Sediakan penyusuan susu ibu


Bagaimanakah anda menyediakan payudara untuk menyusu apabila kehamilan akan berakhir?

Dalam Artikel Ini:

Cara menyediakan payudara untuk menyusu

Payudara mula berubah dari minggu pertama kehamilan dan ketika kelahiran anak itu menghampiri banyak ibu hamil yang tertanya-tanya bagaimana untuk menyediakan payudara untuk penyusuan susu ibu. Mari cari cara untuk meneruskan.

Perubahan payudara semasa mengandung

Payudara mula berubah sejak minggu pertama matang: payudara membengkak, areola gelap, pigmentasi yang tidak teratur muncul di sekitarnya, tubercles Montgomery menjadi lebih menonjol dan terdapat rasa ketegangan dan berat.

Berapa kali sehari saya perlu menyusu?

13 soalan dan jawapan mengenai penyusuan susu (13 gambar) Terdapat banyak keraguan semasa penyusuan. Berikut adalah 13 soalan dan jawapan yang paling umum di kalangan ibu menyusu

yang puting ia sangat sensitif, walaupun rangsangan atau sentuhan yang minimum menjadikan ia menghulurkan dan mengeras. Payudara meningkatkan jumlah, kulit lebih ketat dan saluran darah menjadi kelihatan. Dari bulan kelima dan seterusnya, mereka mungkin stretch mark, iaitu coretan kemerah-merahan disebabkan oleh penyerapan serat anjal dermis. Kelenjar mamma diperbesar, vascularization meningkat dan terkumpul tisu adipose di sekitar lobula. Sekitar bulan keempat dari puting datang cairan serous dan beracun yang dipanggil kolostrum.

Menyediakan penyusuan susu ibu semasa kehamilan

Penjagaan payudara adalah penting dalam tempoh ini, kerana bersama dengan pemakanan yang betul, ia akan membolehkan ibu masa depan mengekalkan dirinya cantik dan untuk mengelakkan atau mengurangkan kerosakan, terutama untuk kulit.

Amalan mungkin setiap hari latihan khusus, akan membantu otot dan sendi untuk membubarkan dan menguntungkan organ dalaman, tulang belakang dan nafas. Apabila badan anda cair, minda anda akan berehat dan anda akan dapat melihat lebih jauh keharmonian batin dengan diri anda dan anak anda.

Ia boleh menjadi menarik dan produktif untuk melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti ini rakan kongsi, semasa latihan dan dalam latihan yang baik, seperti yang saya katakan sebelum ini, ulangi setiap hari di rumah. Pagi sebelum sarapan pagi atau petang sebelum makan malam adalah saat-saat yang ideal. Ruang ini mudah dikenalpasti di mana-mana rumah, kawasan seluas 2 m. x 2 m. ia lebih daripada cukup; ruang ini mesti bebas daripada halangan dan pengudaraan yang baik, gimnasium (juga terdapat di kedai serbaneka) atau permaidani menyelesaikan peralatan yang diperlukan.

Adalah idea yang baik untuk memakai pakaian yang selesa dalam kain semula jadi, tanpa logam.

Latihan mesti dilakukan dengan irama pernafasan. Jangan hentikan nafas semasa pergerakan, tetapi gunakan inspirasi untuk mempersiapkan pergerakan dan pernafasan semasa kerja otot. Nafas sentiasa perut; menghirup perut yang mengisi dan diafragma turun mengurutkan organ-organ dalaman. Exhaling, otot perut perlahan-lahan kontrak dan pergerakan tidak boleh menjejaskan rusuk kecuali pada masa yang kemudian.

Latihan untuk meningkatkan nada otot dada (payudara)

  1. Sertai tapak kaki tangan dan angkat siku sehingga tinggi dada; tolak tangan terhadap satu sama lain. 10 kali
  2. Urut - lulus tangan kanan dari bahagian luar payudara kanan ke atas. Ulangi dengan tangan kiri gerakan yang sama untuk payudara kiri 10 kali setiap sisi
  3. Arahkan lengan dan lakukan gerakan gunting yang lebar sebanyak 10 kali

Apa yang perlu dimakan untuk menyusu

Untuk lebih baik menjalani tempoh kehamilan, kita mesti memberi perhatian kepada diet, yang tidak boleh menggandakan seperti yang pernah dikatakan, tetapi mesti seimbang dari bulan pertama kehamilan. Makan banyak sayur-sayuran dan buah-buahan segar, produk tenusu, daging tanpa lemak, ikan, ayam, roti dan pastri gandum, serta sesuai untuk keperluan saat ini, memastikan pengambilan pemakanan yang betul dan mengelakkan keuntungan berat badan yang berlebihan. dalam sayur-sayuran, seperti bayam, lada, pasli, dan buah-buahan sitrus mengandungi vitamin A dan C, juga berguna terhadap penampilan stretch mark; Vitamin B terdapat dalam yis brewer, E dalam kuman gandum, K hadir dalam sayur-sayuran dan terutama dalam tomato dan kubis, vitamin D dalam susu dan derivatif. Sekiranya wanita itu tidak mengambil terlalu banyak berat semasa mengandung, dia boleh mendapatkan garis lebih mudah selepas bersalin payudara, diperbesarkan hanya oleh kenaikan berat badan yang betul dan semula jadi, pasti akan kembali ke bentuk idealnya walaupun selepas ibu dan menyusu.

Nasihat untuk laktasi pada waktu malam

pakaian

Semasa mengandung anda perlu menyokong payudara dengan a bra sentiasa bersesuaian dengan perkembangannya dan perubahannya. Pakaian harus sentiasa dibasuh dengan baik, terutama apabila anda mempunyai rembesan cahaya dari puting itu dan, dalam beberapa bulan kebelakangan ini, puting harus dilindungi oleh kasa steril.

kebersihan

Payudara pergi Berhati-hati dibasuh, terhidrasi dan puting keras dengan urutan untuk menyediakan mereka untuk menyusu. Penghidratan boleh didapati dengan produk tertentu atau dengan minyak badam manis yang ringkas. Hujan yang panas dan sejuk merangsang payudara dan puting, perkara penting ialah melakukannya dengan lembut dan tanpa keganasan. Melakukan spongking dan mengurut perlahan-lahan dengan sarung tangan tidak terlalu kasar adalah sangat baik jika diikuti dengan geseran dengan bahan emolien seperti mentega shea atau krim untuk puting susu. Semua ini dikaitkan dengan pergerakan yang sesuai yang dilakukan dengan hujung jari, membuat bulatan yang bermula dari pangkal ke arah puting yang perlu dibengkokkan sedikit, ia memihak kepada extroflexion.

Video: 9 PERKARA PENTING SBG PERSEDIAAN IBU HAMIL UTK MENYUSUKAN BAYI...