Tumbuh dalam gelembung: hypacusia dan pekak bayi


Dr. Fabio Tomassetti, Pengarah Saintifik PiùUDITO, menjelaskan bagaimana diagnosis tepat pada masanya dan terapi awal adalah asas dalam rawatan pekak kanak-kanak dan hipoacusia

Dalam Artikel Ini:

Pekak bayi: diagnosis dan terapi

Pekak adalah salah satu daripada ketidakmampuan kongenital kanak-kanak yang paling biasa, yang mempengaruhi 1-3 bayi baru lahir dalam seribu dan 4-5% bayi dimasukkan ke dalam rawatan intensif neonatal. Oleh itu, ketulian adalah satu patologi kerap dengan akibat penting mengenai kehidupan hubungan anak-anak yang berkaitan dengan kemungkinan terjangkit dapat mengembangkan komunikasi lisan yang normal. Dr. Fabio Tomassetti, Pengarah Saintifik PiùUDITO, menerangkan dengan terperinci mengapa penting untuk campur tangan dengan segera.

Aktiviti yang berkaitan dengan kanak-kanak yang mengalami masalah pendengaran

Garis panduan antarabangsa Jawatankuasa Bersama mengenai Pendengaran Bayi, USA 2007 menunjukkan keperluan untuk memulakan terapi pemulihan prostetik dalam semua mata pelajaran bayi menderita kehilangan pendengaran dalam tempoh 6 bulan pertama dan diagnosis awal dalam tempoh 3 bulan. Prostesis pada petunjuk doktor Otorino atau Ahli Audiologi akan menjadi asas untuk mengaktifkan semua kawasan yang bertanggungjawab untuk menerima, menghantar dan menganalisis rangsangan pendengaran yang dirasakan.

Tujuan utama penyesuaian audioprosthetic dalam anak yang baru lahir adalah untuk mendapatkan pampasan dari kehilangan pendengaran secepat mungkin, untuk membenarkan kanak-kanak itu mencapaikemampuan didengar suara, bunyi dan bunyi di sekelilingnya.

Ini adalah asas untuk perkembangan bahasa dan untuk kematangan yang betul di kawasan pendengaran utama yang bertanggungjawab untuk analisis auditori yang betul. Atas sebab ini, agak sukar untuk menyesuaikan alat pendengaran dan, oleh sebab ini, orang-orang yang terlibat dalam terapi ini bekerjasama antara satu sama lain: Doktor Otorino atau Ahli Audiologi, Audiometris, Audioprostist, ahli terapi pertuturan dan yang terakhir tetapi yang paling tidak ibu bapa pesakit kecil.

Untuk mengelakkan kerosakan tidak dapat dipulihkan dalam pembangunan kognitif, penting untuk bertindak segera. Hypoacusies, walaupun ringan atau sederhana, jika berlarutan dari masa ke masa, boleh menentukan kesukaran mendengar dengan kehadiran bunyi bising - misalnya di dalam bilik darjah - dan di lokasi sumber bunyi - hanya berfikir tentang berapa banyak kapasiti ini penting walaupun hanya untuk menyeberang jalan dengan selamat.

Hipoacusia bayi, bagaimana untuk memahami jika kanak-kanak mempunyai masalah pendengaran

Ia juga berguna untuk mempertimbangkan bahawa a kanak dengan masalah pendengaran penting, ia tidak akan dapat menghasilkan semula bunyi kata-kata yang didengarnya, ia tidak dapat dikenang dan disegani oleh suara ibu dan ia tidak akan dapat menukar dengan baik bahagian yang baik dari semua pengalaman deria yang melaksanakan rakan sebayanya. Dan ini juga kekurangan rangsangan yang menangkap atau mengubah keadaan normal pembangunan pendengaran dan adalah baik untuk mengingati bahawa tempoh pekak sebelum diagnosis dan campur tangan-rehabilitasi prostat berkait rapat dengan kapasiti yang dikehendaki kanak-kanak untuk menyatakan dan berkomunikasi di masa depan.

Dr. Fabio Tomassetti menyimpulkan dengan menerangkan terapi secara terperinci:

Pada amnya umur disyorkan untuk penyesuaian audioproteik adalah dalam tempoh 6 bulan pertama kehidupan. Hari ini, untuk semua kanak-kanak umur kolaboratif, lebih 5 tahun hidup, PIARUS, melalui kajian yang berlangsung selama dua puluh tahun, telah berjaya membangunkan Protokol Audioprosthesis Baru, berdasarkan prosedur metodologi yang inovatif, yang digunakan semasa amalan mengawal selia bantuan pendengaran, yang memberikan hasil optimum untuk pemulihan persepsi pendengaran terbaik dalam kehilangan pendengaran, melalui pengimbangan semula optimum yang dapat dilaksanakan dalam setiap telinga pendengaran yang dirawat. Pengimbangan semula yang optimum menjadikan persepsi bunyi lebih seimbang dan ditakrifkan pada semua frekuensi yang masih boleh dikompensasi. Setakat ini, Protokol Audioprostetik Baru hanya boleh dilaksanakan dalam subjek kolaboratif, tetapi satu daripada matlamat masa depan kita juga akan menjadikannya terpakai kerana ketiadaan penyertaan oleh pesakit. Ini, esok, akan membolehkan kanak-kanak itu mendapat masa untuk pulih atau membolehkan keupayaan pendengarannya yang terbaik, mengehadkan sejauh mungkin akibat yang tidak dapat dielakkan berkaitan dengan semua pekak yang tidak dikompensasi melalui terapi pemulihan prostetik

Video: