"Masa Perut" atau masa permainan pada perut


Pediatrik memberitahu kami tentang pentingnya masa perut, masa permainan pada perut. Latihan di perut yang boleh dilakukan oleh bayi baru untuk mengembangkan kemahiran motornya

Dalam Artikel Ini:

Latihan perut bayi baru lahir

Kanak-kanak mesti bermain dengan ahli keluarga dan khususnya dengan ibu. Inilah yang masa perut, salah satu momen paling penting dalam permainan untuk fisiologi perkembangan bayi dari 0 hingga 9 bulan dan sudah pasti sehingga dia belajar merangkak dan meneroka dunia di sekelilingnya. Masa perut bermaksud "masa pada perut", Maksudnya letakkan bayi pada perut hanya apabila dia belum dapat duduk, beralih ke semua empat.

Kami meletakkan bayi di atas permaidani mungkin:

  • serat semulajadi, untuk mengelakkan alergi dan oleh itu walaupun lantai permaidani tidak disyorkan, kerana harta mereka menjadi wadah debu halus, walaupun pembersihan harian;
  • ketat tanpa tepi, kerana mereka boleh dengan mudah melepaskan dan ditelan, dengan risiko berlakunya mati lemas;
  • tanpa rambut yang cetek, walaupun semulajadi, untuk alasan yang sama, dan mari kita mencuba perasaan baru, lihat perkara dan orang bukan dari bawah, tetapi di depan, di sebelah kanan dan di sebelah kiri, mari kita cuba dan ambil permainan dan letakkan objek dekat dengannya, untuk mengembangkan kemahiran motornya.
Latihan perut untuk bayi baru lahir: apa yang mereka ada

yang Institut Kesihatan Kanak-kanak dan Pembangunan Manusia Negara Negeri-negeri Amerika, dan dengan itu mengesyorkan, masa perut adalah salah satu momen penting untuknya pembangunan dan penguatan otot-otot kepala, leher dan leher, bahu, membantu mengelakkan plagiocephaly atau meratakan beberapa bahagian kepala, yang mudah disebabkan oleh keanjalan tengkorak. Tetapi masa perutnya ia juga membantu menguatkan otot-otot kaki, supaya kanak-kanak belajar mengembangkan kemahiran motor seperti roll atau rolling, belajar untuk mencapai dan menakluki permainan kegemarannya, meletakkan di dekatnya, menginjak kaki, dan akhirnya merangkak dengan baik.

Masa perut bermakna tidak membiarkan bayi berbohong pada bouncer kecilnya, di ovetto, untuk lebih banyak jam berturut-turut, seperti yang kadang-kadang berlaku, memikirkan bahawa ia adalah perkara terbaik untuk usia. "Tetapi ia adalah semula jadi untuk meletakkan bayi pada perut!", Katakanlah ibu-ibu. sesungguhnya, tetapi bila hendak bermula? sejak kelahiran?, berapa lama? ada cara untuk menghabiskan masa dan bagaimana?.

Khususnya, beri perhatian kepada:

  1. Jangan sekali-kali meletakkan bayi pada perut semasa tidur (hanya di belakang), untuk pencegahan SIDS atau kematian putih.
  2. Sentiasa mengawasi anak semasa waktu perut (contohnya: jika anda tidur semasa perut, letakkan semula di belakang anda) Ia telah menunjukkan secara meluas bahawa berinteraksi dengan kanak-kanak semasa waktu perut, contohnya bermain dan bercakap dengannya, menyanyi lagu, membuat muka dan semua perkara yang kelihatan bodoh dan bodoh, yang begitu asli kepada ibu-ibu baru, di satu pihak mereka menyokong ikatan ibu dan anak dan Di pihak lain, mereka merangsang bayi agar tidak bosan atau merasa kecewa untuk ditinggalkan di atas karpet atau selimut.

Mengapa anak anda memerlukan masa perut?

Setiap kanak-kanak perlu aktif sejak lahir, dan masa perut adalah cara terbaik untuk menggalakkan bayi bergerak dan mula membina kekuatan otot. Mereka yang tidak menerima masa perut boleh berkembang lebih perlahan daripada kanak-kanak yang melakukannya.

Apakah faedah masa perut?

Faedahnya banyak untuk bayi yang semakin meningkat: terletak pada perut anda membantu dia untuk menguatkan punggung dan bahunya, memberi dia peluang untuk menggerakkan tangan dan kakinya dengan cara yang berbeza, semua ini membantu mengembangkan kemahiran motornya, melancarkan, merangkak. Ia akan memberi dia lebih banyak kawalan ke atas kepalanya supaya anak itu dapat melihat dan mengelilinginya dan koordinasi dan keupayaannya untuk mengikuti perkara dengan matanya akan berkembang.

Bilakah saya boleh mula memberikan masa perut kepada bayi?

Tidak lama selepas kelahirannya. Apabila kanak-kanak itu terjaga, berjaga-jaga, gembira, dia diletakkan di atas selimut di atas lantai, di atas lututnya, atau di tangan ibunya atau ayahnya. Pada mulanya, bayi mengambil kedudukan yang agak berkerut, kemudian secara beransur-ansur lehernya melegakan dan kepala cenderung meningkat kedudukan yoga cobra mudah. Adalah penting bahawa bayi tidak dapat bersentuhan langsung dengan objek atau haiwan yang diletakkan di hadapannya dan mungkin kelihatan menakutkan kepadanya. Ia bermula dengan beberapa minit masa perut, dua atau tiga kali sehari, kemudian secara bertahap meningkatkan tempohnya. Adalah disyorkan untuk melakukan masa perut apabila bayi terjaga, bukan ketika tidur !, kerana tidur di perut boleh meningkatkan risiko kematian bayi secara tiba-tiba sindrom (kematian dalam buaian).

Bagaimana seorang kanak-kanak membesar bulan ke bulan dari 12 hingga 24 bulan

Bagaimanakah saya boleh menggalakkan bayi bergerak semasa waktu perut?

Pada mulanya bayi tidak dapat bergerak banyak, tetapi ia boleh digalakkan untuk menggerakkan tangan dan kaki anda, untuk memindahkan kepala anda dengan meletakkan wajah anda pada tahapnya sehingga dia menyadari anda berada di sebelahnya. Sekarang bercakap, buat bunyi lucu dengan mengetuk lidah anda, atau menyanyikan lagu atau lagu nurseri, menggosok belakang anda sepanjang tulang belakang. Semua ini akan menggalakkan dia untuk mula memindahkan kepalanya untuk melihat anda, dan dia akan cuba menggerakkan tangan dan kakinya kerana dia gembira mendengar nyanyian ibunya dan membuat bunyi bising.

Pada dua atau tiga bulan, dia boleh mula cuba tekan di atas lengan anda. Untuk menggalakkannya, gerakkan mainan kegemaran di atasnya, supaya rupa dibawa ke arah permainan dan lengan yang diangkat ke arah mainan.

Pada enam bulan, tangan, bahu dan belakangnya bertambah kuat. Kini adalah mungkin untuk meletakkan objek pada tahap matanya, tetapi pada jarak yang dekat. Ini akan menggalakkan kanak-kanak itu luruskanlah tangan kamu sepenuhnya cuba meraih mainan. Keseronokan itu dijamin, tetapi pastikan permainan ini tidak mengecewakan untuk pemain kecil!

9 bulan

Bagaimana kanak-kanak tumbuh bulan demi bulan (36 gambar) Langkah demi langkah ketika seorang anak membesar

Bagaimana jika kanak-kanak tidak suka berada di perutnya?

Ramai kanak-kanak tidak suka diletakkan di perut mereka pada mulanya, mungkin kerana merasa seperti pengalaman pelik yang menggangu dia dan membuatnya menangis. Menggalakkan dan tekun dengan manis setiap hari adalah yang terbaik, bermula dengan kecil, sesi pendek, meletakkannya pada perut anda selama satu atau dua minit, dan kemudian kembali ke belakang anda beberapa kali sehari. apabila kanak-kanak gembira dan bangun bangun. Suasana kanak-kanak tidak akan dipertingkatkan dengan pengalaman baru yang aneh ini.

Dan jika bayi mempunyai refluks?

Oleh itu, masa perut boleh menjadi tidak selesa dan menggalakkan refluks jangan pergi ke perut anda dengan segera selepas memberi makan.

untuk recap, masa perut ialah:

  • sebarang aktiviti yang menjaga anak anda berbaring dalam kedudukan terdedah pada permukaan sokongan keras - setiap kali anda, ibu, mula bermain dengan bayi anda semasa dia terdedah.

Masa perut boleh:

  • membantu kanak-kanak dari semua peringkat umur
  • menjadi lucu
  • mudah atau sukar, mencabar untuk anak anda
  • berubah ketika bayi tumbuh dan menjadi lebih kuat
  • menjadi momen yang hebat untuk mengikat ibu, bapa-anak, kerana ia membolehkan anda sentiasa bersama anak anda sepanjang masa perut

Video: