Transplantasi rahim bukan hidup adalah revolusi terhadap kemandulan


Pakar sakit puan wanita Claudio Giorlandino menerangkan kepada kami mengapa kelahiran bayi pertama berkat transplantasi rahim dari seorang wanita mati adalah kejayaan besar

Dalam Artikel Ini:

Pemindahan rahim tidak hidup

Kelahiran pertama kanak-kanak yang berlaku kerana transplantasi uterus dari seorang wanita mati, yang berlaku di Sao Paulo, Brazil "adalah kejayaan besar. Pembiakan dan genetik yang dibantu oleh perubatan telah membolehkan kita mencapai matlamat yang tidak dapat dibayangkan sehingga baru-baru ini, dan sekarang, dengan kaedah ini, kita dapat mengatasi walaupun faktor terakhir yang dianggap tidak dapat diatasi: bahawa ketidaksuburan mutlak faktor rahim ".

Transplantasi usus

Dia berkata demikian pakar sakit puan Claudio Giorlandino, ketua pengarang Pertubuhan Perubatan Ibu Fetus Itali, mengulas berita yang diterbitkan dalam jurnal ilmiah 'Lancet'.

Kemungkinan pemindahan rahim dari seorang penderma kepada seorang wanita telah diuji empat tahun lalu - kata pakar - Ia adalah 2014 apabila demonstrasi pertama dilakukan dari satu wanita yang hidup ke yang lain. Tetapi strategi yang dikaitkan dengan pemindahan penderma hidup pastinya lebih menguntungkan daripada mayat, kerana vascularization lebih ketara dan kapal rahim boleh dikendalikan dengan cara yang lebih baik untuk transplantasi. Teknik-teknik ini sangat halus dan umumnya hanya disediakan untuk ahli-ahli yang hebat dalam pembedahan onkologi ginekologi.

Transplantasi antara hidup "dengan itu menawarkan kemungkinan yang lebih besar untuk merancang campur tangan - terus Giorlandino - dan juga mengurangkan masa iskemia sejuk, yang berpotensi menghasilkan kadar kejayaan yang lebih tinggi. Jadi pemindahan dari donor bukan hidup adalah kejayaan besar. Malah, pendekatan ini membuang had yang dikaitkan dengan masalah etika, sebagai akibat daripada risiko menjalani prosedur pembedahan yang agak invasif, dan yang sah ".

Perlu dipertimbangkan bahawa penderma kehilangan potensi untuk menjana mengalami kemerosotan kekal keupayaan pembiakannya. Kedua-dua strategi - dari penderma atau mayat hidup, pakar menyimpulkan - tidak saling eksklusif dan, memandangkan kekurangan rutin uterus dan jangkaan permintaan masa depan yang dijangka, kedua-duanya mungkin diperlukan.

Video: