Jenis-jenis menangis kanak-kanak, bagaimana mengenali mereka


Yang menangis adalah satu-satunya alat komunikasi bayi, Dr. De Monte menerangkan bagaimana mengenali jenis-jenis bayi yang menangis untuk memenuhi keperluan anda

Dalam Artikel Ini:

Jenis-jenis bayi yang menangis

Semua kanak-kanak di dunia menangis dengan cara yang sama dan pada dasarnya untuk perkara yang sama. Jika bagi sesetengah orang ibu bapa menangis ia adalah peristiwa yang benar-benar normal dan oleh itu diterima, untuk orang lain adalah bahawa sesuatu yang menghasilkan kecemasan, gentar, masalah yang tidak dapat diterima. Dalam tiga bulan pertama kehidupan bayi menangis secara purata dua hingga tiga jam sehari.

Acara ini adalah satu-satunya cara untuk melaporkan permintaan, ketidaknyamanan, kerana ia tidak mempunyai kemampuan untuk bercakap. Menangis adalah yang sebenar sistem isyarat, panggilan apa-apa tetapi generik, isyarat yang bertujuan untuk membawa ibu dekat dengan bayinya, secepat mungkin. Ia adalah cara untuk bercakap, melatih orang lain untuk bertindak balas secukupnya.

Hubungan yang ditubuhkan antara ibu dan ibu bayi ia adalah unik dan istimewa dan terima kasih kepada saluran ini, untuk kepekaannya, ibu berjaya mencari cara terbaik untuk memahami apa yang bayi mahu berkomunikasi dan bertindak balas melalui payudara, ciuman, pelukan.
Selepas kelahiran semua tangisan mereka kelihatan sangat serupa, hanya timbre, akut atau modulasi yang berbeza-beza, jadi perlu beberapa waktu, beberapa minggu, kerana bayi baru belajar untuk berkomunikasi dengan lebih baik dan ibu bapa memahami nuansa yang tidak terhitung dalam penyuaran ini. Kanak-kanak mesti difahami, dihormati, membantu.

Jenis-jenis bayi yang menangis

Satu kajian beberapa tahun yang lalu dokumen dengan baik 7 jenis menangis, bergantung pada keperluan kanak-kanak.

  • PLAN FAME

Tanpa keraguan teriakan kelaparan, salah satu rangsangan kuat yang membawa bayi untuk memanggil, adalah yang paling banyak digunakan dan penting. Ia adalah bahasa yang terbuat dari jeritan yang semakin kuat dan sombong, yang memasuki otak dan menggoncang meninges, sehingga mereka ditawarkan payudara atau botol. Hanya dengan cara ini peniup boleh tenang, dan kadang kala semasa persediaan botol atau untuk mencari buritan. Banyak kali menangis ia isyarat terlambat, yang terakhir tanda-tanda kelaparan, yang mana kanak-kanak tiba tertekan, ketakutan, dengan pergerakan yang tidak diselaraskan agar tidak dapat menyusu dengan baik.

Sebelum menangis, kanak-kanak biasanya menghantar 3 isyarat:

  1. Isyarat pertama sepadan dengan snap lidah di langit-langit, atau pergerakan menghisap yang dihasilkan dengan bibir. Ini adalah tanda pertama selera ringan.
  2. Isyarat kedua berlaku apabila anak mula mencari payudara dengan memutar kepalanya di sana sini.
  3. Isyarat ketiga ditunjukkan apabila anak itu mula menghisap jari atau tangan atau pergelangan tangannya. Ia adalah lebih kurang masa yang sama apabila anak-anak yang lebih tua mula berubah dengan gugup di sekitar dapur bertanya Adakah ia siap? Apa yang anda makan?
  4. Tanda keempat kelaparan adalah apabila bayi mula menangis, kerana ketakutan, lapar dan sebab ini mungkin dia menyerang payu dara kerana dia kecewa. Di bawah syarat-syarat ini, ia menjadi sukar untuk membetulkan serangan yang dibuat dengan teruk atau kedudukan yang tidak berkesan dalam bahasa tersebut. Juga letih, mula menghisap, berpuas hati dengan susu pertama yang turun, kemudian, letih, tertidur tanpa makan jumlah yang tepat untuk kelaparannya.
  • TANAH UNTUK PANNOLINO KERAJAAN

Sekiranya kanak-kanak mempunyai lampin penuh dengan kencing dan pupu, oleh itu basah dan / atau kotor, dia menangis dengan sedih. Ini adalah isyarat yang mempunyai cap yang tidak menyenangkan, sakit hati, bukan kesakitan atau penderitaan. Orang yang baru dilahirkan adalah seorang lelaki kecil yang tiba-tiba terselap dari satu dunia ke dunia yang lain dan di mana segala-galanya berubah dengan drastik: cara untuk bernafas, memberi makan, menghibur dirinya, maka ada kotoran dan kencing yang tetap melekat pada kulit dan mereka bersusah payah. Singkatnya, dia mesti belajar untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan luaran dan ini memerlukan usaha, kekecewaan dan kesukaran yang besar di pihaknya yang akan meluahkan perasaan, sememangnya, dengan satu-satunya cara dia berkomunikasi, menangis.

  • LOJI PENUBUHAN DAN KERUGIAN

Ia adalah jeritan yang sangat kuat, tiba-tiba, terutama pada bulan-bulan pertama kehidupan. Ia akan sentiasa nyata apabila bayi itu terbangun dari tidur, tidak akan merasakan sebahagian dari dirinya sendiri yang kita panggil ibunya, tetapi pada hakikatnya ia dianggap sebagai "sekeping tubuhnya" (simbiosis psikofisikal ibu-ibu). Ini adalah tangisan dari keperluan eksistensial dan dengan menerimanya kita menyokong keperluan psikik dan membiarkannya tumbuh dengan baik, secara senyap-senyap, pasti disambut baik dan terus menerus. Dalam kebanyakan kes, seruan ini diselesaikan dengan mengambil bayi yang baru lahir / bayi di dalam lengan, lebih baik jika segera, tanpa menangis, kerana tiada nafas senjata dan ia tidak berperikemanusiaan untuk membiarkan bayi dan bayi menangis.

  • TANAH UNTUK STIMULUS TERHADAP KUAT

Frigna dan pengganti menangis dengan jeritan apabila dia terlibat rangsangan terlalu kuat: terlalu banyak bunyi bising, terlalu panas, terlalu sejuk, terlalu banyak matahari, terlalu banyak cahaya, terlalu banyak suara.

  • TANPA SELESAI

Dengan setiap hari berlalu, setiap ibu belajar mengenali dirinya jeritan yang baru lahir yang mengantuk dan dia tidak dapat tidur, dan apabila dia kelihatan baik dia mengeluh, menggosok matanya.

  • PLANT UNTUK DITERIMA DALAM ARM

Kedengaran anak yang ingin dijemput atau yang ingin dipindah atau berubah kedudukannya adalah semacam penyesalan berterusan yang diselang dengan jeda yang nampaknya menunggu untuk melihat apakah ibu telah menangkap permintaan itu.

  • TANAH UNTUK TINGGI KUAT

Kedengaran anak yang tidak bertolak ansur dengannya bau yang kuat rumah itu, aroma orang yang membelai atau memegang tangannya, asap rokok adalah seperti merengut anjing yang disertai dengan gerakan penghapusan dari sumber bau.
Selepas enam bulan, menangis menangis ia boleh menjadi ungkapan kebosanan atau kekecewaan kerana tidak mencapai matlamat yang diingini. Jika dia mahu mengambil objek dan tidak boleh melakukannya, jika dia mahu melakukan sesuatu dan kesilapan, dia boleh meletupkan jeritan marah atau meminta pertolongan untuk melakukan tugas yang kecil, tetapi baginya sudah sangat penting.

  • TANAH UNTUK TANPA

Kemudian ada yang menangis, seperti sakit kolik gas, sangat biasa sehingga hampir dianggap normal, ibu-ibu cepat belajar mengenali. Ia tidak ada kena-mengena dengan gas atau udara di dalam perut dan pencarian yang berlebihan dan susah dan preskripsi ubat farmakologi setiap spesies, selalu tidak berkesan. Ini adalah peristiwa yang dijelaskan dan dikelaskan sebagai kolitis. Menghadapi menangis ini, ibu bertanya kepada dirinya sendiri dan pakar pediatrik "Apa yang perlu anak saya? Kenapa awak menangis begitu banyak? ". Jawapannya sepertinya tidak penting, tetapi ini adalah: "Makanan, hubungan fizikal dengan anda, ibu, kulit anda, bau anda, kehangatan anda, memanjakan anda, kerana bayi yang baru saja baru menyusu dan selepas beberapa minit di tempat tidur kembali menangis, melemparkan diri ke dalam panik, tidak mempunyai kolik. Lebih mendalam, dia memerlukan hubungan dengan anda. "

Krisis menangis anak: bagaimana menangani mereka?

yang kolitis, yang mempunyai ekspresi tertinggi pada bulan kedua kehidupan, hilang dengan sendirinya dalam bulan ketiga / keempat kehidupan, meninggalkan hanya di dalam hati anda ingatan yang tidak baik. Telah ditunjukkan bahawa anak-anak kecil yang terperangkap di leher ketika mereka menangis menjerit dan dijepit, dimanjakan, dipahami akan esok anak yang lebih tenang dan lebih yakin terhadap yang berikutnya. Carian kenalan dengan payudara ibu bukan sahaja untuk makanan fizikal, tetapi juga pencarian untuk kasih sayang, keamanan dan pengesahan purba bahawa ia tidak akan ditinggalkan.

  • PLANT DI SUKU PERTAMA PERTAMA

Dalam mamalia kecil, penyuaraan yang tersembunyi jika ibu bergerak keluar atau dikeluarkan bergantung kepada pengaktifan segera di otak salah satu sistem perintah emosi asas: pemisahan kebimbangan panik, yang bersesuaian dengan pengaktifan neurovegetative segera seluruh sistem kelangsungan hidup, dengan puncak adrenalin dan kortisol, hormon yang lebih daripada yang lain menunjukkan pengaktifan tekanan.

Seruan ini serupa dengan menangis daripada lelaki lelaki yang sudah berusia 3 tahun yang lelah yang terburu-buru dalam jeritan yang tidak terkawal dan menangis pada kekecewaan pertama.
Hari ini jenis tangisan ditakrifkan menangis yang tidak dapat dipertahankan pada suku pertama kehidupan.
Awal kanonis adalah selepas 15 hari pertama kehidupan, melibatkan 50% daripada bayi sihat, pada waktu petang, dan tepat pada masanya sebagai jam selalu selepas 17 jam. Kanak-kanak itu tiba-tiba bermula dengan seruan yang kuat dan tak sedar, menarik kaki di abdomen, recalcitra, bertukar menjadi merah, mengelakkan dan mengeras. Tidak ada yang menenangkan menangis dan keinginan, setiap percubaan yang dibuat untuk meyakinkannya gagal, bahkan dadah, meninggalkan ibu bapa dalam keadaan bimbang, ketegangan dan sujud, yang membawa kepada keadaan buruk dan keadaan yang semakin buruk. Bayi, sebenarnya, sangat sensitif, kepada kulit, sehubungan dengan keadaan ketegangan ibu dan bertindak balas dengan cara ini, bahkan lebih mengganggu.

Krisis ini menangis yang riang kadang-kadang mereka bertahan walaupun waktu untuk meninggalkan tempat itu untuk tidur yang damai dan hari yang tenang, sehingga petang selepas masa, sangat kerap, krisis menangis muncul lagi.
Motivasi dari jeritan yang tak henti-hentinya ini tidak diketahui, jika bagi sesetengah yang menangis itu hanyalah satu cara untuk melepaskan ketegangan yang terkumpul pada siang hari, bagi yang lain ia dikaitkan dengan sebab-sebab psikologis yang berkaitan dengan hubungan ibu / anak yang diubah. Sekiranya jenis ini menangis amat ganas dan berlebihan walaupun pada waktu pagi, adalah baik untuk berbincang dengan pakar pediatrik untuk mencari punca organik yang mungkin.

Nasihat yang berwaspada dalam menghadapi tangisan semacam ini adalah untuk mencoba menghibur anak tanpa mengganggu anda: dia tidak sakit, dia tidak sakit. Yang paling baik adalah untuk mendapatkan bantuan jika anda tertekan dan letih, bersiap sedia semasa menangis meninggalkan perkara yang perlu dilakukan, mewujudkan persekitaran yang aman dan mengurangkan bunyi alam sekitar, menutup TV dan telefon bimbit, kemudian ambilnya di tangan anda, letakkan di perut anda dan berjalan di sekitar rumah, pasangkannya ke payudara, urut perut dengan pergerakan bulat, membebaskannya dari lampin, mungkin mendengar muzik santai yang indah.

Jack Panksepp, telah mempelajari kebanyakan mekanisme ini dalam haiwan dan meletakkan asas untuk bacaan neuroscientific mengenai perasaan dan kehidupan emosi yang sangat muda. Dalam anak lelaki, emosi lebih kompleks, panik dari pemisahan kebimbangan segera aktifkan teriak menangis, yang, dalam simetri yang sempurna dengan anjing-anjing mamalia yang lain, sepadan dengan pengaktifan hormon tekanan.

Panksepp menulis:

Saya selalu fikir, bahawa membiarkan anak kecil itu menangis di dalam biliknya sehingga dia menenangkan adalah kekejaman. Sekiranya kanak-kanak itu telah dimakan, telah diubah dan dibersihkan, dibajak, apabila ia dimasukkan ke dalam katil, tidak ada sebab untuk menangis. Jadi, jika ia menangis ia adalah kehendak murni dan untuk mengelakkan nafsu yang anda harus membiarkannya menangis sehingga ia belajar merasakan baik dengan sendirinya, dengan tegas menutup pintu biliknya

Mari kita cuba untuk meletakkan diri kita dalam kasut kanak-kanak, yang mempunyai otak yang diprogramkan untuk beribu tahun untuk kekal di hubungan dengan ibu, satu-satunya yang boleh menjamin kepastian hidupnya. Malah bagi si kecil, di luar makanan, ia adalah hubungan dengan ibu yang memberikan ketenangan yang paling besar, kesejahteraan paling mendalam.
Keyakinan untuk disayangi, kepastian memiliki asas yang selamat, Ita emosi yang selalu kembali, seperti yang ditulis John Bowlby, bahawa Ithaca yang identitasnya telah sedihnya berubah walaupun di kalangan anak-anak kita, kerana kata yang paling banyak digunakan ia bukan lagi ibu, tetapi rumah, tempat fizikal dan bukan hati. Yang kecil yang diam setelah a menangis panjang, dia belajar sedikit atau tidak mengenai keupayaan autonomi sendiri. Dia hanya diam kerana dia habis dan lebih terdesak, kerana dia kehilangan harapan untuk dihiburkan apabila dia merasa sendirian. Satu-satunya perkara yang dipelajari, apabila mekanisme ini tidak bertindak balas terhadap penyerahan panggilannya disatukan, adalah bahawa tidak ada yang menjawab panggilannya, bahawa kesunyiannya, terutama ketika ia gelap dan kesedihan pemisahan semakin menonjol, tidak datang dibubarkan dengan pelukan.

Oleh itu, menangis hanya muncul sebagai hujung gunung es daripada pergolakan neurovegetative yang tidak dapat dipulihkan diaktifkan, bahawa kebimbangan dan tekanan, yang diterjemahkan menjadi lebih terdedah kepada penyakit berjangkit. Malah saya kanak-kanak di sarangnya mereka tidak sakit secara berterusan kerana mereka terdedah kepada lebih banyak jangkitan, tetapi di atas semua kerana pertahanan imun mereka tertekan oleh tekanan kronik. Atopias, dermatitis alergik di mana, secara kebetulan, sel kritikal pertahanan imun, sel mast, yang dialami oleh tekanan, semakin meningkat. Penyakit psikosomatik meningkat, menunjukkan tidak banyak penemuan penyakit ini, tetapi penglibatan kuat sistem saraf dan tekanan neurovegetatif dan afektif dalam asalnya.

Mengapa bayi menangis?

Masalahnya lebih dramatik jika kerja ibu dan tinggal jauh dari rumah sembilan hingga sepuluh jam. Masa kontak kulit, bau, haba semakin berkurangan. Kanak-kanak itu terganggu dan tidak disengajakan di kalangan sekolah-sekolah nurseri, di mana walaupun penjagaan dan perhatian yang terbaik tidak dapat dibuat untuk hubungan ibu tunggal itu, dan pengasuh bayi yang lebih bermotivasi, di mana pampasan kewangan dapat mewujudkan dinamika penjagaan yang lebih buruk lagi. Hanya kehadiran datuk nenek moyang, atau dada yang lembut dan stabil, boleh memberi anak kepada bayi bahawa kepuasan emosional yang berterusan sangat penting untuk memupuk jiwanya, keperluannya untuk merasa dilindungi dan dicintai dengan kepastian.

Semua ibu di rumah? Tidak, jika bukan pilihan mereka. Walau bagaimanapun, pengantaraan yang bijak adalah penting yang melalui sentuhan kulit memegang kanak-kanak itu dekat dengan badan selepas pulang ke rumah, dengan pengangkut bayi, ikat kepala, kanguru yang terkenal, dan / atau membawanya tidur di sebelahnya pada waktu malam sehingga apabila ia tidak tenang.

Cadangan-cadangan ini boleh didapati dalam buku oleh Margot Sunderland, pengarah Pusat Kesihatan Mental Kanak-kanak di London, "Sains pengasuhan" (Ed Penguin), yang menggambarkan kesan negatif terhadap kesihatan fizikal dan mental kanak-kanak itu, untuk pemisahan harian yang berulang dan tumbuh-tumbuhan yang tidak dikenali, mengesahkan dengan bukti saintifik yang sudah diketahui. Semua ini melibatkan pengubahsuaian dinamika keluarga, keperluan untuk pelarasan yang baru dan mungkin berulang, komitmen untuk dapat membawa dan memberi autonomi kepada anak apabila ia akan menjadi lebih besar. Ini adalah laluan yang sangat halus kerana sejak sekarang, emosi, identiti yang mendalam, keupayaan untuk mempercayai cinta dan lain-lain, datang dan mesti disatukan di dalam asas.

Alasan kenapa bayi menangis | video

Video ini Paola Torrieri dari blog MammaModelloBase memberitahu kita apakah sebab-sebab yang mendorong bayi menangis

Video: Kenali Autisme ! Inilah Gejala dan Penanganan Autisme