadi kekal: apabila saya belajar atau membaca sendiri, saya lebih suka membaca dengan senyap, nampaknya saya suara saya sendiri mengalihkan perhatian saya. Saya jiran yang hebat di perpustakaan, untuk memahami satu sama lain, jika anda tidak mempunyai tabiat berbisik!

Buku pertama mengenai emosi untuk kanak-kanak

Tetapi, dengan anak perempuan dan ayah saya, kita mula membaca bersama-sama dengan kuat dan perkara ini perlahan-lahan menjadi kebiasaan mesti... kita baca di atas permaidani, di atas sofa, di atas katil dan di meja, semasa sarapan pagi. Anak perempuan kami yang memanjangkan matanya dan tangannya, meraih buku, buku nota atau katalog mudah dan bertanya "Adakah anda membacanya, ibu?"
Seorang ahli falsafah Amerika yang hebat, W. Ong, telah menguraikan beberapa cadangan sangat mendalam mengenai hubungan antara orality dan bertulis: dalam usulnya, manusia moden dilahirkan dari budaya mulut, tetapi pada satu ketika ia menolak mereka untuk mendapatkan ruang sendiri otonomi pribadinya. Dengan cara ini, bagaimanapun, melalui bacaan lisan ke buku tertulis, dia kehilangan bahagian penting dari dirinya sendiri, kerana perkataan lisan "hidup seperti yang disegani di kalangan lelaki dan wanita".
Membaca dengan kuat kepada kanak-kanak dan kanak-kanak perempuan, di mana-mana umur, sebagai tambahan kepada banyak tindakan dan faedah lain yang dapat kita temukan, kita juga memulihkan nilai kuno, tertulis dalam sejarah kita dan "kanak-kanak itu merasakan" bersama-sama ", dilindungi dan selamat. Terdapat menunggu. Terdapat keseronokan. Terdapat komunikasi. Terdapat lebih banyak kehidupan.
Beritahu kami tentang pengalaman membaca dengan anak-anak kecil!

Halaman Facebook dan e-mel untuk terus berhubung

  • Bercakap dengan kanak-kanak: Kumpulan Facebook untuk sentiasa up-to-date dan bertukar pendapat
  • Jika anda ingin menghantar kami cerita, video atau gambar permainan anda dengan perkataan, tulis kepada: [email protected]

Video: General Agreement on Tariffs and Trade (GATT) and North American Free Trade Agreement (NAFTA)