Perjalanan dengan kanak-kanak: Cinque Terre

Pemandangan dan pemandangan luar biasa, minyak wangi dan wain, kampung-kampung kecil dan berjalan kaki: semua ini dan banyak lagi adalah Cinque Terre

Dalam Artikel Ini:

Salah satu cuti pertama dengan sedikit Matteo adalah di Cinque Terre, dipilih untuk pakej tiga hari yang mudah didapati di internet tetapi terutama untuk berdekatan dengan rumah: perjalanan dengan kereta, kami tidak mahu menekan bayi dengan terlalu banyak batu.
Seperti biasa kami bermula dari Genoa pada waktu yang baik, perjalanan tidak akan lama tetapi kami masih ingin memulakan cuti kami secepat mungkin. Perhentian pertama akan menjadi hotel, yang terletak di Beverino, sebahagian kecil dari pedalaman sekitar 20 minit memandu dari Levanto. Hotel ini sangat ciri dan telah diperoleh dari pengubahsuaian sebuah bangunan kuno, pemiliknya ramah dan baik, pemandangan lembah itu indah dan harganya bagus, Matteo tidak dibayar kerana di bawah umur tiga tahun
Letakkan beg pakaian dan buka bagasi untuk pergi Levanto, yang boleh ditakrifkan sebagai pintu Cinque Terre; seperti yang kita katakan perjalanan antara Beverino dan Levanto adalah pendek dan juga sangat santai, tiba, kami meninggalkan kereta di tempat letak kereta berhampiran stesen, kadarnya adalah setiap jam dan setiap hari, 1 euro sejam, 9 euro sepanjang hari dan kemudian jauh untuk menemui semula bandar yang indah itu.
Sebelum berjalan kaki di laut ada yang indah taman permainan, kami tinggal di sana banyak dan apabila kami melihat kanak-kanak itu cukup letih, dengan tindakan kekerasan, kami memuatkannya di kereta dorong di mana ia tertidur dalam beberapa minit dan kemudian kami berjalan-jalan. Ia adalah hari yang indah walaupun kita berada Oktober, kita berubah menjadi separuh lengan. Saya cadangkan untuk mengelakkan tempoh puncak (Ogos, Paskah dan hujung minggu yang panjang) kerana pada musim yang lepas itu hebat. Kami menghabiskan waktu petang bersiar-siar di sepanjang persiaran, kami duduk di salah satu bangku yang banyak dan apabila bayi bangun, kami memberi kami ais krim yang bagus; untuk Matteo ke krim, yang menelan sebagai makanan ringan.
Keesokan harinya, sarapan yang lezat dan kemudian kembali ke Levanto, di mana kami meninggalkan kereta (ini akan menjadi cuti perayaan kita, sebenarnya, bagi mereka yang tidak dikenali dengan Cinque Terre, kita harus mengatakan bahawa mereka menjadi lebih baik dalam kereta api bahawa di dalam kereta), kami membeli satu kad perkhidmatan harian di stesen dan naik kereta api ke Riomaggiore, dari mana jalan biru yang menghubungkan dengan Monterosso. Laluan penuh indah dan sebelum saya sampai di Matteo saya telah mencuba tangan saya di laluan ini, untuk orang yang terlatih, membuat beberapa perhentian dalam pelbagai titik penyegaran dan lawatan yang dilampirkan di kampung-kampung, boleh dilaksanakan dalam satu hari. Tetapi dengan seorang kanak-kanak kecil, kita lebih memilih untuk memilih sebahagian sahaja dari jadual perjalanan ini, mungkin yang paling menggembirakan dan paling dikenali, atau Melalui dell'Amore; hamparan jejak ini juga merupakan satu-satunya yang boleh dilakukan dengan selesa di kereta dorong.

Di pintu masuk ada pejabat tiket, untuk beberapa tahun untuk melawati laluan itu adalah perlu untuk mendapatkan tiket, yang hasilnya digunakan untuk penyelenggaraan dan pembersihan laluan; jika anda telah membeli kad terre 5 hanya menunjukkan jika tidak, kos adalah € 5 seorang. Jalannya indah, hanya melintasi ambang jalan cinta Matthew segera dipukul dengan banyaknya padlocks berselerak di seluruh tempat, dia mahukan juga, yang dengan hati ibu dan saya mencair seperti tongkat mentega di hadapan pengisytiharan cinta lelaki dalam hidup saya.
Kembali ke kereta yang kita naik, kali ini mengambil jalan yang menuju ke arah Riomaggiore, kami berhenti di Sanctuary of Soviore, pemandangan pemandangan jurang; selepas mengambil kopi dan melawat gereja kami berangkat semula ke Volastra, kami berhenti di bilik bawah tanah Cinque Terre dan membeli wain dan selai manakala seorang lelaki yang sangat baik menerangkan pelbagai proses winemaking. Kami menamatkan hari kami dengan Sanctuary of Montenero, benar-benar sebuah permata, terletak di atas Riomaggiore dan untuk mengaksesnya, kami terpaksa meletakkan bayi di ransel dan membawa anggur berawan tetapi saya memberi jaminan bahawa ia berbaloi, dari sana anda boleh menikmati pemandangan 360 darjah taman Cinque Terre dan bukan sahaja !! Sanctuary berfungsi sebagai kawasan penyegaran, bar dan restoran dengan meja dan kerusi juga di luar dan merupakan tempat yang indah !!! Restoran hebat, saya makan di sana beberapa kali, makan dengan baik dan tidak menghabiskan banyak.
Kami tiba pada hari ketiga dan terakhir; Kami akan pulang malam ini tetapi sebelum kami pergi, kami mahu melawat Bonassola, sebuah perkampungan nelayan kecil di sempadan Cinque Terre. Di Bonassola saya nasihatkan semua orang untuk melawat Madonnina dari Punta, berjalan kaki yang baik yang kami lakukan di jalan asfalt tetapi tanpa lalu lintas dan di dalam naungan pine wangi. Di sepanjang jalan terdapat beberapa bangku untuk berehat dan menikmati pemandangan laut dan beberapa meja berkelah. Dalam perjalanan pulang kami berhenti di Sestri LevanteSebenarnya kami ingin membiarkan Matteo mengetahui surga ini dari Liguria kami yang indah, khususnya Bay of Silence. Teluk ini sangat luar biasa, terdapat banyak pelancong di pantai dan saya ulangi pada bulan Oktober. Ia adalah hari yang indah, ia sangat baik, Matteo gembira bermain dengan pasir dan saya sangat bangga melihatnya membesar dan membuat penaklukannya sedikit...