Perjalanan: menemui Krakow

Krakow adalah bandar yang penuh dengan pesona dan sejarah yang masih membolehkan pelancongan murah

Dalam Artikel Ini:

apabila Ryanair telah menjual penerbangan Milan-Krakow untuk hanya 3 euro dan tidak mustahil untuk mengambil kesempatan daripada itu dan jika kami menambah tawaran Octopustravel yang ditawarkan selama 25 euro pada satu malam bilik tiga dengan sarapanHostal Freedom jadi tidak ada alasan untuk tinggal di rumah (READ).
Krakow adalah sebuah bandar yang benar-benar hebat, penuh sejarah dan daya tarikan dan masih mempunyai harga menarik untuk pelancongan murah.
Berlepas dari Bergamo pada jam 11 pagi dan ketibaan selepas satu setengah jam. Sebaik sahaja anda tiba dilapangan terbang di Krakow, kami segera pergi ke titik maklumat pelancongan untuk mendapatkan peta dan kemudian ke ATM, yang terletak hanya bertentangan, untuk mempunyai sedikit Zloty untuk perbelanjaan pertama kami: pengeluaran wang dengan ATM adalah cara paling selamat dan paling murah untuk menukar euro, atau terdapat hampir di mana-mana Kantor (pertukaran mata wang) tetapi berhati-hati kerana bayaran pertukaran boleh menjadi sangat tinggi. Kira-kira 100 euro sesuai dengan 393 zlotys.
BACA JUGA: Perjalanan dengan kanak-kanak, Fuerteventura
Untuk mencapai pusat bandar, yang terletak kira-kira 10 km, terdapat beberapa alternatif, yang paling banyak digunakan adalah untuk mengambil kereta api tidak jauh dari lapangan terbang dan dihubungkan dengan bas ulang-alik percuma tetapi jalannya sangat singkat sehingga anda dapat dengan mudah mencarinya dengan berjalan kaki, tiket juga dapat dilakukan di dalam mobil. Kami telah memilih untuk bas 292, terminal itu terletak tidak jauh dari pintu keluar terminal di sebelah kanan, kerana ia akan membawa kita ke kawasan berhampiran hotel kami tanpa perubahan lanjut dalam masa 40 minit. Kami membeli tiket di lapangan terbang dari kiosk syarikat pengangkutan dan kosnya adalah 3 zlotys untuk tiket, kira-kira 75 sen, Matteo 4 tahun masih tidak membayar.
Sudah tentu anda boleh menempah pemindahan dari hotel ke lapangan terbang, hanya carian mudah di google dan anda akan mendapati beberapa syarikat yang menawarkan perkhidmatan, dalam hal ini kadarnya antara 35/40 euro a / r.
Sebaik sahaja kami tiba di asrama kami membongkar dan menyewa tuala, 2.50 zlotys kira-kira 1 euro dan kemudian tanpa kesulitan kami berjalan ke arah Piazza del Mercato, jantung Krakow.
Dua perkataan di asrama: seperti dalam semua asrama mesti mempunyai semangat untuk mengatasi impak pertama dan prasangka tetapi mengatakan ini saya ingin mengatakan bahawa tidak ada yang iri kepada banyak Itali 3-bintang, bilik yang ditugaskan kepada kita adalah besar dan selesa, dengan bilik mandi peribadi lengkap dengan segala-galanya. Ingin mencari kelemahan, diabaikan antara lain, mengingat nisbah kualiti / harga yang sangat baik, kita perlu mengatakan bahawa tidak ada TV di dalam bilik dan bahawa katil adalah satu tetapi mereka tidak kelihatan butiran asas (READ), sebaliknya, sekurang-kurangnya bagi kami, lokasi yang sangat baik, kira-kira 20 minit berjalan kaki dari pusat bersejarah, pembersihan bilik dan kesopanan kakitangan yang teliti.
Tetamu menyediakan perkhidmatan sarapan sendiri, sama seperti di rumah, bilik besar dengan dapur penuh, dan perkara ini saya harus mengakui saya sangat terkejut tetapi tidak mengambil masa lama untuk memasuki semangat kehidupan masyarakat. Ini pengalaman yang baik yang akan saya lakukan dengan mata saya ditutup, semua orang mempunyai tugasnya: suami saya bersedia sarapan pagi, saya membasuh pinggan mangkuk (tentu saja kita) dan Matteo, hanya untuk mula bertanggungjawab, bertanggungjawab untuk membersihkan meja.
yang persegi ia hebat, dengan pesona masa lalu, perhatian telah ditangkap oleh ramai orang kereta kuda dan kerana ia adalah salah satu daripada perkara-perkara yang kami benar-benar mahu lakukan, kami memulakan percutian kami dengan lawatan yang baik ke bandar. Kadar yang saya fikir adalah standard: 50 euro 1 jam, 25 euro selama setengah jam.
Krakow cantik. Jurulatih dalam perjalanan telah membuat improvisasi pemandu pelancong yang menunjukkan mata yang paling menarik, dalam bahasa Inggeris anggaran, dan membawa kita semua melalui pusat untuk sampai ke jantung suku Yahudi: daerah bersejarah Kazimierz, yang dikenali sebagai pusat komuniti Yahudi kota dari abad keempat belas hingga perang dunia kedua. Filem terkenal ditembak di kawasan kejiranan ini Senarai Schindler oleh Steven Spielberg.
Kembali ke Dataran Pasar, dari mana kami pergi, kami duduk untuk menikmati yang pertama kami bir Poland, benar-benar baik, di salah satu daripada banyak bilik yang menghadap ke dataran.
BACA JUGA: Keluarga bercuti, bagasi untuk setiap kesempatan
Kurungan kecil: makan dan minum di Krakow ia sama sekali tidak mahal, di restoran di 3 kita tidak pernah menghabiskan lebih dari 30 euro, tidak membuat kita terlepas apa-apa dan dapur, terutama daging, sangat baik; untuk memberi anda beberapa contoh menu kanak-kanak, di tempat pelancongan berhampiran Wawel, tarikan utama bandar, kos kira-kira 2 euro.
Saya tidak akan menghuraikan jadual perjalanan pelancong, kami telah mengikuti yang ditunjukkan oleh Lonely Planet, boleh dilaksanakan dalam masa kurang dari 2 jam di mana kami melawat Katedral yang indah, bayaran masuk 6 zlotys, lebih dari 1 euro, halaman Collegium Maius malangnya sebahagiannya ditutupi oleh perancah, jadi kami tidak dapat melihat jam animasi yang terkenal dan Basilika San Francesco dan San Domenico.
Di internet kami mendapati kajian yang baik di sebuah restoran tidak jauh dari dataran, jadi kami memutuskan untuk makan di sana; kami sampai di dataran Szczepashi di mana restoran Oko Morskie terletak, sangat bagus, dengan pelayan-pelayan di kostum, muzik live dan suasana tradisional, di sini kami merasakan pierogi yang terkenal, masakan Eropah Timur yang tipikal, mirip dengan ravioli dengan tambalan yang berbeza, kedua-duanya lazat dan manis, menu juga dalam bahasa Inggeris supaya anda tidak perlu banyak kesukaran untuk memilih apa yang hendak dipesan.
BACA JUGA: Cuti di Alsace
Di pintu keluar kami tertarik dengan banyak teriakan kegembiraan, dan kami kagum dengan penggunaan yang dibuat oleh mata air dari alun-alun: taman permainan air yang biasa digunakan oleh anak-anak tempatan kerana kebanyakan mereka dilengkapi dengan pakaian dan sandal plastik. Sememangnya Matteo juga menyertai dengan serta-merta, dengan banyak keseronokan: ini tidak dilaporkan dalam mana-mana panduan dan ia benar-benar satu pertunjukan cahaya yang unik (READ).
Keesokan harinya kami mendedikasikannya untuk melawat Istana Wawel, kediaman kuno raja-raja, tanpa keraguan laman pelancongan yang paling dikunjungi. Kunjungan itu sangat menuntut, kemasukan pelancong sangat sengit walaupun kami berada pada hari kerja, kami melihat bilik-bilik perwakilan, pangsapuri-pangsapuri diraja (yang terakhir adalah penyelesaian yang sebelumnya dan saya fikir anda juga boleh keluar jika anda mempunyai sedikit masa) dan alat ganti, bukannya menarik, dengan kepingan yang sangat berharga. Katedral ini tidak dapat kita lihat kerana beratur panjang yang telah dibentuk di pejabat tiket. Saya telah membaca bahawa mungkin, dengan membayar sedikit bayaran tambahan, untuk menempah lawatan terlebih dahulu dan mungkin ini adalah salah satu kes di mana ia lebih baik untuk berbuat demikian. Bahagian lawatan kastil yang paling popular, terutamanya oleh kanak-kanak, adalah yang membawa kepada naga bernafas api, anda boleh dengan mudah mengakses istana yang turun tangga yang membawa ke bawah tanah, mengingatkan saya begitu banyak labirin istana Budapest, di pintu masuk adalah patung Naga asap dan sudah tentu di sekeliling banyak gerai menjual alat-alat pada naga semua jenis. Matteo sangat gembira, mempunyai naga kecilnya dan akhirnya menjadi "kuda"dan sudah kerana, untuk meringankan lawatan ini (READ), Saya mencipta sejenis harta karun di mana, sebelum tiba di naga, kita perlu melalui bilik-bilik yang berlainan di istana.
BACA JUGA: Cuti keluarga, Budapest dengan anak-anak
Legenda naga Wawel
Smok, juga dikenali sebagai Dragon Wawel Hill atau Dragon Wawel, adalah naga terkenal dalam mitologi Poland. Legenda mengatakan bahawa dia tinggal di sebuah gua di bawah Bukit Wawel, di tebing Sungai Vistula. Setiap hari, naga mengembara rantau ini memusnahkan segala yang dia hadapi, membunuh orang dan memakan tanaman, naga sangat menyukai gadis-gadis muda, yang satu-satunya perkara yang nampaknya menenangkannya, oleh sebab itu penduduknya, untuk menghindarinya kemusnahan, mereka terpaksa meninggalkan seorang gadis muda di hadapan guanya setiap bulan. Raja ingin mengakhiri pembunuhan beramai-ramai ini dan menjanjikan anak perempuannya dalam perkahwinan dengan sesiapa yang membunuh naga itu. Hanya anak lelaki yang miskin bernama Szewczyk Dratewka yang menerima cabaran itu: dia memenuhi seekor domba belerang dan meletakkannya di depan gua naga yang setelah makan kambing itu menjadi sangat haus dan mulai meminum air sungai Vistula. Selepas minum setengah air sungai, naga meletup, dan Dratewka berkahwin dengan anak raja raja, seperti yang dijanjikan.
Legenda naga sangat terkenal di Krakow begitu banyak sehingga di mana-mana anda boleh membeli draget bagus dan di restoran Menu smok, yang kemudian diterjemahkan adalah menu untuk kanak-kanak dengan banyak imej naga.
Ketika kami meninggalkannya adalah 2 pas dan seperti biasa saya keluar dari agenda saya nama restoran lain tidak jauh dan saya benar-benar mengesyorkan: Pod Wawelem di ul. Gertrudy 26.
Lawatan kami ke Krakow berakhir dengan berjalan kaki ke Pintu Florianka, melawat Barbican dan, atas permintaan Matteo, berenang terakhir di mata air. Saya harus mengakui bahawa Krakow adalah kecil tetapi 2 hari tidak mencukupi, saya cadangkan sekurang-kurangnya tinggal 3/4 hari untuk juga termasuk lawatan ke lombong garam terkenal dan kem-pusat tumpuan Auschwitz-Birkenau, lawatan paling popular di kawasan itu sebagai tambahan kepada lawatan Pope John Paul I, yang merupakan uskup di Krakow.
BACA JUGA: Lawatan di lembah Piedmont
Di tapak lombong garam ia sangat jelas dijelaskan bagaimana untuk tiba dengan pengangkutan awam dan kos tiket yang, dari segi tempat, agak "asin". Juga dapatkan Auschwitz ia tidak sukar, dari stesen Krakow banyak bas dan kereta api pergi untuk tempat yang sedih dan terkenal ini di kota anda agensi menganjurkan lawatan ke ladang, walaupun anda boleh menyusun segala-galanya dengan penjimatan kecil, di kalangan semua saya melihat agensi itu Cracow City Tours yang saya rasa membuat harga yang baik, risalah mereka mengiklankan harga-harga ini:
Auschwitz-Birkenau 90 zł, 80 untuk pelajar (kira-kira 22 euros), lombong garam 100 zloty kira-kira, 25 euro. Dalam amalan, dengan kurang daripada 50 euro setiap orang, masalah lawatan telah diselesaikan, juga oleh risalah, agensi menawarkan peluang untuk melakukan kedua-duanya pada hari yang sama. Satu lagi lawatan ke Zakopane dan gunung Tatra, 159 zlotys, kira-kira 39 euro, atau anda boleh berakit dengan rakit sepanjang gelung sungai Dunajec, 240 zlotys, kira-kira 59 euro.
Untuk butiran lebih lanjut mengenai lawatan saya merujuk anda ke portal mereka.
Kesimpulan Krakow adalah sebuah kota yang indah, penuh dengan sejarah, seni dan, meskipun aliran wisata yang hebat, masih merupakan destinasi yang terjangkau, yang disarankan untuk semua orang.
Chiara Saffioti

Video: Barbie i zakupy w Lumpeksie / Shopping routine - Bajka po polsku z lalka Barbie